Νέο κύμα ακρίβειας «τσακίζει» καταναλωτές και αγορά

Δύσκολο αναμένεται το ερχόμενο διάστημα για τους καταναλωτές καθώς αναμένεται ένας νέος κύκλος αυξήσεων σε βασικά αγαθά ενώ και οι παράγοντες της αγοράς είναι σε επίσης δυσχερή κατάσταση αφού καλούνται να διαχειριστούν το βαρύ ενεργειακό κόστος, το ράλι του πληθωρισμού και την πτώση στις πωλήσεις.

Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι ο πληθωρισμός τον τρέχοντα μήνα θα διαμορφωθεί σε υψηλότερα επίπεδα από το 5,1% του Δεκεμβρίου, ενώ θα περιμένουν να δουν πώς θα κινηθεί η αγορά και τον Φεβρουάριο για να λάβουν αποφάσεις σχετικά με τα μέτρα που θα θέσουν ένα ανάχωμα στην ακρίβεια.

Εξάλλου σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία αυξήθηκε τον Δεκέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2020 κατά 29,4%.

Πέρα από το γεγονός ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια μεταβολή που καταγράφηκε στο έτος, τα στοιχεία που υπάρχουν στην ΕΛΣΤΑΤ για την περίοδο από τον Ιανουάριο του 2000 κι έπειτα δείχνουν ότι ο εν λόγω δείκτης διαμορφώθηκε στην υψηλότερη ιστορικά τιμή τον Δεκέμβριο του 2021, στις 125,68 μονάδες.

Ενδεικτικό, δε, της ραγδαίας αύξησης που σημειώνουν οι τιμές το τελευταίο διάστημα είναι ότι μόνο μέσα σε ένα μήνα, δηλαδή τον Δεκέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2021, οι τιμές παραγωγού στη βιομηχανία σημείωσαν αύξηση 5,7%!

Φωτιά οι τιμές στα βασικά προϊόντα

Τον τελευταίο μήνα, δηλαδή μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου, πέρασαν στις τιμές καταναλωτή αυξήσεις σε πάνω από 20 βασικές κατηγορίες προϊόντων, όπως άλευρα, τυροκομικά, αλλαντικά, βούτυρα/μαργαρίνες, γαλακτοκομικά, δημητριακά, ζυμαρικά, καφέ, ζάχαρη, ελαιόλαδο, αρτοσκευάσματα, αυγά, αλλά και σε απορρυπαντικά και χαρτικά.

Το επόμενο διάστημα αναμένονται νέες ανατιμήσεις σε άλευρα, δημητριακά και ζυμαρικά, καθώς και σε προϊόντα ατομικής περιποίησης, ενώ ήδη τις δύο τελευταίες ημέρες καταγράφονται υπέρογκες αυξήσεις σε κηπευτικά.

Για παράδειγμα, κουνουπίδια και μπρόκολα πωλούνται έως 2,5 ευρώ/κιλό έναντι 1,5 ευρώ/κιλό μία εβδομάδα πριν, ενώ ακόμη και 20 λεπτά ακριβότερα έφτασαν να πωλούνται τα πορτοκάλια. Η αύξηση των τιμών οφείλεται κυρίως στα προβλήματα που έχουν προκύψει στην παραγωγή της Αττικής (κυρίως στον Μαραθώνα) και της Κρήτης.

Το τέχνασμα των μικρότερων συσκευασιών

Συζητήσεις που φέρνουν στην επιφάνεια ένα τέχνασμα μείωσης της περιεκτικότητας των συσκευασιών τροφίμων βρίσκονται αυτήν την περίοδο σε εξέλιξη στα διοικητικά συμβούλια επιχειρήσεων και ειδικότερα σε κατηγορίες όπως είναι τα γαλακτοκομικά και τα τυροκομικά προϊόντα.

Η συζήτηση αυτή ετέθη στο τραπέζι, καθώς όπως αναφέρουν στο Capital.gr, πηγές της αγοράς προερχόμενες από διαφορετικές γαλακτοβιομηχανίες, μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αποτελέσει δραστική λύση εξισορρόπησης του αυξημένου κόστους και των ανατιμήσεων που εν τέλει μετακυλύονται στα ράφια ή στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ.

Μάλιστα ως  χαρακτηριστικό για παράδειγμα αναφέρεται ότι μία από τις μεγάλες βιομηχανίες γάλακτος βρίσκεται σε αρκετά προχωρημένο στάδιο διαβουλεύσεων, για την προοπτική να μεταβάλει τη συσκευασία των 1.000 γραμμαρίων στη φέτα, σε συσκευασία των 800 γραμμαρίων, αντισταθμίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την αύξηση του κόστους.

Στο πλαίσιο των συζητήσεων έχει έρθει στο προσκήνιο και το γιαούρτι υπό το ενδεχόμενο μείωσης συσκευασιών από συγκεκριμένη επιχείρηση του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας από το κεσεδάκι των 200 γραμμαρίων που κυκλοφορεί σήμερα στην αγορά, στα 170 ή στα 150 γραμμάρια.

Σημειώνεται πάντως ότι αυτές οι κινήσεις μελετώνται προς το παρόν από μεμονωμένες επιχειρήσεις και όχι από το σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου, ως μέτρο αντιμετώπισης των αυξημένων εξόδων και των ανατιμήσεων που αποτυπώνονται στα προϊόντα τους στα τελικά σημεία πώλησης.

Σούπερ μάρκετ: «Βαρύ» το ενεργειακό κόστος, περιορίζουν τις αγορές τους οι καταναλωτές

Σε ό,τι αφορά τα σούπερ μάρκετ, πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για μείωση πωλήσεων, που μεσοσταθμικά αγγίζει ποσοστό 12%-13% κατά τις πρώτες τρεις εβδομάδες του Ιανουαρίου.

Η εικόνα αυτή έρχεται μάλιστα σε συνέχεια του Δεκεμβρίου του 2021, κατά τον οποίο η εταιρεία μετρήσεων αγοράς, NielsenIQ ανέφερε ότι η πτώση πωλήσεων για το σύνολο των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα ήταν στο -1%, σε έναν μήνα που αντικατοπτρίζει το 10% των συνολικών πωλήσεων της χρονιάς, και σε αυτόν ποντάρουν σημαντικά για την αύξηση της αγοραστικής κίνησης όλες οι αλυσίδες.

Οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ πιέζονται σημαντικά από το ενεργειακό κόστος, που αποτελεί την κύρια παράμετρο επιβάρυνσης των λειτουργικών τους εξόδων. Επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ αναφέρουν ότι το πλήγμα που δέχτηκαν τα κέρδη τους εντός του 2021 λόγω του αυξημένου κόστους ενέργειας ανήλθε σε περίπου 20%, ενώ αναμένουν αυτό το ποσοστό ακόμα και να διπλασιαστεί εντός του 2022.

Από την πλευρά τους, οι καταναλωτές οδηγούνται σε προτεραιοποίηση των αγορών τους, επιβαρυνόμενοι ήδη με αυξημένους λογαριασμούς ενέργειας και ευρύτερα αυξημένο κόστος διαβίωσης λόγω των πληθωριστικών πιέσεων που αποτυπώνονται εντονότερα από τον Νοέμβριο και ύστερα.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ