Periodista
Την Κυριακή που έρχεται διεξάγονται οι ευρωεκλογές και οι αυτοδιοικητικές εκλογές. Και αν το εκλογικό αποτέλεσμα δεν έχει κριθεί ακόμη, ένα είναι σίγουρο: Και αυτές οι εκλογές θα αποτελέσουν αληθινό «βατερλό» για εκείνους τους δημοσκόπους που επιχείρησαν να διαμορφώσουν το εκλογικό αποτέλεσμα, μήνες τώρα, εμφανίζοντας τεράστιες διαφορές υπέρ της ΝΔ που έφταναν τις 15 ή και παραπάνω μονάδες.
Όμως, τα κακά μαντάτα έφτασαν, τόσο στα γραφεία των δημοσκόπων, όσο και στον ίδιο τον πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη.
Οι ευρωεκλογές της Κυριακής θα είναι ντέρμπι. Σε αυτό πλέον συμφωνούν όλοι, ακόμη και οι στενοί συνεργάτες του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Όλη η Ελλάδα στην παρούσα συγκυρία παρακολουθεί τις εταιρείες δημοσκοπήσεων να εμφανίζουν έρευνες στις οποίες η ψαλίδα ανάμεσα στο κυβερνών κόμμα και την αξιωματική αντιπολίτευση κλείνει. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, καμία ψαλίδα δεν κλείνει. Ο λόγος; Δεν άνοιξε ποτέ, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που κατέβαλαν οι αναξιόπιστοι δημοσκόποι, στα χέρια των οποίων η στατιστική επιστήμη έχει κακοποιηθεί βάναυσα.
Το κλείσιμο της ψαλίδας που καταγράφουν όλες οι δημοσκοπήσεις, δεν είναι τυχαίο γεγονός, και συνδέεται με ένα άλλο γεγονός.
Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, κάπου στα βόρεια Προάστια, πραγματοποιήθηκε συνάντηση στην οποία συμμετείχαν κάποιοι από τους πιο γνωστούς δημοσκόπους. Εκεί έθεσαν τους προβληματισμούς τους. Ο βασικότερος όλων: Το ενδεχόμενο ενός ακόμη διασυρμού, μετά από τις εκλογικές μάχες του 2015 και ένα δημοψήφισμα το καλοκαίρι του ίδιου έτους.
Μην φανταστείτε πως τους έπιασε η ευαισθησία. Σύμφωνα με πληροφορίες τρεις είναι οι λόγοι που τους οδήγησαν στην απόφαση να «ρίξουν» ξαφνικά τις διαφορές.
Ο πρώτος είναι πως μία ηχηρή διάψευση των προβλέψεών τους θα τους έκοβε τα φτερά εν όψει των εθνικών εκλογών. Τι διαφορές, για παράδειγμα, θα εμφανίσουν τα καλοκαίρι αν στις ευρωεκλογές το αποτέλεσμα είναι περίπου ισόπαλο;
Ο δεύτερος έχει να κάνει με την αξιοπιστία, η οποία μπορεί να καθορίσει τις δουλειές τους. Είναι γνωστό εξάλλου, πως τα βασικά έσοδα των εταιρειών δημοσκοπήσεων δεν προέρχονται από τις δημοσκοπήσεις που αναφέρονται στην πρόθεση ψήφου κλπ ή γίνονται για λογαριασμό κομμάτων και εφημερίδων. Οι εταιρείες αυτές έχουν άλλους πελάτες, εκτός πολιτικής, από τους οποίους προέρχονται τα βασικά τους έσοδα. Οι προεκλογικές δημοσκοπήσεις είναι κάτι σαν πάρεργο, που ωστόσο μπορεί να μετατραπεί σε καθοριστικό παράγοντα, ο οποίος μπορεί να διώξει τους άλλους, τους βασικούς πελάτες εξαιτίας μειωμένης αξιοπιστίας.
Ο τρίτος είναι να μην δημιουργήσουν πρόβλημα στον Κυριάκο Μητσοτάκη εξαιτίας των υψηλών προσδοκιών που καλλιέργησαν και να μειώσουν, τελικά, τους κραδασμούς που θα προκαλέσει η κρίση εσωστρέφειας που αναμφίβολα θα δημιουργηθεί.
Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στα βόρεια Προάστια αποφασίστηκε η σταδιακή μείωση της διαφοράς ανάμεσα σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ μέχρι τις εκλογές. Μικρότερη η διαφορά, μικρότερος και ο διασυρμός στις εκλογές, τόσο για τους δημοσκόπους, όσο και για τον Μητσοτάκη και τους συνεργάτες του.