Του Δημήτρη Μπεκιάρη
Ήδη από το περασμένο καλοκαίρι παρουσιάσαμε στους αναγνώστες μας και χρήστες του διαδικτύου σειρά αποκαλυπτικών ρεπορτάζ για το καυτό θέμα της Αττικής Οδού. Πρόκειται για ένα ζήτημα που ξεφεύγει από τα στενά όριο της επιχειρηματικής πιάτσας, του ανταγωνισμού των εργολάβων και των επιχειρηματικών ομίλων και προσλαμβάνει κοινωνικές διαστάσεις.
Δικό μας σύνθημα ήταν, είναι και θα είναι το «επιστρέψτε την Αττική Οδό στον λαό».
Στην παρούσα συγκυρία της νέας οικονομικής κρίσης που ξημερώνει για τη χώρα και το λαό μας στην μετά την πανδημία εποχή, και ενώ οι Έλληνες δεν έχουν ακόμη συνέλθει από την καταιγίδα των μνημονίων είναι προκλητικό ένα κοινωνικό αγαθό – διότι η Αττική Οδός είναι ένα κοινωνικό αγαθό – να βρίσκεται ως λάφυρο στα χέρια του «Εθνικού Εργολάβου», ο οποίος το χρησιμοποιεί, χωρίς να τηρεί ούτε τα προσχήματα, για να αντιμετωπίσει τα δικά του οικονομικά προβλήματα και να διασώσει την προσωπική του ευημερία την ώρα που ο όμιλός του, όπως έχουν δείξει τα οικονομικά στοιχεία, καταρρέει.
Το περασμένο καλοκαίρι ο «Εθνικός Εργολάβος» είχε αποπειραθεί να αυξήσει τα διόδια της Αττικής Οδού με τρόπο προκλητικό και επιβαρυντικό για τους πολίτες (Διαβάστε τις λεπτομέρειες ΕΔΩ). Αντικειμενικός σκοπός του «Εθνικού Εργολάβου» δεν ήταν άλλος από το να καλύψει τελικά τις δικές του ανάγκες σε βάρος του ελληνικού λαού, αδιαφορώντας για τις αντιδράσεις, αδιαφορώντας ακόμη και για τους κανόνες της αγοράς, αδιαφορώντας και για το γεγονός ότι η τιμή των διοδίων δεν αυξήθηκε ούτε καν μέσα στη δεκαετία των μνημονίων. Ο «Εθνικός Εργολάβος» στριμωγμένος από δανειστές – κυρίως από μετοχοδάνεια και τράπεζες – έθετε το περασμένο καλοκαίρι σε εφαρμογή το σχέδιό του να φέρει νωρίτερα ρευστότητα στον όμιλό του φορτώνοντας επιπρόσθετα βάρη στις πλάτες των συμπολιτών μας που κάνουν χρήση της Αττικής Οδού.
Ο «Εθνικός Εργολάβος», όχι μόνο στην «Αττική Οδό», αλλά σε όλους τους διαγωνισμούς και τις δουλειές στις οποίες εμπλέκεται, θέλει την πίτα ολόκληρη λειτουργώντας μονοπωλιακά με τρόπο που δεν ταιριάζει σε προηγμένη δυτική χώρα. Το μόνιμα θύμα αυτής της κατάστασης που έχει παγιωθεί στην Ελλάδα εδώ και δεκαετίες είναι ο ελληνικός λαός.
Όμως, το τελευταίο χρονικό διάστημα κάτι δείχνει να αλλάζει. Η Αττική Οδός βρίσκεται στο μικροσκόπιο της κυβέρνησης και του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή.
Πρόσφατα εδώ, στο Periodista.gr αποκαλύψαμε ότι σύντομα η αλόγιστη σπατάλη χρήματος από τον «Εθνικό Εργολάβο» θα βρεθεί στο στόχαστρο του υπουργείου Μεταφορών (Διαβάστε τις λεπτομέρειες ΕΔΩ). Τελικά το ρεπορτάζ που κάναμε δικαιώθηκε και φυσικά επιβεβαιώθηκε.
Το υπουργείο μεταφορών θα προχωρήσει σε έλεγχο σχετικά με την επιθεώρηση και συντήρηση του έργου και το τεράστιο κόστος της, με όσες πρόσθετες ή έκτακτες εργασίες υλοποιήθηκαν από την Αττική Οδό και οι οποίες δεν αποζημιώθηκαν από το δημόσιο, με τα στοιχεία που αφορούν στις συμβατικές ρήτρες που έχουν να κάνουν με το αφορολόγητο αποθεματικό, με την ορθολογική εφαρμογή της μεθόδου απόσβεσης του συνολικού κόστους της επένδυσης, με τα στοιχεία για τα συστήματα που συνδέονται με την ρύθμιση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων και με την ορθότητα της σύμβασης για την απόδοση επί του μετοχικού κεφαλαίου.
Η πρόσληψη του χρηματοοικονομικού συμβούλου θα γίνει με απευθείας διαπραγμάτευση με τρεις εταιρείες συμβούλων μηχανικών και το υπουργείο Μεταφορών και υποδομών θα διερευνήσει κυρίως τα οικονομικά δεδομένα που αφορούν στο χρόνο λήξης της σύμβασης παραχώρησης και επιστροφής του έργου στο δημόσιο, αλλά και τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους αναφορικά με την πρόβλεψη των υποχρεώσεων από την πλευρά του παραχωρησιούχου.
Έχοντας για πολύ καιρό λοιπόν ασχοληθεί με το θέμα της Αττικής Οδού δεν μπορούμε παρά να χαιρετήσουμε τις πρόσφατες πρωτοβουλίες του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Μένει βέβαια να δούμε πως θα εξελιχθεί η ιστορία και κυρίως παρακολουθούμε τον τρόπο με τον οποίο ο «Εθνικός Εργολάβος» κινείται σε όλα τα μέτωπα, στο προσκήνιο και κυρίως στο παρασκήνιο. Δεν θα μείνει άπραγος, αλλά μαθαίνουμε ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να μην του κάνει αυτή τη φορά τα χατίρια, όσο κι αν πιέζουν ΜΜΕ που σχετίζονται με τον έναν ή με τον άλλον τρόπο με τον «Εθνικό Εργολάβο».
Μέχρι η Αττική Οδός να επιστραφεί στον λαό το ρεπορτάζ συνεχίζεται.