Τρίτη, 29 Νοεμβρίου 2022

Τεράστια δικαστική νίκη Δημήτρη Μπεκιάρη και Periodista.gr – Η Δικαιοσύνη απέρριψε την αγωγή του γενικού γραμματέα της Βουλής Γιώργου Μυλωνάκη και του διευθυντή του...

Periodista Με ένα σκεπτικό - καταπέλτη και μία απόφαση - μνημείο (Με τον αριθμό 9402/2022, του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών) για την προστασία της Ελευθερίας του...
More

    Latest Posts

    «Έτσι ελέγχει ασφυκτικά τα ΜΜΕ ο Ερντογάν στην Τουρκία» – Αποκαλυπτική έρευνα του Reuters

    Μία εκτενή και αποκαλυπτική έρευνα του Reuters από τον Jonathan Spicer, δείχνει με ποιο τρόπο το καθεστώς Ερντογάν ελέγχει ασφυκτικά τα μέσα ενημέρωσης στη γειτονική χώρα και πως διαχειρίζεται «στρατηγικά» την επικοινωνία για την εικόνα της Τουρκίας στο εξωτερικό. Δυστυχώς ,διαβάζοντας την έρευνα είναι πολύ δύσκολο να μη διαπιστώσεις ότι υπάρχουν πάρα πολλές ομοιότητες με ότι συμβαίνει στην Ελλάδα, μόνο όμως στο πρώτο σκέλος…

    Η αποκαλυπτική έρευνα του Reuters:

    Από έναν πύργο γραφείων στην Άγκυρα, Τούρκοι αξιωματούχοι διαμορφώνουν τις ειδήσεις πάντα προς όφελος του Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν.

    Όταν ο γαμπρός του Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν παραιτήθηκε ξαφνικά από τη θέση του υπουργού Οικονομικών στα τέλη του 2020, τέσσερα στελέχη στα κορυφαία δημοσιογραφικά γραφεία της Τουρκίας είπαν ότι έλαβαν μια σαφή οδηγία από τους διευθυντές τους: μην το αναφέρετε μέχρι να το πει η κυβέρνηση.

    Η παραίτηση του Μπεράτ Αλμπαϊράκ, την οποία ανακοίνωσε σε ανάρτηση στο Instagram το απόγευμα της Κυριακής, αναφέρθηκαν από διεθνή και ανεξάρτητα τουρκικά ειδησεογραφικά μέσα. Η λίρα εκτινάχθηκε στα ύψη με τις ελπίδες για μια νέα πορεία για την οικονομία.

    Όμως, για περισσότερες από 24 ώρες, οι φιλοκυβερνητικοί τηλεοπτικοί σταθμοί και οι εφημερίδες που κυριαρχούν στο τοπίο των μέσων ενημέρωσης της χώρας παρέμειναν ουσιαστικά σιωπηλοί για το πιο δραματικό ρήγμα στον στενό κύκλο του Ερντογάν στη σχεδόν 20ετή εξουσία του.

    Το επεισόδιο δείχνει πώς τα τουρκικά κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης, ελέγχονται από μία σφιχτή αλυσίδα διοίκησης εγκεκριμένων από την κυβέρνηση πρωτοσέλιδων, και θεμάτων τηλεοπτικών συζητήσεων. Συνεντεύξεις με δεκάδες πηγές στα μέσα ενημέρωσης, κυβερνητικούς αξιωματούχους και ρυθμιστικές αρχές απεικονίζουν μια βιομηχανία που έχει υποχωρήσει μαζί με άλλους πρώην ανεξάρτητους θεσμούς που ο Ερντογάν έχει λυγίσει, συμπεριλαμβανομένων, λένε οι επικριτές του, του δικαστικού σώματος, του στρατού, της κεντρικής τράπεζας και μεγάλων τμημάτων του εκπαιδευτικού συστήματος. Η κυβερνητική πίεση και η αυτολογοκρισία των μέσων ενημέρωσης μοιράζονται την ευθύνη, σύμφωνα με τους ανθρώπους που ρωτήθηκαν από το Reuters.

    Οι οδηγίες προς τα δημοσιογραφικά γραφεία προέρχονται συχνά από αξιωματούχους της Διεύθυνσης Επικοινωνιών της κυβέρνησης, η οποία χειρίζεται τις σχέσεις με τα μέσα ενημέρωσης, είπαν στο Reuters γνώστες του κλάδου. Η διεύθυνση είναι δημιουργία του Ερντογάν, απασχολεί περίπου 1.500 άτομα και εδρεύει σε ένα πύργο στην Άγκυρα. Επικεφαλής του είναι ένας πρώην ακαδημαϊκός, ο Fahrettin Altun.

    Οι αξιωματούχοι του Altun εκδίδουν τις οδηγίες τους σε τηλεφωνικές κλήσεις ή μηνύματα Whatsapp που μερικές φορές απευθύνονται στους υπεύθυνους των δημοσιογραφικών ειδήσεων .

    Όταν το Reuters επικοινώνησε με τη Διεύθυνση για σχολιασμό, ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος που γνωρίζει την προσέγγιση του Altun είπε πως « δεν είναι απολύτο» ότι ο Altun καθορίζει την ατζέντα των ειδήσεων. Ο Altun «ενημερώνει περιστασιακά τους συντάκτες και τους δημοσιογράφους ως μέρος της δουλειάς του. Ωστόσο, αυτά τα καθήκοντα δεν εκτελέστηκαν ποτέ με τρόπο που θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι παραβιάζει τη συντακτική ανεξαρτησία των ειδησεογραφικών οργανισμών ή παραβιάζει την ελευθερία του Τύπου».

    Ο αξιωματούχος αρνήθηκε να σχολιάσει εάν η Διεύθυνση έδωσε εντολή στα ΜΜΕ να μην αναφέρουν την παραίτηση του Αλμπαϊράκ. Ο Αλμπαϊράκ δεν απάντησε στο αίτημα του Reuters για σχόλιο σχετικά με την κάλυψη των μέσων ενημέρωσης.

    Οι υποστηρικτές του Ερντογάν έχουν άλλα εργαλεία για να διαμορφώσουν την κάλυψη των ειδήσεων. Οι μεγαλύτερες επωνυμίες μέσων ενημέρωσης ελέγχονται από εταιρείες και ανθρώπους κοντά στον Ερντογάν και το Κόμμα (AKP) μετά από μια σειρά εξαγορών που ξεκινούν το 2008. Τα έσοδα από τις κρατικές διαφημίσεις διοχετεύονται σε μεγάλο βαθμό σε φιλοκυβερνητικές εκδόσεις, σύμφωνα με την έρευνα του Reuters. Αντίθετα, οι ρυθμιστικές αρχές που έχουν διοριστεί από την κυβέρνηση αποφασίζουν  κυρώσεις για παραβίαση του κώδικα των μέσων ενημέρωσης της Τουρκίας σχεδόν αποκλειστικά σε ανεξάρτητους ή αντιπολιτευόμενους παρόχους ειδήσεων. Η κριτική του προέδρου και ο ισχυρισμός για διαφθορά μπορεί να τεθεί σε έλεγχο  των ρυθμιστικών αρχών.

    «Τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης στην Τουρκία εξυπηρετούν περισσότερο τη λειτουργία της απόκρυψης της αλήθειας παρά της αναφοράς των ειδήσεων», είπε ο Faruk Bildirici, ένας δημοσιογράφος που εργάστηκε για 27 χρόνια, μέχρι το 2019, στη μεγαλύτερη εφημερίδα της χώρας, Hurriyet. Μετά την αλλαγή ιδιοκτησίας το 2018, η Hurriyet έγινε επίσης φιλοκυβερνητική.

    Το Reuters ανέλυσε τις ποινές που επιβλήθηκαν σε πέντε κορυφαίες εκδοτικές επιχειρήσεις  της αντιπολίτευσης ή ανεξάρτητες εκδόσεις για παραβίαση της δεοντολογίας των μέσων ενημέρωσης. Η ρυθμιστική αρχή αναστέλλει την κρατική διαφήμιση εάν κρίνει ότι μια δημοσίευση έχει παραβιάσει τα πρότυπα. Σε διάστημα τριών ετών, οι πέντε έλαβαν περισσότερες αναστολές,, από άλλες εθνικές εφημερίδες με έδρα την Κωνσταντινούπολη.

    «Οι δημοσιογραφικές ανησυχίες έχουν αντικατασταθεί από προσπάθειες να τα πάμε καλά με το κυβερνών κόμμα και να πραγματοποιήσουμε τις επιθυμίες του», είπε ο Μπιλντιρίτσι. «Το κόμμα δίνει οδηγίες για τον καθορισμό της ατζέντας…και οι αρχισυντάκτες, οι ανταποκριτές της Άγκυρας ή οι διευθυντές τηλεοπτικών προγραμμάτων είναι οι κύριες επαφές» με το κόμμα και με τη Διεύθυνση Επικοινωνιών.

    Το Reuters έστειλε ερωτήσεις σχετικά με τις πιέσεις στα μέσα ενημέρωσης της Τουρκίας στο γραφείο του Ερντογάν και στις ρυθμιστικές αρχές για την τηλεόραση και τα έντυπα μέσα ενημέρωσης.

    Το γραφείο του Ερντογάν δεν απάντησε.

    Σε μια αρχική δήλωση στο Reuters, το Ινστιτούτο Διαφήμισης Τύπου (BIK), θυγατρική της Διεύθυνσης που επιβλέπει τα έντυπα μέσα ενημέρωσης και τους ιστότοπούς τους, απέρριψε την κριτική ότι έχει γίνει εργαλείο λογοκρισίας που τιμωρεί τις αρνητικές ιστορίες για την κυβέρνηση. Είπε ότι «δεν ενδιαφέρεται» για τις «απόψεις ή την ιδεολογία» των εκδόσεων. Στη συνέχεια, στις 10 Αυγούστου, η BIK ανακοίνωσε ότι ανέστειλε την έκδοση κυρώσεων για παραβιάσεις δεοντολογίας, αφού το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας επικύρωσε αρκετές καταγγελίες κατά της BIK από ανεξάρτητες εφημερίδες. Το Δικαστήριο έκρινε ότι η BIK «παραβίασε την ελευθερία της έκφρασης και την ελευθερία του Τύπου» και κάλεσε το κοινοβούλιο να τροποποιήσει τους σχετικούς νόμους. Η κυβέρνηση δεν σχολίασε την απόφαση.

    Η ρυθμιστική αρχή για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, το Ανώτατο Συμβούλιο Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης (RTUK), απέρριψε προτάσεις ότι λειτουργεί ως λογοκριτής ή ότι λαμβάνει οδηγίες από τον Ερντογάν.

    Καθώς η Τουρκία πλησιάζει στις προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές, οι οποίες αναμένεται να γίνουν εντός του επόμενου έτους, ο Ερντογάν βρίσκεται πίσω σε πολλές δημοσκοπήσεις. Η ανορθόδοξη πολιτική του για μείωση των επιτοκίων πυροδότησε μια νομισματική κρίση και μια πληθωριστική καταιγίδα ακόμη και πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία που προκάλεσε άνοδο στις παγκόσμιες τιμές ενέργειας και τροφίμων. Η λίρα έχει χάσει περισσότερο από το ένα τέταρτο της αξίας της φέτος και ο ετήσιος πληθωρισμός είναι 80%, βαθαίνει τη φτώχεια μεταξύ των κύριων υποστηρικτών του Ερντογάν από την εργατική τάξη και τη χαμηλότερη μεσαία τάξη.

    Πολιτικοί αναλυτές λένε ότι ο πρόεδρος θα χρειαστεί όση περισσότερη βοήθεια μπορεί να λάβει από τα μέσα ενημέρωσης, εάν θέλει να επεκτείνει τη θητεία του σε μια τρίτη δεκαετία οδηγώντας την Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ και περιφερειακή στρατιωτική δύναμη που βρίσκεται στο σταυροδρόμι της παγκόσμιας μετανάστευσης, του εμπορίου και της ιστορίας.

    Τον Μάιο, η κυβέρνηση του Ερντογάν πρότεινε έναν νόμο που λέει ότι θα καταπολεμήσει την «παραπληροφόρηση» των μέσων ενημέρωσης χωρίς να ορίσει τι εννοεί, ένα βήμα που ορισμένοι υποστηρικτές της ελευθερίας του λόγου είπαν ότι θα ενδυναμώσει την καταστολή των επικριτικών ρεπορτάζ. Ένα άρθρο στο προτεινόμενο νομοσχέδιο λέει ότι όποιος διαδίδει ψευδείς πληροφορίες σχετικά με την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη μπορεί να αντιμετωπίσει ποινή φυλάκισης έως και τριών ετών. Το κοινοβούλιο θα συζητήσει το νομοσχέδιο όταν επιστρέψει από τις διακοπές τον Οκτώβριο.

    Ο Altun, ο άνθρωπος που διευθύνει τη μηχανή των μέσων ενημέρωσης, ήταν ελάχιστα γνωστός στη βιομηχανία των ειδήσεων το 2018 όταν ο Ερντογάν τον όρισε πρόεδρο της Διεύθυνσης Επικοινωνιών. Ο Altun, 45 ετών, εργάστηκε στο παρελθόν σε πανεπιστήμια και στη συνέχεια σε φιλοκυβερνητικό think-tank.

    Η Διεύθυνση, με ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 680 εκατομμυρίων λιρών (38 εκατομμύρια δολάρια), ήταν επιφορτισμένη με τον συντονισμό της κυβερνητικής επικοινωνίας. Αναπτύχθηκε από την παλιά Διεύθυνση Μέσων Ενημέρωσης, Τύπου και Πληροφοριών, της οποίας ο κύριος ρόλος ήταν η έκδοση δελτίων τύπου σε δημοσιογράφους. Αλλά οι ευθύνες της είναι πολύ ευρύτερες, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης «συστημικών εκστρατειών παραπληροφόρησης» κατά της Τουρκίας μέσω μιας υπηρεσίας που ίδρυσε η Διεύθυνση φέτος.

    Ο φορέας απασχολεί παρατηρητές μέσων ενημέρωσης, μεταφραστές και προσωπικό νομικών και δημοσίων σχέσεων εντός και εκτός Τουρκίας. Διαθέτει 48 γραφεία εξωτερικού σε 43 χώρες παγκοσμίως. Αυτά τα γραφεία  παραδίδουν στα κεντρικά εβδομαδιαία ρεπορτάζ για τον τρόπο με τον οποίο απεικονίζεται η Τουρκία στα ξένα μέσα ενημέρωσης.

    «Είναι μια τεράστια δομή, αλλά οι αποφάσεις λαμβάνονται στην κορυφή από τον Altun και τους αναπληρωτές του», είπε πηγή, μιλώντας χωρίς εξουσιοδότηση υπό τον όρο της ανωνυμίας.

    Όταν ανακοινώνονται σημαντικές ειδήσεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν προβλήματα για τον Ερντογάν ή την κυβέρνησή του – ειδικά γεγονότα που σχετίζονται με την οικονομία ή τον στρατό – ο Altun επικοινωνεί τακτικά με τους εκδότες και τους ανώτερους ανταποκριτές για να καθορίσει ένα σχέδιο κάλυψης, είπε αυτό το άτομο.

    Μετά την παραίτηση του Αλμπαϊράκ από την θέση του υπουργού Οικονομικών, επικαλούμενος λόγους υγείας, τέσσερις πηγές ανέφεραν ότι το μήνυμα του Αλτούν στα ΜΜΕ ήταν να παραμείνουν σιωπηλοί έως ότου ο Ερντογάν αποδεχτεί την παραίτηση με μια δήλωση το επόμενο βράδυ. Μόνο τότε αναφέρθηκε η παραίτηση του Αλμπαϊράκ από τους μεγάλους τουρκικούς τηλεοπτικούς σταθμούς και εφημερίδες.

    «Τριάντα ώρες περιμέναμε το πράσινο φως σχετικά με την κάλυψη», είπε ένας βετεράνος συντάκτης του κρατικού τηλεοπτικού σταθμού TRT. Το TRT δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο. Το TRT και αρκετοί άλλοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο αγοράζουν βίντεο και άλλες υπηρεσίες ειδήσεων από την Thomson Reuters.

    Ο Ερντογάν αντιμετώπισε μια άλλη κρίση τον Φεβρουάριο του 2020 που ώθησε τη Διεύθυνση να επικοινωνήσει με τους διευθυντές  των δημοσιογραφικών μέσων: Μια αεροπορική επιδρομή στη βορειοδυτική Συρία, όπου ρωσικά αεροσκάφη δρούσαν εκείνη την εποχή, σκότωσε περισσότερους από 30 Τούρκους στρατιώτες. Ήταν η πιο θανατηφόρα επίθεση στις ένοπλες δυνάμεις της Τουρκίας εδώ και τρεις δεκαετίες.

    Ωστόσο, το επόμενο πρωί, οι κύριοι τηλεοπτικοί σταθμοί είχαν μια διαφορετική ιστορία: μια διαμάχη με την Ευρωπαϊκή Ένωση για τους Σύριους μετανάστες. Η κάλυψη της επίθεσης περιορίστηκε σε επίσημες κυβερνητικές δηλώσεις. Τρία άτομα με γνώση του θέματος είπαν ότι οι υπεύθυνοι των δημοσιογραφικών μέσων έκαναν αυτό που ζήτησε η Διεύθυνση.

    «Τέθηκε αίτημα να μην κοινοποιηθούν οι πληροφορίες», είπε στο Reuters μια άλλη πηγή, βετεράνος ρεπόρτερ. «Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τίποτα άλλο εκτός από επίσημες δηλώσεις».

    Ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος απέρριψε τους ισχυρισμούς αυτών των πηγών. Ερωτηθείς γενικότερα εάν η Διεύθυνση παρέχει συγκεκριμένες οδηγίες στα δημοσιογραφικά γραφεία, ο αξιωματούχος είπε ότι «δεν δίνει οδηγίες σε στελέχη των μέσων ενημέρωσης με κανέναν τρόπο». Ο αξιωματούχος εξήγησε ότι είναι «απόλυτα φυσικό, ωστόσο, να ενημερώνονται οι δημοσιογράφοι για το πλαίσιο ορισμένων δημόσιων δηλώσεων προκειμένου να αποφευχθεί η παραπλάνηση του κοινού. Τέτοιες ενημερώσεις παρέχονται μέσω διαφόρων καναλιών».

    Οι εφημερίδες και οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς που επέζησαν και εξακολουθούν να επικρίνουν την κυβέρνηση αντιμετωπίζουν το «ρόπαλο» της ρυθμιστικής αρχής των μέσων ενημέρωσης, δήλωσε ο Osman Vedud Esidir, καθηγητής δημοσιογραφίας στο Firat

    Πανεπιστήμιο στο Ελαζίγ. Ο Esidir εργαζόταν στο παρελθόν για τη ρυθμιστική αρχή BIK, αποχωρώντας το 2018 μετά από μια διαφωνία σχετικά με το πως θα έπρεπε να γίνεται η δουλειά του.

    Όταν το BIK κρίνει ότι ένα άρθρο έχει παραβιάσει τον κώδικα δεοντολογίας του, τιμωρεί την ενδιαφερόμενη εφημερίδα με την αναστολή της κρατικής διαφήμισης – διαφήμισης από κυβερνητικούς και συνδεδεμένους φορείς, όπως οι κρατικές τράπεζες.

    Η έρευνα του Reuters στις  αναφορές του BIK έδειξε ότι το 2019 και το 2020 – τα πιο πρόσφατα χρόνια για τα οποία είναι διαθέσιμα πλήρη και λεπτομερή στοιχεία –  άρθρα σχετικά με τη διαφθορά κρίθηκαν από το Ινστιτούτο ότι είναι “κατά της δημόσιας ηθικής” ή ότι “δημιουργούν εσφαλμένη αντίληψη”, όπως ήταν και κομμάτια που επέκριναν την κυβέρνηση. Οι αναφορές του BIK δεν αναφέρουν λεπτομερώς πόσα άρθρα εμπίπτουν σε αυτές τις κατηγορίες και το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει τους αριθμούς.

    Οι αναστολές διαφημίσεων που σχετίζονται με την ηθική που επιβλήθηκαν στις μεγαλύτερες εθνικές εφημερίδες, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, υπερδιπλασιάστηκαν το 2020 σε 328 ημέρες σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

    Σχεδόν όλες οι αναστολές επιβλήθηκαν στις πέντε πιο επιφανείς ανεξάρτητες εφημερίδες. Μαζί οι πέντε αποκλείστηκαν από περίπου 4 εκατομμύρια λίρες σε κρατικές διαφημιστικές πληρωμές το 2020, τις οποίες το BIK διένειμε σε άλλες εφημερίδες, σύμφωνα με την έρευνα του Reuters. Μια έκθεση του επαγγελματικού σώματος της Ένωσης Δημοσιογράφων ανέφερε ότι οι αναστολές το 2021 συνέχισαν να επικεντρώνονται στις ανεξάρτητες εφημερίδες.

    Μία από τις εφημερίδες, η Evrensel, της οποίας η τριετής απαγόρευση από τη λήψη επίσημης διαφήμισης έγινε μόνιμη νωρίτερα αυτό το μήνα, είπε ότι οι «αυθαίρετες» κυρώσεις επιβαρύνουν τα οικονομικά της. Το BIK “έχει μετατραπεί πλήρως σε μηχανισμό λογοκρισίας κατά την περίοδο του AKP για τις εφημερίδες των οποίων οι ιστορίες ενοχλούν την κυβέρνηση”, δήλωσε ο Fatih Polat, ο αρχισυντάκτης της. Οι άλλες τέσσερις εφημερίδες – Sozcu, Korkusuz, Cumhuriyet, Birgun – δεν απάντησαν στο αίτημα του Reuters για σχόλιο.

    Στις 10 Αυγούστου, το Συνταγματικό Δικαστήριο της Τουρκίας δημοσίευσε μια λεπτομερή απόφαση σχετικά με καταγγελίες ανεξάρτητων εφημερίδων, συμπεριλαμβανομένης της Evrensel, ότι το BIK παραβίασε την ελευθερία της έκφρασης και την ελευθερία του Τύπου με τις κυρώσεις για την αναστολή διαφημίσεων. Το Δικαστήριο είπε ότι οι ενέργειες του BIK «υπερέβησαν τον στόχο της ρύθμισης των ηθικών αξιών του Τύπου και έχουν μετατραπεί σε εργαλείο τιμωρίας». Συνέστησε στο κοινοβούλιο να τροποποιήσει τη σχετική νομοθεσία.

    «Η στρατηγική της κυβέρνησης είναι να κάνει όλους να βλέπουν, να ακούν και να διαβάζουν μόνο τη γραμμή της κυβέρνησης», είπε ο Εσιντίρ, καθηγητής δημοσιογραφίας.

    Το BIK διευθύνεται από τον Cavit Erkilinc, ο οποίος διορίστηκε από τον Ερντογάν τον Απρίλιο. Δεν απάντησε σε ερωτήσεις που στάλθηκαν .

    Ο Εμπουμπεκίρ Σαχίν, ο οποίος ηγείται του RTUK, της ρυθμιστικής αρχής του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης, είναι ένα από τα έξι σημερινά μέλη του συμβουλίου που διορίζονται από το AKP και τους συμμάχους του.

    Το RTUK επέβαλε 22 πρόστιμα αξίας 5 εκατομμυρίων λιρών (570.000 $ τότε ή 275.000 $ σήμερα) σε ανεξάρτητα κανάλια τους πρώτους έξι μήνες του περασμένου έτους, δήλωσε το μέλος του συμβουλίου του RTUK Ilhan Tasci, ένα από τα τρία μέλη που επιλέχθηκαν από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.Σε κανένα φιλοκυβερνητικό κανάλι δεν επιβλήθηκε πρόστιμο εκείνη την περίοδο, είπε ο Tasci στο Reuters. Περιέγραψε το RTUK ως «εξαρτώμενο από… οδηγίες του κυβερνώντος κόμματος και του Παλατιού» ,εννοώντας το γραφείο του Ερντογάν.

    Σε μια δήλωση στο Reuters, ο Σαχίν απέρριψε υποδείξεις ότι η ρυθμιστική αρχή λειτουργεί ως λογοκριτής ή ότι ο Ερντογάν της λέει τι να κάνει. «Ούτε μια φορά δεν έχει υπάρξει οδηγία από τον αξιότιμο πρόεδρό μας ή τους γύρω του σχετικά με κυρώσεις στα κανάλια ή σχετικά με τα έργα και τις διαδικασίες μας», είπε.

    Είναι μια «ψευδής αντίληψη» ότι το RTUK επιβάλλει πρόστιμα κυρίως σε ανεξάρτητα κανάλια, συνέχισε. «Βρισκόμαστε στην ίδια απόσταση από κάθε ραδιοτηλεοπτικό φορέα. Για εμάς, υπάρχουν μόνο ραδιοτηλεοπτικοί φορείς που παραβιάζουν τους κανόνες και αυτοί που τηρούν τους κανόνες».

    Ο Merdan Yanardag, αρχισυντάκτης του Tele1, είπε στο Reuters ότι «τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στο Tele1 μόνο πέρυσι ήταν περίπου έξι εκατομμύρια λίρες». Το Reuters δεν ήταν σε θέση να επαληθεύσει ανεξάρτητα τον αριθμό. Ο Yanardag είπε ότι στο κανάλι επιβλήθηκε πρόστιμο για μετάδοση αντίθετη με την εξωτερική πολιτική της Τουρκίας και προσβολή του σουλτάνου Abdulhamid II, ενός από τους τελευταίους ηγεμόνες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Το Reuters επιβεβαίωσε ότι στο Tele1 επιβλήθηκε πρόστιμο για εκπομπή του Δεκεμβρίου 2021 που έλεγε ότι «Η Τουρκία επιδιώκει ιμπεριαλιστικές περιπέτειες στη Συρία και τη Λιβύη» και επικριτικά σχόλια τον Ιούλιο του 2020 για τον Σουλτάνο Αμπντούλ Χαμίτ Β’. Τον θαυμάζουν πολλοί υποστηρικτές του AKP.

    Ο Yanardag χαρακτήρισε το RTUK «εργαλείο καταπίεσης» που τιμωρεί ηθικούς και ανεξάρτητους φορείς «για ιδεολογικούς και πολιτικούς λόγους».

    «Είναι εξαιρετικά δύσκολο οικονομικά», είπε ο Yanardag.

    Όταν ένα θέμα είναι επείγον, αξιωματούχοι του RTUK τηλεφωνούν στα δημοσιογραφικά γραφεία για να ζητήσουν αλλαγές στις εκπομπές, είπε ο Tasci, μέλος του συμβουλίου του RTUK. Ανέφερε ως παράδειγμα τις θανατηφόρες πυρκαγιές που μαίνονταν στα νοτιοδυτικά της Τουρκίας το περασμένο καλοκαίρι, οδηγώντας την κυβέρνηση να αποκαλύψει ότι τα πυροσβεστικά αεροσκάφη της βρίσκονταν σε κατάσταση καθήλωσης.

    «Το RTUK έδωσε εντολή στα κανάλια να δείχνουν τις σβησμένες πυρκαγιές αντί για τις συνεχιζόμενες πυρκαγιές», είπε. 

    Απαντώντας σε αυτά τα σχόλια, ο Σαχίν είπε: «Είμαστε πάντα σε στενή επαφή με στελέχη του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης. Η επιβολή ποινής είναι η τελική μας προτίμηση. Προτιμάμε πρώτα την επικοινωνία».

    Κατά τη διάρκεια των πυρκαγιών της Τουρκίας πέρυσι, ο Σαχίν είπε ότι το RTUK «επέστησε την προσοχή στις ιστορίες επιτυχίας, στις ανθρώπινες ιστορίες» προκειμένου να αντιμετωπίσει τις «παραμορφωμένες ειδήσεις».

    Αξιωματούχοι της Διεύθυνσης του Altun στέλνουν τακτικά μηνύματα Whatsapp στα κύρια μέσα ενημέρωσης, καθοδηγώντας τους να τονίσουν ή να αποφύγουν ορισμένα σχόλια από μέλη του υπουργικού συμβουλίου ή του κόμματος, σύμφωνα με μηνύματα που είδε το Reuters. Οι νομοθέτες του AKP τηλεφωνούν επίσης τακτικά στα δημοσιογραφικά γραφεία για να απαιτήσουν να καλυφθούν ορισμένες ομιλίες ή να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο απεικονίζονται, σύμφωνα με αρκετούς δημοσιογράφους. Κάποιος είπε ότι οι αρχισυντάκτες λένε τακτικά στους δημοσιογράφους ότι η ίδια η Διεύθυνση Επικοινωνιών εξέτασε και άλλαξε τίτλους και βασικές παραγράφους άρθρων, «και πρέπει να συντονιστούμε μαζί τους».

    Η αυτολογοκρισία είναι πλέον ως επί το πλείστον αυτόματη στα κύρια μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με διάφορες πηγές του κλάδου. 

    Ο συντάκτης του TRT είπε ότι όταν ο Ορχάν Παμούκ κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2006 –ο πρώτος Τούρκος που το έκανε– ο κρατικός τηλεοπτικός σταθμός δεν ανέφερε την είδηση ​​μέχρι που ο τότε πρωθυπουργός Ερντογάν έδωσε τα επίσημα συγχαρητήρια του. «Ήταν τέτοια ανακούφιση που το θυμάμαι μέχρι σήμερα, γιατί δεν θα το είχαμε καλύψει ποτέ αν δεν υπήρχαν τα συγχαρητήρια», είπε ο συντάκτης.

    Ο Παμούκ είπε στο Reuters ότι δεν γνώριζε ότι το TRT καθυστέρησε να καλύψει το θέμα για το βραβείο του το 2006, μια εποχή που τα μέσα ενημέρωσης ήταν «σχετικά ελεύθερα» σε σύγκριση με τώρα. «Στα 50 χρόνια της συγγραφής μου… τα μέσα ενημέρωσης/εφημερίδες και τα ρεπορτάζ δεν υποκλίνονταν ποτέ στην κυβέρνηση όπως κάνουν τώρα», είπε ο μυθιστοριογράφος σε ένα email.

    «Η κυβέρνηση είναι σαν το παιδί ή τον εραστή σου», είπε ένας άλλος βετεράνος τηλεοπτικός δημοσιογράφος για την αυτολογοκρισία. «Μπορείτε να μαντέψετε πολύ καλά τι τους ενοχλεί».

    Εν όψει των προεδρικών και κοινοβουλευτικών εκλογών που θα διεξαχθούν τον ερχόμενο Ιούνιο, οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι μια άτυπη συμμαχία της αντιπολίτευσης έξι κομμάτων θα εξασφάλιζε την πλειοψηφία στο κοινοβούλιο και ότι οι πιθανοί αμφισβητίες θα μπορούσαν να νικήσουν τον Ερντογάν στον δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών.

    Για τα μέσα ενημέρωσης, οι δημοτικές εκλογές του Μαρτίου 2019 μπορεί να προσφέρουν μια γεύση του τι βρίσκεται μπροστά, λένε πολιτικοί αναλυτές. Εκείνη η ψηφοφορία ξεχωρίζει ως η μεγαλύτερη εκλογική ήττα της διακυβέρνησης του Ερντογάν, με το Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα (CHP) της αξιωματικής αντιπολίτευσης να νικά τους υποψηφίους δημάρχους του AKP στην Κωνσταντινούπολη και την Άγκυρα – παρά την πολύμηνη εκστρατεία του Ερντογάν.

    Το απόγευμα της ψηφοφορίας, με το 98,8% των ψηφοδελτίων καταμετρημένο και τον Ekrem Imamoglu του αντιπολιτευόμενου CHP να κερδίζει στην Κωνσταντινούπολη, το κρατικό πρακτορείο Anadolu σταμάτησε απότομα να δημοσιεύει αποτελέσματα. Το Anadolu, το οποίο είναι η μόνη πηγή μέσων ενημέρωσης για τα εκλογικά αποτελέσματα, δεν εξήγησε τη διακοπή και δεν ανακήρυξε νικητή. Το Anadolu, το οποίο διανέμει ειδήσεις βίντεο στα αγγλικά μέσω του Reuters, δεν απάντησε στο αίτημα του ειδησεογραφικού πρακτορείου για σχόλιο σχετικά με την κάλυψή του.

    Άνθρωποι που εργάζονταν σε τέσσερις κύριες αίθουσες σύνταξης περιέγραψαν μια κατάσταση σύγχυσης και παράλυσης εκείνο το βράδυ, καθώς οι διευθυντές περίμεναν ενημέρωση από τη Διεύθυνση ή άλλους αξιωματούχους για το τι να κάνουν. Σε μια εφημερίδα, οι συντάκτες συγκεντρώθηκαν γύρω από ένα τραπέζι συζητώντας πώς να γράφουν τίτλους που περιγράφουν τα αποτελέσματα με τρόπο που δεν θα ενοχλούσε την κυβέρνηση, είπε ένας εμπλεκόμενος. «Πονούσαν κυριολεκτικά προσπαθώντας να γράψουν τίτλους», είπε ο βετεράνος ρεπόρτερ.

    Ένας τηλεοπτικός συντάκτης είπε ότι το μήνυμα που έδωσαν οι υπεύθυνοι της αίθουσας σύνταξης στο προσωπικό ήταν «να ενεργούν σαν να μην υπάρχει πρόβλημα ή να μην υπάρχει ασυνήθιστη κατάσταση». Καθώς και τα δύο κόμματα δήλωναν τη νίκη στην Κωνσταντινούπολη, τα κύρια τηλεοπτικά κανάλια κάλυψαν ομιλίες του Ερντογάν και του AKP, αλλά αγνόησαν σε μεγάλο βαθμό τον Imamoglu.

    Μόλις το επόμενο πρωί το εθνικό εκλογικό συμβούλιο αποκάλυψε επίσημους πλήρεις καταλόγους ψήφων. Έδωσε στον Imamoglu, ο οποίος δεν σχολίασε αυτό το άρθρο, το προβάδισμα στην Κωνσταντινούπολη. Το AKP αμφισβήτησε το αποτέλεσμα, οδηγώντας σε επανακαταμετρήσεις και τελικά σε επανάληψη των εκλογών, τις οποίες κέρδισε ο Ιμάμογλου με 54% των ψήφων.

    - Advertisement -
    ΠΗΓΗmilitaire.gr

    Latest Posts

    ΠΥΘΙΑ