Πως οι πωλήσεις των Rafale έχουν ανεβάσει τη Γαλλία στα ουράνια

Του Μιχάλη Ψύλου

Οι αμυντικοί  προϋπολογισμοί εκρήγνυνται σε όλο τον κόσμο: Το 2022,μια χρονιά που σημαδεύτηκε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι  αμυντικές δαπάνες  σε όλον τον κόσμο  δεν ήταν ποτέ τόσο υψηλές από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών Ειρήνης της Στοκχόλμης (Sipri). Ο αμυντικός προϋπολογισμός των Ηνωμένων Πολιτειών ανήλθε σε 2,2 τρισεκατομμύρια δολάρια ή 2,2% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Μεγάλη κερδισμένη η Γαλλία: Οι εξαγωγές γαλλικών οπλικών συστημάτων έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο στη σύγχρονη ιστορία της χώρας: Στα 27 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με ετήσια έκθεση του υπουργείου Άμυνας. Μια ιστορική επίδοση σε σύγκριση με 11,7 δισεκατομμύρια το 2021. Μια επιτυχία που οφείλεται κυρίως στις πωλήσεις του μαχητικού αεροσκάφους Rafale, σε όλο τον κόσμο.

Η συντριπτική πλειονότητα των γαλλικών συμβάσεων πώλησης όπλων (64%) υπογράφηκε με χώρες της Μέσης Ανατολής, πρώτα και κύρια με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που έχουν αγοράσει 80 Rafale από τη Γαλλία.

Εκτός από τα ΗΑΕ, η Ελλάδα, η Ινδονησία, η Πολωνία και η Σιγκαπούρη βρίσκονται στους 5 κορυφαίους πελάτες της γαλλικής βιομηχανίας όπλων το 2022.

Οι πωλήσεις του γαλλικού μαχητικού της  Dassault ,σημειώνουν άνοδο από το 2015 και όπως αναφέρουν οι Financial Times, σε πρόσφατους  αμυντικούς διαγωνισμούς, τα Rafale ξεπέρασαν όλους τους ανταγωνιστές τους εκτός από το αμερικανικό F-35 της Lockheed Martin.

Κλαμπ των «χωρών Rafale»

Το ινδικό Πολεμικό Ναυτικό, για παράδειγμα, έδωσε το πράσινο φως για την αγορά 26 «Rafale», παρά το γεγονός ότι είχε δείξει ενδιαφέρον για το «Super Hornet» της Boeing. Η ινδική πολεμική αεροπορία είχε παραγγείλει 36 Rafale, τα οποία άρχισαν να παραδίδονται από τον Μάιο του 2020. «Η αγορά αυτή εδραιώνει τη θέση της Ινδίας ως βασικό εταίρο σε αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε κλαμπ των χωρών Rafale», δήλωσε Γάλλος αξιωματούχος. «Η Ινδία, η Αίγυπτος και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα – είναι τώρα μια πραγματική ομάδα, ένας πολιτικός άξονας πάνω στον οποίο μπορούμε να συνεργαστούμε», πρόσθεσε.

Πρέπει πάντως να τονιστεί ότι η ινδική παραγγελία Rafale έγινε δυνατή επειδή το Παρίσι συμφώνησε στο Νέο Δελχί μια μερική μεταφορά τεχνολογίας και την κατασκευή μεγάλου μέρους του αεροσκάφους στην Ινδία. Τρεις ομάδες Ινδών πιλότων και μηχανικών εκπαιδεύονται στη Γαλλία για να μπορούν να λειτουργούν το Rafale και η συμφωνία περιλαμβάνει ρήτρα σύμφωνα με την οποία οι γαλλικές εταιρείες που κατασκευάζουν το μαχητικό πρέπει να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής (περίπου 50%) στην Ινδία ,με τη συμμετοχή τοπικών βιομηχανιών. Η Dassault Reliance JV του Nagpur έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή του “Rafale”, ενώ η Thales, η οποία προμηθεύει ραντάρ και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, είναι ήδη παρούσα στην Ινδία με εργοστάσιο , όπως και η εταιρεία κατασκευής κινητήρων, Safran.

Βοήθησαν το Παρίσι οι γεωπολιτικές συγκρούσεις

Οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, που επιδεινώθηκαν μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η απομόνωση της Ρωσίας, αλλά και οι αυστηρότεροι κανόνες εξαγωγής όπλων από τις ΗΠΑ, έστρεψαν στη γαλλική αγορά όπλων πολλά κράτη της Μέσης Ανατολής.

«Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ρωσία εξακολουθούν να κυριαρχούν στον τομέα, με τη Μόσχα να εξακολουθεί να θεωρείται σημείο αναφοράς για ορισμένα κράτη της Βόρειας Αφρικής, της Μέσης Ανατολής και της Ασίας, αλλά οι παραγγελίες για τα Rafale, αύξησαν στο 11% το μερίδιο της Γαλλίας στην παγκόσμια αγορά εξοπλισμών το 2022 ,έναντι 7% το προηγούμενο έτος», γράφουν οι FT.

«Ορισμένες χώρες δεν θέλουν πια να αγοράζουν ρωσικά, αλλά δεν θέλουν ούτε αμερικανικά μαχητικά», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, Έρικ Τραπιέ. «Έτσι ενισχύεται η Γαλλία που είναι παραδοσιακά λίγο πιο ουδέτερη».

Οι Αμερικανοί μπορούν πάντως να ελπίζουν ότι θα πάρουν «το αίμα τους πίσω» στην παγκόσμια αγορά μαχητικών, καθώς το «Rafale» είναι μαχητικό τέταρτης γενιάς (πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 1986), ενώ το F-35 είναι πέμπτης γενιάς. Λαμβάνοντας υπόψη επίσης τους ρυθμούς παραγωγής του F-35 (περίπου 130 αεροσκάφη τον χρόνο) , έναντι μόνο 36 Rafale , οι Γάλλοι φοβούνται  ότι  οι σύμμαχοι και εταίροι των Ηνωμένων Πολιτειών, θα στραφούν περισσότερο προς το F-35.

Η Dassault, ωστόσο, έχει κεφαλαιοποιήσει τις σχέσεις με πρώην πελάτες των Mirage, συμπεριλαμβανομένης της Αιγύπτου, του Κατάρ και της Ελλάδας. Οι Γάλλοι ομολογούν πάντως ότι ο «δρόμος» στην Ευρώπη είναι πιο δύσκολος , λόγω του βαθιά ριζωμένου Ατλαντισμού: το μεγαλύτερο μέρος της Γηραιάς Ηπείρου βλέπει τις Ηνωμένες Πολιτείες ως εγγυητή της ευρωπαϊκής ασφάλειας.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ