Κοιτάζουμε από την κλειδαρότρυπα των ξένων Πρεσβειών: Πως βλέπουν τις πολιτικές εξελίξεις και τη σύγκρουση Μητσοτάκη με Τσίπρα

Του Θεόδωρου Ι. Θεοδώρου*

Τρεις ημέρες συζήτησης στο Ελληνικό Κοινοβούλιο αποτελούν σπουδαιότατη ανοικτή πηγή ενημέρωσης για τις διαπιστευμένες πρεσβείες στην Αθήνα.

Ας κοιτάξουμε από την κλειδαρότρυπα των πρεσβευτικών γραφείων. Πώς οι διαπιστευμένοι πρέσβεις παρακολουθούν τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και πώς αξιολογούν τη διεθνή παρουσία της χώρας μας;

Η τριήμερη συζήτηση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο προκάλεσε επαγγελματική υπερδιέγερση στις πρεσβείες. Προετοιμασία του ηλεκτρονικού εξοπλισμού για καταγραφή των κοινοβουλευτικών εργασιών, που μεταδίδονται σε εθνικό δίκτυο, προκαταρκτικά τηλεγραφήματα προς τις κεντρικές υπηρεσίες των χωρών προέλευσης των διπλωματών, επικαιροποίηση των γεγονότων μέχρι την ώρα ενάρξεως της κοινοβουλευτικής συζήτησης με αφορμή τις επισυνδέσεις, αναζήτηση του νομικού πλαισίου που επικαλούνται ως νομική βάση των τοποθετήσεών τους τα κόμματα, εκ νέου ανάγνωση των δημοσιευμάτων που παρουσιάσθηκαν στον εγχώριο και διεθνή Τύπο και επανάληψη των οδηγιών του πρέσβη προς όλα τα τμήματα της πρεσβείας του για τον συντονισμό της παρακολούθησης των κοινοβουλευτικών εργασιών.

Πηγές και ανάλυση
Τα τμήματα Τύπου και πληροφοριών αναλαμβάνουν το βαρύτερο μέρος της αποστολής προκειμένου να διευκολυνθεί ο πρέσβης στην προετοιμασία των τηλεγραφημάτων του, αλλά και της τελικής εκτεταμένης έκθεσης που θα αποτελέσει το απαύγασμα της διπλωματικής του ανάλυσης για την Ελλάδα, λίγους μήνες πριν από τις εκλογές, με ανοιχτές τις τουρκικές προκλήσεις, τον πόλεμο να εξελίσσεται στην Ουκρανία, το ΝΑΤΟ να αποσταθεροποιείται εξ αιτίας της τουρκικής στάσης και τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να ταλαιπωρούνται από τη σοβαρή κρίση που εξελίσσεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Όμως η προετοιμασία των πρέσβεων για την εξασφάλιση της καλύτερης δυνατής αντίληψης των πολιτικών εξελίξεων στην Ελλάδα αφορά και στις κοινωνικές τους υποχρεώσεις, μέσα από τις οποίες θα συγκεντρώσουν πρωτόλεια ενημέρωση συζητώντας με πολιτικούς, επιχειρηματίες και καθημερινούς πολίτες που συμμετέχουν στην κοινωνική ζωή της Αθήνας.

Το τριήμερο των κοινοβουλευτικών εργασιών δημιουργεί μεγάλη ένταση στις πρεσβείες. Βέβαια αποτελεί τη χαρά του διπλωμάτη, διότι γνωρίζουν ότι μέσα από την έντονη συζήτηση που αναμένεται και προαναγγέλλεται από τα ΜΜΕ, έγχαρτα και ηλεκτρονικά, θα επιβεβαιωθούν και επισήμως από την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση, εκκινώντας από διαφορετικά σημεία επιχειρηματολογίας, πληροφορίες που θα επικαιροποιούν με τον πιο επίσημο τρόπο πληροφορίες που ήδη διαθέτουν.

Οι πρεσβείες, εξοπλισμένες με υψηλή τεχνολογία, στελεχωμένες με επαρκές διπλωματικό προσωπικό και εξειδικευμένα τμήματα ανάλυσης, πολιτικής, οικονομικής, στρατιωτικής και πληροφοριών, θα ανασυστήσουν το περιβάλλον που προκάλεσε την κοινοβουλευτική συζήτηση και την πρόταση δυσπιστίας, την ώρα που μικρότερες σε μέσα πρεσβείες θα προσπαθούν με τον δικό τους τρόπο να αξιολογήσουν τη συζήτηση. Όλοι όμως θα αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα συλλογής πληροφοριών.

Από την πρώτη στιγμή έναρξης των κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων τα τηλεγραφήματα αποστέλλονται στις πρωτεύουσες σε ρυθμούς ρουτίνας στην αρχή. Στη συνέχεια, όσο πλησιάζουμε στη στιγμή παρεμβάσεων των πολιτικών ηγετών, η ένταση και η πυκνότητα της προωθούμενης αλληλογραφίας αυξάνεται αισθητά.

Αναπαράγοντας εικονικά την πραγματικότητα του διπλωματικού έργου: στο πρώτο τηλεγράφημα αναφέρεται η ώρα έναρξης των εργασιών, η παρέμβαση του εισηγητή του θέματος, η διαδικασία που εξασφαλίζει το προεδρείο και σημεία παρεμβάσεων των ομιλητών που, κατά τη γνώμη του συντάκτη, προσδιορίζουν το πλαίσιο, αλλά και το πολιτικό κλίμα που διαμορφώνεται στη χώρα.
Στη συνέχεια, εξειδικεύονται τα σημεία του κοινοβουλευτικού διαλόγου. Συμπεριλαμβάνονται κατά το δυνατόν όλες οι πολιτικές αιχμές, που υπογραμμίζουν από την πλευρά της αντιπολίτευσης συνταγματική εκτροπή, έλλειμμα δημοκρατίας, αμφισβητούμενα στοιχεία που τοποθετούν την Ελλάδα μεταξύ των χωρών που περιορίζουν την ενημέρωση. Προσφεύγουν κόμη και σε μονομερείς αξιολογήσεις επιτροπών του Ευρωκοινοβουλίου (PEGA;), που με την καθημερινή πολιτική συμπεριφορά τους και τις μεροληπτικές απόψεις τους προβληματίζουν τους Ευρωπαίους πολίτες.
Το κλείσιμο των τριήμερων εργασιών για την πρόταση δυσπιστίας, με τις πολιτικές τοποθετήσεις του πρωθυπουργού, του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και την ψηφοφορία καταγράφονται από τους επικεφαλής των τμημάτων στις πρεσβείες, αλλά και από τον πρέσβη για να συντάξει αμέσως μετά το καταληκτικό του τηλεγράφημα και την αναλυτική του έκθεση, ολοκληρώνοντας με τον πιο επαγγελματικό τρόπο τη διπλωματική του υποχρέωση, σε μία σημαντική στιγμή εσωτερικών και διεθνών εξελίξεων.

Το ζουμί…
Το τελικό τηλεγράφημα αναφέρεται εν συντομία στο αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, στα σημεία των δύο βασικών ομιλητών, που επιβεβαιώνουν τις πολιτικές τους θέσεις και πιθανώς περιγράφουν τη μορφή της προεκλογικής περιόδου.

Μέσα από την κοινοβουλευτική διαδικασία οι πρεσβείες πιθανολογούν ότι η ημερομηνία των εκλογών μάλλον τοποθετείται αρχές Απριλίου, έστω και αν η δεύτερη εκλογική αναμέτρηση βρίσκεται κοντά στις αναγγελθείσες για την 14η Μαΐου τουρκικές εκλογές.

Ακόμη και η πιθανότητα αυτή επιτρέπει στον πρέσβη, αν το διακινδυνεύει, να τολμήσει αναλύσεις για κυβερνητική βεβαιότητα ότι θα επιτευχθεί σχηματισμός κυβέρνησης από την πρώτη Κυριακή ή ότι η εκλογική αναμέτρηση στην Τουρκία, αν χρειασθεί και δεύτερος εκλογικός κύκλος στην Ελλάδα, δεν προκαλεί προβλήματα στις ελληνικές δημοκρατικές πολιτικές εξελίξεις.

Όλα εξαρτώνται από τη γνώση της χώρας που διαθέτει κάθε διπλωμάτης, την περιφερειακή πραγματικότητα, αλλά και την εσωτερική γεωγραφία των κομμάτων. Υποβοηθητικά στοιχεία στην εμπεριστατωμένη αξιολόγησή του πρέσβη προσφέρει το δίκτυο ενημέρωσης, η σφαιρική γνώση σημαντικών πτυχών της ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας, η εξειδίκευση και εξοικείωση των συνεργατών κάθε πρέσβη με την κοινωνική δικτύωση, τη δυνατότητα αξιολόγησης της πολιτικής κινητικότητας, της κατευθυνόμενης πληροφόρησης κ.λπ.

Για τη συζήτηση που εξελίχθηκε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο σίγουρα αξιοποιούνται αρχικές δημοσιοποιήσεις από την πλευρά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το κακόβουλο λογισμικό που εντοπίσθηκε, επειδή οι αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες έκαναν τη δουλειά τους, καθώς επίσης και τα αποτελέσματα που επέτυχαν υπηρεσίες του κοινοβουλίου και κρατών – μελών σε σοβαρά θέματα που άπτονται του έργου εν ενεργεία ευρωβουλευτών, πρώην ευρωβουλευτών, οργανισμών διαμόρφωσης κοινής γνώμης και προώθησης συμφερόντων, καθώς επίσης και τοποθετήσεις ευρωβουλευτών που πρωτοβούλως επισημαίνουν και περιγράφουν επικοινωνίες πρεσβειών εκτός Ε.Ε. με πολλά μέλη του Ε.Κ.

Όμως την εντατική διπλωματική εργασία των πρεσβειών, που θα ολοκληρωνόταν με μία αναλυτική έκθεση, ήλθε να καταστήσει πολυπλοκότερη η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας από τον οίκο αξιολόγησης Fitch.

Η αναβάθμιση της οικονομίας
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των κοινοβουλευτικών εργασιών, την ημέρα που ο πρωθυπουργός πετούσε προς την Ιαπωνία για σημαντικές πολιτικές, οικονομικές και επενδυτικές συνομιλίες, κυρίως σε θέματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ο διεθνής οίκος αξιολόγησης αναβάθμισε κατά δύο θέσεις την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδος. Κατά την αυστηρή αξιολόγηση του Fitch η κοινοβουλευτική συζήτηση, παρά την οξύτητα και την πολιτική ένταση στο πλαίσιο του κοινοβουλευτισμού, δεν επηρέασε την αξιοπιστία της χώρας. Γνωρίζουμε όλοι ότι τα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για να διατηρούν την αξιοπιστία τους οι οίκοι αξιολόγησης ξεπερνούν σε αυστηρότητα τις παραμέτρους που χρησιμοποιούνται από εθνικές υπηρεσίες, αλλά ακόμη και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Επίσης, την αναβάθμιση που ανακοινώνει ένας οίκος ακολουθούν και οι υπόλοιποι, με αποτέλεσμα η Ελλάδα σήμερα να βρίσκεται ένα βήμα πριν από την απόλυτη πιστοληπτική της αναβάθμιση. Η προσοχή όλων εστιάζεται πλέον στην πιθανότητα να πραγματοποιηθεί το τελικό βήμα οριστικής πιστοληπτικής αναβάθμισης της χώρας πριν από τις εκλογές, δηλαδή σε τρεις ή τέσσερις μήνες από σήμερα.

Η ανακοινωθείσα, λοιπόν, διεθνής αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας μετατρέπει την πρεσβευτική έκθεση, που αναφέρεται στην κοινοβουλευτική συζήτηση, σε μία σύνθετη ανάλυση πολλών απαιτήσεων, που θα προκύψει από τη σύνθεση πολιτικών, οικονομικών, επενδυτικών, περιφερειακών και διεθνών γεγονότων.

Χωρίς να παραβλέπεται στο κείμενο κάθε πρέσβη η διακομματική διαπίστωση της ανάγκης να επιλυθούν νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν στα θέματα πληροφοριών, όπως συμβαίνει σε όλες τις εξελισσόμενες δημοκρατίες, επιβεβαιώνεται ότι τίποτε δεν αποτελεί δευτερεύον στοιχείο στο πεδίο των διεθνών αναμετρήσεων. Ταυτοχρόνως συγκρατείται ό,τι πληροφορία και τεχνολογία, με το απαραίτητο συνταγματικό και νομοθετικό πλαίσιο, διαμορφώνουν την εξέλιξη των πολιτικών επιλογών και υποβοηθούν στη διεκδίκηση των εθνικών στόχων, αλλά και στην προστασία των κρατών από κακόβουλα λογισμικά, παρανομίες, κάθε είδους εχθρικές διεισδύσεις και βεβαίως από τον εξτρεμισμό, τη μισαλλοδοξία και την τρομοκρατία από όπου και αν σχεδιάζεται και προέρχεται – κράτη, παρακρατικές και γκρίζες οργανώσεις (για να αντιληφθούμε περίπου τον τρόπο που υπηρεσίες, πρεσβείες, κράτη, ακόμη και μεγάλα οικονομικά συγκροτήματα συγκεντρώνουν από ελεύθερες πηγές τις πληροφορίες τους).

…Και βεβαίως κάθε πρέσβης που σέβεται την αποστολή του θα έκλεινε την αναλυτική έκθεσή για την τριήμερη συζήτηση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο: «Η αμοιβαία εμπιστοσύνη που σταθερά διαμορφώνεται μεταξύ πολιτών και κράτους, παρά την ένταση του κοινοβουλευτικού διαλόγου και την αναμενόμενη προεκλογική οξύτητα, ενισχύει τους δημοκρατικούς θεσμούς στην Ελλάδα επιτυγχάνοντας θετικές αξιολογήσεις που αφορούν τόσο στη λειτουργία της δημοκρατίας όσο και στην ευημερία του ελληνικού λαού»…

 Ο δρ Θεόδωρος Ι. Θεοδώρου είναι πρέσβης επί τιμήΠρε

ΠΗΓΗtopontiki.gr

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ