Τα λάθη που έφεραν τη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία με τουλάχιστον 42 νεκρούς και 57 τραυματίες

Στον ανακριτή αναμένεται να οδηγηθεί σήμερα Πέμπτη 2 Μαρτίου ο σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος φέρεται να είναι ο άνθρωπος που διέπραξε το λάθος που οδήγησε στη μετωπική σύγκρουση μιας εμπορικής και μιας επιβατικής αμαξοστοιχίας το βράδυ της Δευτέρας 28 Φεβρουαρίου στα Τέμπη και στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που έχει καταγραφεί ποτέ στην Ελλάδα.
Ο απολογισμός είναι δραματικός. Τουλάχιστον 42 νεκροί, ως επί το πλείστον νέοι άνθρωποι στην ηλικία των 20 με 30 ετών, 57 τραυματίες, εκ των οποίων οι 6 νοσηλεύονται σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και δεκάδες αγνοούμενοι (εκτιμώνται σε περίπου 20).
Η πρωτοφανής αυτή τραγωδία ήρθε να αναδείξει την παντελή έλλειψη των κατάλληλων μέσων προστασίας και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και τις τεράστιες πολιτικές ευθύνες και παραλείψεις όλων των αρμόδιων υπηρεσιών που τόσα χρόνια όχι μόνο αγνόησαν τις σαφείς προειδοποιήσεις των εργαζομένων αλλά και δεν μπόρεσαν να πράξουν τα δέοντα για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των επιβατών και να αποτρέψουν το προαναγγελθέν αυτό «έγκλημα».
Είναι προφανές ότι η παραίτηση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κ. Καραμανλή – στη θέση του ορίστηκε ο υπουργός Επικρατείας, Γ. Γεραπετρίτης -, ο οποίος ανακοίνωσε ότι αναλαμβάνει τη διαχρονική πολιτική ευθύνη, ήρθε πολύ αργά.

Στον ανακριτή ο σταθμάρχης Λάρισας

Στον ανακριτή θα προσαχθεί σήμερα Πέμπτη 2 Μαρτίου ο σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος παραδέχθηκε το λάθος του κατά την προανακριτική διαδικασία.
Ο 60χρονος σταθμάρχης, ο οποίος είχε τοποθετηθεί σε αυτή τη θέση πριν από περίπου 40 ημέρες, είναι αντιμέτωπος με βαριές κατηγορίες.
Στην απολογία του, υποστήριξε ότι κατάλαβε το λάθος που διέπραξε, ότι δηλαδή είχε δρομολογήσει την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος ράγες, μόλις πληροφορήθηκε για το τραγικό δυστύχημα.
Σε βάρος του έχουν ασκηθεί κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροήν και σωματικές βλάβες με τον ίδιο ποινικό χαρακτηρισμό, κυρίως όμως με τη βαριά κατηγορία της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών, από την οποία προήλθαν θάνατοι, αδίκημα το οποίο με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα, είναι κακούργημα και επισύρει ποινές από δέκα χρόνια κάθειρξη έως και ισόβια.


Νεκροί και αγνοούμενοι

Εν τω μεταξύ, θα συνεχιστούν και σήμερα οι έρευνες από τα σωστικά συνεργεία στο τρίτο βαγόνι για τον εντοπισμό τυχόν αγνοούμενων.
Εκτιμάται ότι περίπου 20 άτομα εξακολουθούν να αγνοούνται.
Υπενθυμίζεται πως στην επιβατική αμαξοστοιχία εκτιμάται ότι υπήρχαν 342 επιβάτες και 10 άνθρωποι προσωπικό ενώ άλλοι 2 άνθρωποι βρίσκονταν στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Οι νεκροί ανέρχονται σε 42.
Από τους 72 τραυματίες, οι 15 πήραν εξιτήριο και οι 57 παραμένουν νοσηλευόμενοι, εκ των οποίων οι 6 σε ΜΕΘ.


Τι συνέβη

Από τους διαλόγους που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας προκύπτει ότι η ασύλληπτη αυτή τραγωδία προκλήθηκε από λάθος χειρισμούς και αποφάσεις του σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος αφενός επιτρέπει στην επιβατική αμαξοστοιχία να μπει σε λάθος κατεύθυνση και να συνεχίσει τη διαδρομή της και αφετέρου αποτρέπει τον υπάλληλο του σιδηροδρομικού σταθμού – τον «κλειδούχο» – να αλλάξει και πάλι τις ράγες έτσι ώστε να μπει το επιβατικό τρένο στη σωστή κατεύθυνση.
Με λίγα λόγια ο κλειδούχος ρώτησε τον σταθμάρχη αν έπρεπε να γυρίσει το κλειδί – οπότε το τρένο θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή – αλλά ο σταθμάρχης του είπε ότι επρόκειτο να χρησιμοποιήσει τη διαγώνιο ένα τοπικό τρένο, όπως και συνέβη.
Στη συνέχεια ο σταθμάρχης είτε από λάθος είτε από παράλειψη δεν γύρισε το κλειδί, οπότε το Intercity μπήκε στο «αντίθετο ρεύμα».

Σύγκρουση με 160 χλμ/ώρα

Συνέπεια ήταν τα δύο τρένα να συγκρουστούν σε ένα σημείο όπου το intercity θα μπορούσε να είχε αναπτύξει μια ταχύτητα 160 χλμ/ώρα, τη στιγμή που η εμπορική αμαξοστοιχία κινούνταν φορτωμένη με τεράστιο βάρος (μετέφερε κοντέινερ).
Η σύγκρουση ήταν σφοδρότατη, ξέσπασε άμεσα φωτιά, με αποτέλεσμα τα πρώτα βαγόνια όχι μόνο να μετατραπούν σε μια άμορφη μάζα αλλά και να εξαϋλωθούν, μια και αναπτύχθηκαν θερμοκρασίες 1.300 βαθμών Κελσίου.
Ειδικοί πάντως επισημαίνουν πως εάν η σύγκρουση γινόταν λίγα δευτερόλεπτα νωρίτερα και μέσα στο τούνελ – περίπου 50 με 100 μέτρα από το σημείο της σύγκρουσης – δεν θα είχε σωθεί κανείς από τους περίπου 350 ανθρώπους.
Εν τω μεταξύ, ένα συγκλονιστικό video από τη στιγμή της σύγκρουσης δόθηκε στη δημοσιότητα.
Αρχικά φαίνεται μια έντονη λάμψη και κατόπιν μια μεγάλη έκρηξη.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ