Αυξήθηκαν και τον Φεβρουάριο οι τιμές πολλών προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Μπορεί ο ρυθμός αύξησης ήταν σχετικά χαμηλότερος σε σχέση με τον Ιανουάριο, όμως η ακρίβεια εξακολουθεί να σαρώνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, επιβαρύνοντας το καλάθι του νοικοκυριού.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποκλειστικά στο κανάλι των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, σχετικά με τις πληθωριστικές πιέσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων, οι τιμές ενισχύθηκαν κατά 2,75% τον Φεβρουάριο του 2024 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, ενώ τον Ιανουάριο είχε σημειωθεί ετήσια μεταβολή της τάξης του 3%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
-Τροφές και είδη για κατοικίδια: +11,20 %
-Νερά και αναψυκτικά: +11,20%
-Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +7,46%
-Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +6,78%
-Ξηροί καρποί και σνακ: +6,67%.
Στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023, καταγράφονταν αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής, των ακραίων κλιματικών φαινομένων και των διεθνών τιμών πρώτων υλών. Η κατηγορία με τα σοκολατοειδή έχει επηρεαστεί από τις αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του κακάο και της ζάχαρης. Να σημειωθεί ότι η κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», η οποία περιλαμβάνει και τα έλαια, καταγράφει αύξηση 4,41%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).
Παράλληλα, οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται σε τυροκομικά (3,70%), γαλακτοκομικά (3,39%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (1,22%), είδη μίας χρήσης (0,37%) και αβγά και βούτυρα (0,10%). Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οι μειώσεις που καταγράφονται στα γαλακτοκομικά είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία όσο και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Αναλύοντας τους λόγους στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σούπερ μάρκετ, το ινστιτούτο στέκεται στη σταδιακή αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, τονίζοντας πως οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητάς τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Πέρα απ’ αυτό, η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων.
Διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων. Επίσης, οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων. Τέλος, τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.