Νέα δεδομένα στον κατώτατο μισθό δημιουργεί η προεκλογική περίοδος, καθώς κυβέρνηση και οικονομικό επιτελείο σχεδιάζουν γενναία αύξηση, η οποία μάλιστα θα θεσμοθετηθεί νωρίτερα, ώστε να «παίξει» ως ένα ισχυρό χαρτί στα χέρια του πρωθυπουργού.
Σύμφωνα με όλες τις πληροφορίες στον διάλογο που εκκίνησε την περασμένη Παρασκευή 13 Ιανουαρίου, ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, προσανατολίζεται σε μία αύξηση της τάξης σχεδόν του 10%, ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις την περσινή περίοδο ήταν μία αύξηση 38 ευρώ ώστε ο κατώτατος να φτάσει το πεδίο των 751 ευρώ, δηλαδή στα προ-μνημονίων επίπεδα.
Ως ερωτηματικό παραμένει η στάση που θα τηρήσει ο ΣΕΒ, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες εργοδοτικές οργανώσεις, οι προτάσεις των οποίων είναι πλησίον στις εργατικές διεκδικήσεις.
Με αυτά τα νέα δεδομένα, το ποσοστό αύξησης ενδέχεται να ξεπεράσει το μετριοπαθές 5,5%, με δύο σενάρια να είναι τα επικρατέστερα:
Remaining Time-0:00FullscreenMuteείτε θα αυξηθεί κατά 7,75%, όσο δηλαδή ήταν και η αύξηση των συντάξεων που ισχύει από 1/1/2023, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί στα 770 ευρώ, είτε να αυξηθεί στο πεδίο πέριξ του 9,9% που είναι το ποσοστό του φετινού πληθωρισμού που προβλέπεται στον Προϋπολογισμό. Σε αυτή την περίπτωση ο νέος κατώτατος θα αγγίξει τα 780 ευρώ. Υπενθυμίζεται πως μαζί με τον κατώτατο θα αναπροσαρμοστούν αυτόματα και τα επιδόματα του ΟΑΕΔ, μεταξύ των οποίων και το επίδομα ανεργίας.
Τι ζητούν οι εργοδότες
Από την πλευρά τους Βιομήχανοι αλλά και επιχειρηματικός κόσμος ζητούν επίμονα την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος αλλά και το «πάγωμα» της επικείμενης αύξησης (κατά 9%) στις εισφορές 1,2 εκατομμυρίων ελευθέρων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών.
Οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων (ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ) βρίσκονται πιο κοντά στην ΓΣΕΕ και θέτουν θέμα αφενός επαναφοράς της κεντρικής συλλογικής διαπραγμάτευσης, αφετέρου έχουν μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση στο ζήτημα του κατώτατου μισθού, καθώς θεωρούν ότι η αύξησή του θα βελτιώσει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και εντέλει θα επιστρέψει στην κατανάλωση.
Το νέο χρονοδιάγραμμα με την επίσπευση των διαδικασιών, προκειμένου φέτος η αύξηση να εφαρμοστεί νωρίτερα από τα προβλεπόμενα και προβλέπει ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή της τελικής πρότασης του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Μελετών (ΚΕΠΕ) και της επιτροπής εμπειρογνωμόνων προς το υπουργείο Εργασίας την 28η Φεβρουαρίου.
Η ΓΣΕΕ, από την πλευρά της, ζητάει αφενός η ευθύνη της διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού να επανέλθει στα χέρια των κοινωνικών εταίρων, αφετέρου, το ύψος του να φθάσει στο 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης, ήτοι περίπου 850 ευρώ.
Αναλυτικά το χρονοδιάγραμμα περιλαμβάνει:
1.Η αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς για την σύνταξη έκθεσης για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού θα λάβει χώρα έως τις 20 Ιανουαρίου.
2.Η σύνταξη και η υποβολή της έκθεσης θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 3η Φεβρουαρίου 2023
3.Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 10η Φεβρουαρίου 2023.
4.Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων καθώς και της έκθεσης των φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης θα λάβει χώρα το αργότερο έως την 20η Φεβρουαρίου 2023.
5. Το σχέδιο του πορίσματος διαβούλευσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 28η Φεβρουαρίου 2023.
6. Τέλος, η εισήγηση του Υπουργού προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα υποβληθεί το αργότερο έως την 10η Μαρτίου 2023.