Σοκαριστική έρευνα: Τι κάνουν οι Έλληνες για να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας

Οι Έλληνες μειώνουν τις αγορές τροφίμων και την κατανάλωση ρεύματος, περιορίζουν τη διασκέδαση και τρώνε από τα έτοιμα, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας που σαρώνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Αυτό αποτυπώνει η νέα έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αναδεικνύοντας τη δεινή οικονομική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα ελληνικά νοικοκυριά.

Η έρευνα διαπιστώνει σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Καταγράφει μια ξεκάθαρη, όπως τη χαρακτηρίζει, τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων όσον αφορά τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών, και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Συγκεκριμένα:

• Το 80% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.ά.

• Το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, ενώ 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

• Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

• Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

• Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

• Το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του.

• Το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του.

• Μόλις το 9% όσων συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνει ότι δεν έχει λάβει απολύτως κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στα στοιχεία για την προτεραιότητα που δίνουν διαχρονικά οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο, από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που ψώνιζε με βασικό κριτήριο το κόστος κινούνταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ πραγματοποιήθηκε με δείγμα από 1.000 καταναλωτές, από τις 9 έως 11 Νοεμβρίου 2022, και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας Covid-19 στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Βίντεο-σοκ με τον Αλέξη Τσίπρα δικαιώνει τον Στέφανο Κασσελάκη για το Μάτι (vid)

Από την Πεν Νταλαούρα στο twitterΑκούστε την ευκολία με...

Έκρυψαν το 8,3% του κόμματος Κασσελάκη σε δημοσκόπηση

Η Πυθία αποκαλύπτειΑναγνώστριες και αναγνώστες μου. Συντρόφισσες και σύντροφοι. Βρισκόμαστε...

Η άγνωστη μάχη ανάμεσα σε Μαρινάκη και Αλαφούζο πριν τη διαγραφή του Αντώνη Σαμαρά

Η Πυθία αποκαλύπτειΑναγνώστριες και αναγνώστες μου.Το θέμα του Σαββατοκύριακου...

Ιλιγγο προκαλούν τα χρήματα που βγάζει η εταιρεία του Νίκου Ευαγγελάτου

Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας Newsit Εταιρεία ΕΠΕ του...