Η κυβέρνηση ενεργοποιεί ένα από τα πιο εκτεταμένα σχέδια ψηφιακού ελέγχου στην οδική κυκλοφορία, με στόχο την καταγραφή, τη βεβαίωση και την είσπραξη παραβάσεων μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών – Η Αττική μπαίνει πρώτη στο νέο πλαίσιο με οκτώ πιλοτικά σημεία και πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία ως το Πάσχα
Με τον νέο νόμο για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης εγκαινιάζει μια βαθιά αλλαγή στον τρόπο που η χώρα καταγράφει και διαχειρίζεται τις τροχαίες παραβάσεις. Στόχος είναι ένα πλήρως ψηφιοποιημένο, διαφανές και αυτοματοποιημένο σύστημα που δεν περιορίζεται στη βεβαίωση προστίμων, αλλά επενδύει στην πρόληψη και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Η μεταρρύθμιση αυτή συγκροτεί για πρώτη φορά μια εθνική υποδομή παρακολούθησης οδικής κυκλοφορίας, με ψηφιακά εργαλεία που καλύπτουν από την καταγραφή έως και την ηλεκτρονική είσπραξη των παραβάσεων.
Πιλοτικές κάμερες σε οκτώ κομβικά σημεία της Αττικής
Μέχρι τα τέλη του έτους, σε οκτώ σημεία της Αττικής θα τεθούν σε λειτουργία οι πρώτες κάμερες, ώστε να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα και η διαλειτουργικότητα του συστήματος.
Τα σημεία περιλαμβάνουν:
- Πανεπιστημίου & Λ. Βασ. Σοφίας (Δήμος Αθηναίων)
- Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου (Αγία Παρασκευή)
- Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ (Ραφήνα – Πικέρμι)
- Λ. Συγγρού & Αγ. Φωτεινής (Καλλιθέα)
- Λ. Ποσειδώνος & Ερμού (Βάρη–Βούλα–Βουλιαγμένη)
- Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου (Άλιμος)
- Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου (Ελληνικό – Αργυρούπολη)
- Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως (Φιλοθέη–Ψυχικό)
Τα σημεία επιλέχθηκαν με βάση αξιολόγηση επικινδυνότητας, καταγραφές ατυχημάτων και υψηλή κυκλοφοριακή ένταση. Όταν ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία, οι κάμερες θα επεκταθούν σε όλη την Αττική, συνδεδεμένες σε ένα κεντρικό δίκτυο.
Ποιες παραβάσεις θα καταγράφονται – Τι αλλάζει για τους οδηγούς
Οι κάμερες και οι φορητές συσκευές ελέγχου θα εντοπίζουν:
υπέρβαση ταχύτητας, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, χρήση κινητού, μη χρήση ζώνης ή κράνους, καθώς και άσκοπη χρήση λωρίδων έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ).
Η ένταση των ελέγχων δεν στοχεύει μόνο στην επιβολή προστίμων, αλλά στη δημιουργία ενός αποτρεπτικού μηχανισμού που αλλάζει την οδηγική συμπεριφορά, μειώνει την επικινδυνότητα και ενισχύει την οδική παιδεία.
Το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (ΕΗΣ): Η καρδιά της νέας μεταρρύθμισης
Το νέο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων θα συνδέει δεδομένα από κάμερες, φορητές συσκευές ελέγχου και βάσεις δεδομένων της πολιτείας.
Το ΕΗΣ θα περιλαμβάνει:
- εικόνες, βίντεο και μεταδεδομένα με πλήρη κρυπτογράφηση,
- αυτόματη βεβαίωση παραβάσεων,
- ενημέρωση του πολίτη σε πραγματικό χρόνο μέσω ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr,
- δυνατότητα ηλεκτρονικής ένστασης,
- ηλεκτρονική πληρωμή προστίμων.
Το σύστημα ενισχύει την ταχύτητα, την ακρίβεια και τη λογοδοσία, καταργώντας τις χρονοβόρες διαδικασίες που επέτρεπαν καθυστερήσεις και ασυνέπειες.
Νέες τεχνολογίες: αναγνώριση πινακίδων και ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης
Η μεταρρύθμιση ενσωματώνει τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης εικόνας για την αναγνώριση πινακίδων και την αυτόματη κατηγοριοποίηση παραβάσεων.
Για σοβαρές παραβάσεις, η αφαίρεση άδειας οδήγησης θα πραγματοποιείται ψηφιακά, χωρίς ανάγκη φυσικής παρουσίας του οδηγού ή αστυνομικού ελέγχου, ενισχύοντας τον αποτρεπτικό χαρακτήρα του μέτρου.
Δίκτυο 2.500 καμερών και συμμετοχή της Περιφέρειας Αττικής
Το συνολικό σχέδιο προβλέπει την εγκατάσταση 2.500 καμερών πανελλαδικά:
- 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας,
- 500 σε λεωφορεία για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων και την αποτροπή κατάχρησης.
Η Περιφέρεια Αττικής θα προσθέσει άλλες 388 κάμερες ώστε να ενισχύσει το δίκτυο, το οποίο θα διασυνδεθεί με το ΕΗΣ μαζί με τις υποδομές της Αττικής Οδού.
Ο Παπαστεργίου μιλά για «μεταρρύθμιση ζωής» – Η πολιτική διάσταση της πρωτοβουλίας
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου τόνισε ότι ο νόμος αφορά «την ίδια την προστασία της ανθρώπινης ζωής», υπενθυμίζοντας ότι κάθε θύμα της ασφάλτου αντανακλά την ανάγκη για άμεσες λύσεις.
Η κυβέρνηση παρουσιάζει το μέτρο ως συνδυασμό:
- σύγχρονης τεχνολογίας,
- διαφάνειας,
- ενίσχυσης της εμπιστοσύνης των πολιτών,
- μείωσης γραφειοκρατίας,
- καλύτερης αστυνόμευσης.
Οφέλη για τους πολίτες και τις δημόσιες υπηρεσίες
Με το νέο σύστημα:
- οι πολίτες θα ενημερώνονται άμεσα και ψηφιακά για παραβάσεις,
- οι διαδικασίες θα γίνονται πιο διαφανείς,
- οι αστυνομικές δυνάμεις θα απελευθερώνονται για πραγματική επιτήρηση,
- η εισπραξιμότητα των προστίμων —σήμερα κάτω από 10%— θα αυξηθεί δραστικά,
- η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα λαμβάνει έσοδα με συνέπεια και ακρίβεια.
Επιπλέον, τα ανωνυμοποιημένα ανοικτά δεδομένα του ΕΗΣ θα επιτρέπουν καλύτερο σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας από φορείς και ερευνητές.
Η κοινωνική διάσταση: αλλαγή κουλτούρας και ενίσχυση της εμπιστοσύνης
Η πρωτοβουλία δεν αφορά μόνο το ψηφιακό σύστημα· αποσκοπεί στην εμπέδωση νέας οδηγικής νοοτροπίας, με ενημερωτικές δράσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και προώθηση συνείδησης υπευθυνότητας.
Η κυβέρνηση φιλοδοξεί ότι η εφαρμογή του συστήματος θα μειώσει παραβάσεις, θα αυξήσει την ασφάλεια και θα συμβάλει στην προστασία της ανθρώπινης ζωής.
