Periodista
Στις αρχές Οκτώβρη το ρεπορτάζ έκανε λόγο για έντονη δυσαρέσκεια των Κινέζων επενδυτών της Cosco για τη στάση της κυβέρνησης στο θέμα του επιχειρηματικού τους σχεδίου για το λιμάνι του Πειραιά.
Η απόφαση της κυβέρνησης να «παγώσει» επένδυση 300 εκατομμυρίων, η περικοπή του master plan της Cosco λίγο πριν μάλιστα την άφιξη στην Ελλάδα του Κινέζου προέδρου και ενώ επέκειτο το ταξίδι του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κίνα προκάλεσαν έντονες διπλωματικές αναταράξεις και επιπλοκές στο παρασκήνιο, όπως επίσης διαρροές από την κινεζική πλευρά, αλλά και από κύκλους της αγοράς για αιφνιδιασμό δεδομένου ότι το master plan της Cosco είχε παρουσιαστεί προεκλογικά στον Κυριάκο Μητσοτάκη και είχε χαιρετιστεί τόσο από τον σημερινό πρωθυπουργό, όσο και από την κινεζική κυβέρνηση.
Μέσα σε όλα αυτά πρέπει να προστεθούν τα ερωτηματικά που είχαν προκληθεί, νωρίτερα, τον Αύγουστο, όταν είχε παρουσιάσει το νέο master plan η Cosco, για την απάλειψη της πρόβλεψης κατασκευής mall εντός του λιμανιού σε έκταση 44.000 τ.μ. Όλες οι πληροφορίες το προηγούμενο χρονικό διάστημα έκαναν λόγο για «πολιτικές διαστάσεις» που θα λάμβανε το ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού στην Κίνα.
Την ίδια στιγμή, συγκεκριμένα δημοσιεύματα ανέφεραν ότι η κυβέρνηση υπέκυψε στις πιέσεις «έχοντας όλον τον Πειραιά απέναντί της» κυρίως για το κομμάτι του master plan που αφορά στη δημιουργία εμπορικού κέντρου στην προβλήτα της κρουαζιέρας. Μέχρι και… άτυπο βέτο των ΗΠΑ στην Κινεζική διείσδυση και επέκταση επικάλεστηκαν διάφοροι κύκλοι χρησιμοποιώντας ως βασική ένδειξη το γεγονός ότι των αποφάσεων της ελληνικής κυβέρνησης προηγήθηκε η επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών Μάικ Πομπέο.
Το βασικό, όμως, επιχείρημα παραμένει το εξής: «Οι αντιδράσεις όλου του Πειραιά». Παρουσία του δημάρχου Πειραιά Γιάννη Μώραλη, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε στην έδρα της Cosco στη Σαγκάη για την ενεργό συμμετοχή του δήμου της πόλης στη διαμόρφωση του master plan, ώστε η επένδυση να είναι ωφέλιμη και για την οικονομία και για την κοινωνία.
«Αποδίδω μεγάλη σημασία στις νέες υποδομές, στα νέα ξενοδοχεία και στην ανάπτυξη του Πειραιά που θα το καταστήσουν κέντρο παγκόσμιας εμβέλειας στην κρουαζιέρα», συμπλήρωσε ο κ. Μητσοτάκης. Χαιρέτισε, επίσης, το κινεζικό ενδιαφέρον για τη ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα, σημειώνοντας ότι είναι σημαντικό να στηριχθεί η εγχώρια δραστηριότητα στο Πέραμα.
«Θέλω να ενημερώσω ότι το συμπληρωματικό σχέδιο για την επέκταση του λιμανιού είναι σχήμα υπό συζήτηση και η κυβέρνηση επί της αρχής είναι θετική, υπό την προϋπόθεση να πείσουμε την τοπική κοινωνία ότι η συμφωνία θα είναι προς όφελος της και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον», ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός.
Ποιος είναι, όμως, «όλος ο Πειραιάς». Αναμφίβολα είναι ισχυρή η δυναμική της τοπικής κοινωνίας και των φορέων, αλλά ας μην κοροϊδευόμαστε: η πλέον κυρίαρχη φιγούρα στον Πειραιά είναι ο εφοπλιστής και ιδιοκτήτης του Ολυμπιακού, Βαγγέλης Μαρινάκης.
Λένε λοιπόν οι πληροφορίες ότι με τον τρόπο του ο εφοπλιστής ασκεί σφοδρές πιέσεις στην Cosco. «Μα πως τις ασκεί;» θα ρωτούσε κάποιος και θα συμπλήρωνε το ερώτημα με ένα «και γιατί;».
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τις πιέσεις τις ασκεί μέσω των αρμόδιων υπουργών και ο λόγος είναι ένας: Τα οφέλη που θα προκύψουν για τον Πύργο του Πειραιά, «για τον Πύργο του», όπως χαρακτηριστικά λένε στο λιμάνι, αφού αντικειμενικός σκοπός του «συστήματος Μαρινάκη» είναι να περάσουν οι εμπορικές χρήσεις στον Πύργο του Πειραιά. Πρόκειται για ένα σχεδιασμό του εφοπλιστή και του συστήματός του που θα έχει πολλά οφέλη.
Ο Πύργος του… Μαρινάκη
Τον περασμένο Ιούλιο γράφαμε για τον ένα και μοναδικό, σαν έτοιμο από καιρό και άριστα προετοιμασμένο ενδιαφερόμενο – έπειτα από προκήρυξη στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων – για τον διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό με στόχο την αξιοποίηση του Εμποροναυτιλιακού Κέντρου Πειραιά, δηλαδή του Πύργου του Πειραιά, που αφορά στον ανασχεδιασμό, την κατασκευή και την πλήρη αποπεράτωση του κτηρίου και του περιβάλλοντος χώρου. Θυμίζουμε ότι προβλέπεται η χρηματοδότηση, η διαχείριση και η εκμετάλλευση της λειτουργίας του εν λόγω ακινήτου, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος τουλάχιστον 900 χιλιάδων ευρώ ετησίως για 99 έτη. Ακόμη θυμίζουμε ότι ο Πύργος του Πειραιά είναι αναξιοποίητος για περισσότερο από 4 δεκαετίες.
Δεν πέρασε πολύς καιρός και μετά από το αποκαλυπτικό μας ρεπορτάζ εμφανίστηκε ως ο ένας και μοναδικός πιθανότερος ανάδοχος το σχήμα της εταιρείας Dimand Real Estate – EBRD (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης), που έχει υποβάλει κοινή πρόταση με την Prodea Investments (πρώην Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ).
Χθες η ένωση εταιρειών Cante Holdings LTD [Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EBRD) και Dimand] – Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Η αξιοποίηση του Πύργου προβλέπει μικτές χρήσεις γραφείων και καταστημάτων ως εξής: μηχανολογικοί χώροι και στάθμευση στα Α και Β υπόγεια, χώρος ενημέρωσης και ανάδειξης τουριστικού προϊόντος του Πειραιά στο ισόγειο, καταστήματα στο ισόγειο και στους 1ο και 2ο όροφο, πολυχώρο πολιτιστικών λειτουργιών με χώρο εστίασης στον 3ο όροφο, γραφεία από τον 4ο έως τον 18ο όροφο και εστιατόριο στους 19ο και 20ό όροφο.
Εμείς είχαμε θέσει πολύ νωρίς τα ερωτήματα, όπως προαναφέραμε, ήδη από τον Ιούλιο του 2019. Ο Πύργος του Πειραιά βρίσκεται και θα βρίσκεται στο προσκήνιο ως αιχμή του δόρατος διαφόρων σχεδιασμών που γίνονται στο λιμάνι… Ένας από αυτούς είναι και οι εμπορικές χρήσεις. Κι επειδή, όπως φαίνεται στην πράξη, των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν, ήδη από τον Μάρτιο διάφορα ΜΜΕ, τα οποία είναι γνωστά για τις σχέσεις τους με συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα είχαν φροντίσει να προετοιμάζουν… διακριτικά την κοινή γνώμη για την ιδανική συγκυρία αξιοποίησης του Πύργου του Πειραιά λόγω της έλευσης της Cosco.