Αντιμέτωποι με τη μεγαλύτερη «καταστολή» που έχει επιβάλει ποτέ η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκονται οι μεγαλύτεροι τεχνολογικοί κολοσσοί, ενόψει των νέων κανόνων για τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές στην ψηφιακή οικονομία. Αύριο 6 Σεπτεμβρίου, οι ρυθμιστικές αρχές για τον ανταγωνισμό αναμένεται να ανακοινώσουν μια λίστα υπηρεσιών που θα ρυθμίζονται από τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA).
Ενόψει αυτού, η Apple και η Microsoft έχουν περάσει στην αντεπίθεση, υποστηρίζοντας ότι ορισμένες από τις υπηρεσίες τους είναι ανεπαρκώς δημοφιλείς για να χαρακτηριστούν ως «gatekeepers» βάσει της νέας εμβληματικής νομοθεσίας της ΕΕ που έχει σχεδιαστεί για να περιορίσει τη δύναμη της Big Tech.
Ως «ψηφιακοί πυλωροί» ή «gatekeepers» αναγνωρίζονται οι εταιρείες που διαδραματίζουν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην ψηφιακή αγορά λόγω του μεγέθους τους και της σημασίας τους. Βασικά πρόκειται για εκείνες τις διαδικτυακές πλατφόρμες που προσφέρουν υπηρεσίες μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων και έχουν γίνει πλέον απαραίτητες για χιλιάδες επιχειρήσεις και εκατομμύρια χρήστες.
Όπως υπογραμμίζουν οι Financial Times, η μάχη των Βρυξελλών με τις δύο αμερικανικές εταιρείες για τις εφαρμογές iMessage της Apple και Bing της Microsoft έρχεται εν όψει της δημοσίευσης την Τετάρτη της πρώτης λίστας υπηρεσιών που θα ρυθμίζονται από τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές.
Η νομοθεσία επιβάλλει νέες ευθύνες στις εταιρείες τεχνολογίας, όπως η κοινή χρήση δεδομένων, η σύνδεση με ανταγωνιστές και η διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών τους με αντίπαλες εφαρμογές.
Πλατφόρμες με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 7,5 δισ. ευρώ, ανώτατο όριο αγοράς άνω των 75 δισ. ευρώ και ενεργούς μηνιαίους χρήστες στην ΕΕ 45 εκατ. θα εμπίπτουν στους κανόνες, αν και οι Βρυξέλλες έχουν κάποια διακριτική ευχέρεια ως προς τον προσδιορισμό πέρα από αυτές τις μετρήσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλούνται οι FT, η Microsoft απορρίπτει την ιδέα ότι η δική της μηχανή αναζήτησης Bing θα έπρεπε να υπόκειται στις ίδιες υποχρεώσεις που βαρύνουν τον πολύ μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, την Google. Οι ίδιες πηγές τονίζουν επίσης ότι ο τεχνολογικός κολοσσός είναι απίθανο να αμφισβητήσει τον εν λόγω χαρακτηρισμό για το λειτουργικό σύστημα Windows, το οποίο κυριαρχεί στη βιομηχανία των υπολογιστών. Ωστόσο, έχει υποστηρίξει ότι η Bing έχει μερίδιο αγοράς μόλις 3% και ο περαιτέρω νομικός έλεγχος θα επιβαρύνει ακόμα περισσότερα τη θέση του.
Σημειώνεται ότι, αν η Bing εμπίπτει τελικά στους νέους κανόνες τότε θα πρέπει να δώσει στους χρήστες τη δυνατότητα επιλογής άλλων μηχανών αναζήτησης, συμπεριλαμβανομένης της Google.
Μάλιστα, στελέχη της εταιρείας τονίζουν ότι αυτό θα μπορούσε να ενισχύσει το μερίδιο αγοράς της Google.
Το iMessage
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Apple από την πλευρά της υποστηρίζει ότι το iMessage δεν πληροί το όριο του αριθμού των χρηστών και επομένως δεν θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις που περιλαμβάνουν το άνοιγμα της υπηρεσίας σε αντίπαλες εφαρμογές όπως το WhatsApp της Meta.
Οι αναλυτές υπολόγισαν ότι το iMessage, το οποίο είναι ενσωματωμένο σε κάθε iPhone, iPad και Mac, έχει έως και 1 δισεκατομμύριο χρήστες παγκοσμίως, αλλά η Apple δεν έχει αποκαλύψει στοιχεία εδώ και αρκετά χρόνια. Η απόφαση είναι πιθανό να εξαρτηθεί από τον τρόπο με τον οποίο η Apple και η ΕΕ ορίζουν την αγορά στην οποία λειτουργεί το iMessage.
Οι FT υπογραμμίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Apple και η Microsoft αρνήθηκαν να σχολιάσουν.
Στο «κάδρο» οι Big Tech
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν τις νέες ρυθμίσεις, όλες οι μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Amazon, της Google και της Meta, θα έχουν αρκετές από τις υπηρεσίες τους υπό ρύθμιση βάσει του DMA. Η κινεζική TikTok θα είναι επίσης μέρος της λίστας.
Το Instagram και το Facebook της Meta και η μηχανή αναζήτησης της Google αναμένεται να καλύπτονται από τους νέους κανόνες, οι οποίοι στοχεύουν στο άνοιγμα των αγορών και στη διευκόλυνση του ανταγωνισμού από τις ευρωπαϊκές νεοφυείς επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με τους FT, οι Βρυξέλλες συνεχίζουν να συζητούν για το αν θα περιλάβουν στην τελική λίστα το iMessage και το Bing. Προσθέτουν δε ότι μπορεί να ξεκινήσει έρευνα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία θα καθορίσει εάν αυτές οι εφαρμογές θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις νέες υποχρεώσεις που ορίζονται στο DMA.
Ο χαρακτηρισμός των υπηρεσιών αποτελεί μέρος μιας μακροχρόνιας διαδικασίας εφαρμογής των κανόνων ορόσημο, οι οποίοι θα τεθούν πλήρως σε ισχύ την ερχόμενη άνοιξη. Η Επιτροπή προετοιμάζεται ήδη για νομικές προσφυγές ενώπιον των δικαστηρίων της ΕΕ στο Λουξεμβούργο σχετικά με τις αποφάσεις της.
«Το DMA θα φέρει νέο ανταγωνισμό στις ψηφιακές αγορές στην Ευρώπη και τώρα εναπόκειται στην Επιτροπή να το κάνει να λειτουργήσει», δήλωσε ο Andreas Schwab, ο ευρωβουλευτής που ηγήθηκε της διαπραγμάτευσης των κανόνων.
Δεν είναι η πρώτη φορά που οι εταιρείες τεχνολογίας αψηφούν ανοιχτά την Κομισιόν, σχετικά με τους ψηφιακούς κανόνες. Ο Γερμανός διαδικτυακός λιανοπωλητής Zalando και ο αμερικανικός τεχνολογικός γίγαντας Amazon έχουν ήδη παραπέμψει την Επιτροπή στο δικαστήριο, ισχυριζόμενοι ότι στοχοποιούνται άδικα από τον Νόμο για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, ένα δεύτερο κομμάτι ψηφιακής νομοθεσίας που έχει σχεδιαστεί για να θέσει νέα πρότυπα για την αστυνόμευση του Διαδικτύου.
Οι νομικές διαμάχες μεταξύ τεχνολογικών κολοσσών και ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ έρχονται σε μια περίοδο εντεινόμενου ελέγχου σχετικά με την υποτιθέμενη αντιανταγωνιστική συμπεριφορά τους.