Τι δείχνουν οι μετρήσεις της Marc – Πώς το βιβλίο λειτουργεί ως οργανωτικό εργαλείο και γιατί το τρίτο κόμμα κινδυνεύει να είναι ο μεγάλος ηττημένος των επόμενων εκλογών
Ο διευθύνων σύμβουλος της Marc, Θωμάς Γεράκης, επιχειρεί να αποκρυπτογραφήσει τη θέση του Αλέξη Τσίπρα στον δημοσκοπικό χάρτη, στον απόηχο της παρουσίασης της «Ιθάκης» στο Παλλάς. Μιλώντας στο One Channel, χαρακτήρισε την έκδοση «εκδοτική επιτυχία», υπογραμμίζοντας όμως ότι δεν μπορεί να ιδωθεί «σε κενό χρόνου» ούτε να αποσυνδεθεί από την προσπάθεια rebranding που επιχειρεί ο πρώην πρωθυπουργός.
Σύμφωνα με τον Γεράκη, το βιβλίο είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδιασμού για να «κλείσει τους λογαριασμούς του με το παρελθόν» και να οργανωθεί η επόμενη φάση της πολιτικής του παρουσίας.
Η στόχευση στο 25% και το σταθερό αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο
Ο Γεράκης εκτιμά ότι το βιβλίο απευθύνεται ουσιαστικά σε ένα 25% του εκλογικού σώματος. Όπως σημείωσε, το υπόλοιπο 70%, το λεγόμενο αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο, παραμένει ενεργό και το βιβλίο πιθανότατα «θύμισε σε πολλούς τους λόγους της αντίθεσής τους» προς τον Τσίπρα.
Το ενδιαφέρον της πολιτικής διαδικασίας, κατά τον δημοσκόπο, μετατοπίζεται στα επόμενα βήματα, καθώς «ο κόσμος έχει ήδη ζήσει την αποτίμηση του παρελθόντος» και πλέον παρακολουθεί πώς ο Τσίπρας θα διαχειριστεί το νέο αφήγημα.
Το βιβλίο ως μηχανισμός κινητοποίησης – οι «πυρήνες» υποστήριξης
Ο Γεράκης αποκάλυψε ότι η κυκλοφορία της «Ιθάκης» λειτουργεί και ως οργανωτικό εργαλείο, με τη διανομή του σε όλη τη χώρα να αποτελεί ευκαιρία για δημιουργία πυρήνων υποστήριξης, κατά την έκφραση της αριστερής ορολογίας. Αυτό, όπως είπε, μπορεί να ενεργοποιήσει κοινό, να ενισχύσει παρουσία και να δημιουργήσει δίκτυο επαφών που θα αποδειχθεί χρήσιμο για επόμενες πολιτικές κινήσεις.
Τα δημοσκοπικά δεδομένα που επαναλαμβάνουν το ίδιο ποσοστό
Ο επικεφαλής της Marc ανέλυσε συγκεκριμένα στοιχεία που συνδέουν σταθερά το όνομα του Αλέξη Τσίπρα με ένα εύρος 24%–26%, ανεξαρτήτως ερώτησης:
- 26% θεωρεί ότι «ένα κόμμα Τσίπρα» θα ήταν ευκαιρία ανασύνταξης της Αριστεράς.
- Στο «θα ψηφίζατε ένα κόμμα Τσίπρα;» το 10,2% απαντά «ναι» και το 13,8% «μάλλον ναι» — σύνολο 24%.
- Η δημοτικότητα του Τσίπρα καταγράφεται στο 26,9%.
- Στο «ποιος μπορεί να εκφράσει καλύτερα την κεντροαριστερά;» ο Τσίπρας συγκεντρώνει 24%, με Κωνσταντοπούλου και Ανδρουλάκη στο 12%, και Φάμελλο στο 6,6%.
Ο Γεράκης τόνισε ότι αυτά τα νούμερα δεν αφορούν απαραίτητα εκλογική πρόθεση, αλλά δείχνουν συμπαγές πολιτικό μέγεθος που δεν αλλάζει εύκολα.
Ο κίνδυνος για το τρίτο κόμμα στις επόμενες εκλογές
Κατά την εκτίμηση του Γεράκη, τα δημοσκοπικά δεδομένα οδηγούν σε δύο βασικά ερωτήματα για τις επόμενες εκλογές:
α) πόσο θα απέχει η Νέα Δημοκρατία από την αυτοδυναμία και
β) ποιο θα είναι το δεύτερο κόμμα.
Η πρόβλεψή του είναι σαφής:
ο μεγάλος ηττημένος των επόμενων εκλογών θα είναι το τρίτο κόμμα, καθώς η μάχη για τη θέση του δεύτερου θα καθορίσει ποιος τελικά μπορεί να διεκδικήσει ηγετικό ρόλο στην κεντροαριστερά.