Παρότι δεν υπάρχει ούτε ένα κυβερνητικό στέλεχος που να διαφωνεί με την εκτίμηση ότι το πανάκριβο πετρέλαιο κίνησης θα το βρει η κυβέρνηση… μπροστά της, στο παρασκήνιο ο χρόνος περνά και οι διαφωνίες περισσεύουν.
Επί της ουσίας, όλοι οι συναρμόδιοι για να προχωρήσουν τις ρυθμίσεις για την ανακούφιση των καταναλωτών και των μεταφορέων έχουν διαφορετικές απόψεις μεταξύ τους και, ως εκ τούτου, η συζήτηση δεν έχει ακόμη καταλήξει σε αποφάσεις. Άλλωστε, ένα γενικό «σήμα» πως θα πρέπει ό,τι ανακοινωθεί από εδώ και πέρα να μην επιβαρύνει δυσθεώρητα τα δημόσια οικονομικά στέλνει διαρκώς και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, την ώρα που φαίνεται ότι είναι χαμένα στη… μετάφραση και τα δύο συναρμόδια υπουργεία: το υπουργείο Ανάπτυξης και το υπουργείο Ενέργειας. Στη «μέση» βρίσκεται ο πρωθυπουργός, ο οποίος προσώρας βρίσκει «λογική» σε όλες τις εισηγήσεις και τις απόψεις και, όπως λένε όσοι έχουν παρακολουθήσει τις διεργασίες στο πρωθυπουργικό επιτελείο, αφήνει τον χρόνο να περάσει επειδή ως τώρα δεν έχει πειστεί απολύτως για το δέον γενέσθαι.
Άλλο το ένα, άλλο το άλλο…
Εξάλλου, αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση εξετάζει δύο εργαλεία και δύο ξεχωριστά ζητήματα που αφορούν στο πετρέλαιο κίνησης: το πρώτο είναι οριζόντιου χαρακτήρα και αφορά στην επαναφορά της επιδότησης στην αντλία, ώστε το πετρέλαιο να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο. Αν και ορισμένα στελέχη στο οικονομικό επιτελείο -αλλά και κάποιοι στο Μαξίμου- είναι επιφυλακτικοί με την εφαρμογή ενός «οριζόντιου» μέτρου την ώρα που το επιτόκιο των ελληνικών ομολόγων έχει ξεπεράσει το 5%, όλοι τους αναγνωρίζουν ότι αν δεν ληφθεί κάποιο τέτοιο μέτρο, θα υπάρξουν δύο προβλήματα: πρώτον, η διαφορά μεταξύ της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου κίνησης θα δημιουργήσει ιδανικές συνθήκες για… λαθρεμπόριο καυσίμων. Και, δεύτερον, φοβούνται ότι η άνοδος του μεταφορικού κόστους θα καταλήξει στα… συνήθη υποζύγια: δηλαδή, στους καταναλωτές, που θα υποστούν άλλο ένα κύμα ακρίβειας, με ό,τι αυτό σημαίνει και για την πορεία του πληθωρισμού στη χώρα.
Το έτερο θέμα συζήτησης αφορά στην επιδότηση μεμονωμένων ατόμων ή επιχειρήσεων που πληρούν τα κριτήρια, μέσω ενός νέου προγράμματος «Fuel Pass» -του τρίτου κατά σειράν. Οι σκέψεις θέλουν αυτή τη φορά το εν λόγω μέτρο να αφορά μόνο το πετρέλαιο κίνησης. Όμως, απ’ την άλλη, στο Μαξίμου φοβούνται ότι ένα τέτοιο μέτρο θα είναι αναποτελεσματικό, αφού θα ωφελήσει μόνο ελάχιστους και άρα δε θα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το κύμα ανατιμήσεων που επαπειλείται μέσω της «εξισορρόπησης» της τιμής του πετρελαίου κίνησης σε τιμές άνω των 2 ευρώ. Σαν να μην έφταναν αυτά, όσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αποφασίσει να δώσει «χρόνο στον χρόνο» περιμένοντας πού θα «κάτσει» η μπίλια των διεθνών τιμών πετρελαίου, υπάρχουν πληροφορίες πως δεν αποκλείεται να έχουμε νέο γύρο αυξήσεων στις τιμές του βαρελιού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το πετρέλαιο κίνησης και την εφοδιαστική αλυσίδα σε ολόκληρη την Ελλάδα…