Ο σταθμός LNG στους Αγίους Θεοδώρους ενεργοποιεί ένα νέο, υψηλής ισχύος ενεργειακό μέτωπο για τον Όμιλο — με γεωπολιτική βαρύτητα που ξεπερνά τα στενά όρια της αγοράς
Η χθεσινή τηλεδιάσκεψη της Motor Oil με τους αναλυτές είχε μια λεπτομέρεια που δεν πέρασε απαρατήρητη. Ο Πέτρος Τζαννετάκης, αναπληρωτής CEO του Ομίλου, επιβεβαίωσε κάτι που στο παρασκήνιο ήταν ήδη γνωστό: ο νέος σταθμός LNG στους Αγίους Θεοδώρους προχωρά κανονικά, μετά από μακρά περίοδο παγώματος.
Η τελική επενδυτική απόφαση μπορεί να είχε «κολλήσει» για χρόνια, αλλά το σημερινό γεωπολιτικό τοπίο άλλαξε όλα τα δεδομένα. Με το αμερικανικό LNG να κυριαρχεί στη νέα ενεργειακή αρχιτεκτονική της Ευρώπης και τον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου να διαμορφώνει νέα ροή προς Βορρά, οι ασφαλείς πύλες εισόδου αποκτούν αξία που μέχρι χθες δεν υπήρχε.
Σε αυτό το σκηνικό, οι πλωτοί σταθμοί επαναεριοποίησης κερδίζουν ρόλο-κλειδί. Το FSRU των Αγίων Θεοδώρων είναι ώριμο, στρατηγικό και –όπως αναγνωρίζεται πλέον ανοιχτά– ένα asset που μπορεί να μετατρέψει τη Motor Oil σε πρωταγωνιστή της νέας ενεργειακής ζώνης της ΝΑ Ευρώπης.
Την ίδια στιγμή, ο Όμιλος συνεχίζει να χτίζει το υπόλοιπο οικοσύστημά του:
– διύλιση με 200.000 βαρέλια/ημέρα στους Αγίους Θεοδώρους,
– άνω των 1.500 πρατηρίων σε πέντε χώρες,
– μια αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που αλλάζει και στην οποία η Motor Oil μπαίνει με δύο ισχυρά σχήματα.
Η MORE ετοιμάζεται να ξεπεράσει τα 2 GW ΑΠΕ, ενώ η συγχώνευση nrg–ΗΡΩΝ δημιουργεί έναν από τους πιο καθετοποιημένους παρόχους ρεύματος, με 1,5 GW διαθέσιμη ισχύ και πάνω από 500.000 πελάτες.
Στο τρίτο μέτωπο, την κυκλική οικονομία, ο Όμιλος επιταχύνει με ΗΛΕΚΤΩΡ, Thalis, LPC και Verd, διαχειριζόμενος ήδη 1 εκατ. τόνους αποβλήτων ετησίως.
Με συνολικό επενδυτικό πλάνο που ξεπερνά τα €4 δισ. έως το 2030, το μήνυμα είναι σαφές:
το LNG δεν είναι απλώς νέο έργο — είναι ο νέος βραχίονας ισχύος του Ομίλου Βαρδινογιάννη στη νοτιοανατολική ενεργειακή σκακιέρα.
