Για «χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ’60» κάνει λόγο ο καθηγητής Βασίλης Προφυλλίδης, για την εικόνα που παρουσίαζε το μοιραίο βράδυ της 28 Φεβρουαρίου στα Τέμπη ο σιδηρόδρομος.
Ο καθηγητής μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη.
Απαντώντας σε ερωτήσεις της εξεταστικής επιτροπής ο κ. Προφυλλίδης ανέφερε ότι την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS). «Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ‘50», είπε επί λέξει.
Επιπλέον, ανέφερε πως δεν ισχύει η εντύπωση ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα, καθώς –όπως είπε- εάν ήταν έτσι, η Ε.Ε. δεν θα είχε επιβάλλει το σύστημα ETCS, που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών.
Ο Βασίλης Προφυλλίδης απάντησε αρνητικά στην ερώτηση του Βασίλη Κόκκαλη από τον ΣΥΡΙΖΑ για το εάν εξετάστηκαν τα συντρίμμια, καθώς είχαν αποσυρθεί, ενώ σε ερώτηση της Μιλένας Αποστολάκη από το ΠΑΣΟΚ για το εάν έχει εξήγηση για τους τόσους απανθρακωμένους επιβάτες, είπε ότι «το συγκεκριμένο πρόβλημα απαιτεί γνώσεις ειδικής μηχανολογίας και χημικής μηχανικής που δεν είχα. Δεν είναι συστηματικό πρόβλημα, που είχε να κάνει με την τραγωδία». Η κ. Αποστολάκη ρώτησε ακόμη εάν αποτελεί μύθο η εντύπωση ότι δεν θα είχαμε 57 νεκρούς εάν λειτουργούσε το κέντρο της Καρόλου, εάν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση, και εάν υπήρχε ERTMS, ο κ. Προφυλλίδης είπε ότι «μόνο το ETCS χρειαζόταν, εφόσον λειτουργούσε».
Σύμφωνα με πηγές της ΝΔ, ο Βασίλης Προφυλλίδης άφησε σοβαρές αιχμές για τη Hellenic Train, αναφερόμενος στο GSMR, το σύστημα ενδοεπικοινωνίας που είχε εγκατασταθεί το 2018. «Όλοι οι συρμοί της τότε ΤΡΑΙΝΟΣΕ το είχαν» τόνισε, σχολιάζοντας αμέσως μετά: «Το 2023 δεν το είχαν. Αυτός ήταν ένας συρμός που δεν το είχε. Ήταν ένα σύστημα που δεν είχε αξιοποιηθεί».
Νωρίτερα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, είχε επίσης μιλήσει αιχμηρά για τη σιδηροδρομική εταιρεία, λέγοντας ότι οι μηχανοδηγοί πιθανότατα πιέζονταν για ταχύτερη εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δεν έκρυψε τη διαφωνία του σχετικά με την κατάργηση του κέντρου στην Καρόλου από τη Hellenic Train.
Για απόπειρα συγκάλυψης εκ μέρους της πλειοψηφίας κάνει λόγο σε δήλωσή της η Μιλένα Αποστολάκη, υπογραμμίζοντας ότι «όλοι οι μύθοι, που έστησε η κυβερνητική πλειοψηφία, για να συγκαλύψει τις ευθύνες του Υπουργού της και των «γαλάζιων» διοικήσεων στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, καταρρίπτονται». Σύμφωνα με την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ ο καθηγητής Βασίλειος Προφυλλίδης μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, που όρισε η κυβέρνηση, ήταν αποκαλυπτικός.
«Ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κατέρριψε το κυβερνητικό αφήγημα περί «ανθρώπινου λάθους» καταθέτοντας ότι αν λειτουργούσε το Δευτεροβάθμιο Κέντρο της Καρόλου, υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, είχε εγκατασταθεί η τηλεδιοίκηση και τα συστήματα GSMR και ETCS δεν θα θρηνούσαμε την απώλεια 57 συνανθρώπων μας», επισημαίνει στη δήλωσή της για να προσθέσει ότι αποκαλυπτική είναι και η αναφορά του ότι η επιτροπή βρέθηκε στον τόπο της τραγωδίας δεκαπέντε μέρες μετά και αφού προηγουμένως -όπως ενημερώθηκαν- είχε μπαζωθεί και δεν υπήρχαν στοιχεία χρήσιμα για το πόρισμα τους.
Όπως επισήμανε ο κύριος Προφυλλίδης σε ερώτηση που του υποβλήθηκε, αν δεν είχε συμβεί η επέμβαση στον τόπο της τραγωδίας, δηλαδή το μπάζωμα, η επιτροπή θα είχε μεταβεί εκεί την επομένη του διορισμού της.
«Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με την επιμονή της κυβερνητικής πλειοψηφίας να αποκλείσει κρίσιμους μάρτυρες, κάτι που το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής δεν θα επιτρέψει, αποτελούν ατράνταχτη απόδειξη της μεθοδευμένης απόπειρας συγκάλυψης», τονίζει η κ. Αποστολάκη.