Η διακοπή λειτουργίας αναδεικνύει προβλήματα προχειρότητας και έλλειψης στρατηγικού σχεδίου στα μεγάλα έργα υποδομής
Η διακοπή λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης για έναν ολόκληρο μήνα έχει προκαλέσει κύμα αντιδράσεων και εύλογο προβληματισμό στους πολίτες, καθώς αποκαλύπτει για ακόμη μια φορά τα σοβαρά κενά συντονισμού, σχεδιασμού και εκτέλεσης στα μεγάλα έργα υποδομής της χώρας.
Η απόφαση για την προσωρινή παύση λειτουργίας, προκειμένου να ολοκληρωθεί η συναρμογή των γραμμών και οι τελικές τεχνικές παρεμβάσεις, έρχεται λίγους μόνο μήνες μετά την πανηγυρική έναρξη λειτουργίας του δικτύου — εξέλιξη που πλέον μοιάζει πρόωρη και ελλιπώς προετοιμασμένη.
Ένα έργο που παραδόθηκε χωρίς ολοκληρωμένο σχεδιασμό
Η πρόωρη παράδοση του έργου, χωρίς την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής φάσης που επιβάλλει η διεθνής πρακτική, οδήγησε σε συνεχή λειτουργικά προβλήματα, διακοπές και τεχνικές αστοχίες.
Οι επιβάτες βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι με σημαντική ταλαιπωρία, καθώς η διακοπή λειτουργίας επηρεάζει καθημερινά τη μετακίνηση χιλιάδων πολιτών.
Πηγές της αγοράς συγκοινωνιών επισημαίνουν ότι η συναρμογή των δύο βασικών γραμμών βρισκόταν σε προχωρημένο στάδιο, γεγονός που καθιστά αδικαιολόγητη την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των εργασιών. Παράλληλα, ζητήματα ασφάλειας και προσβασιμότητας παραμένουν άλυτα, κυρίως στους τερματικούς σταθμούς, όπως αυτόν της Μίκρας, όπου η πρόσβαση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής και ανοργάνωτη.
Έλλειψη συντονισμού και επικοινωνιακή διαχείριση
Η κατάσταση αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, τη δυσλειτουργία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, αλλά και την προχειρότητα στον κυβερνητικό σχεδιασμό μεγάλων έργων.
Αναλυτές σημειώνουν ότι η επικοινωνιακή “βιασύνη” για την έναρξη λειτουργίας του μετρό προηγήθηκε του απαραίτητου τεχνικού και επιχειρησιακού ελέγχου, με αποτέλεσμα η Θεσσαλονίκη να πληρώνει σήμερα το τίμημα μιας ατελούς και ανοργάνωτης υλοποίησης.
Η έλλειψη ενιαίου σχεδίου ανάπτυξης αστικών μεταφορών, η απουσία διαφάνειας στις διαδικασίες και οι συνεχείς διορθωτικές κινήσεις “εκ των υστέρων” συνθέτουν την εικόνα ενός έργου που χρειάζεται επανεκκίνηση με σοβαρότητα και τεχνική επάρκεια.
Η ανάγκη για νέα κουλτούρα έργων υποδομής
Η υπόθεση του μετρό Θεσσαλονίκης φέρνει στην επιφάνεια ένα διαχρονικό πρόβλημα: τη συστηματική απουσία μακροπρόθεσμου σχεδιασμού στα δημόσια έργα.
Όπως τονίζουν συγκοινωνιολόγοι, τα έργα αυτού του μεγέθους απαιτούν ολοκληρωμένες δοκιμές, τεχνική ωριμότητα και θεσμική συνέχεια, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η εμπιστοσύνη των πολιτών.
Η διακοπή λειτουργίας δεν πρέπει να ιδωθεί ως “τεχνικό διάλειμμα”, αλλά ως σύμπτωμα μιας βαθύτερης παθογένειας: της επιλογής της επικοινωνιακής προβολής αντί της ουσιαστικής ολοκλήρωσης.
Το ζητούμενο: σοβαρότητα, διαφάνεια, προγραμματισμός
Η Θεσσαλονίκη δεν χρειάζεται απλώς λειτουργικό μετρό. Χρειάζεται ένα μεταφορικό σύστημα που θα λειτουργεί αξιόπιστα και με προοπτική.
Το δημόσιο συμφέρον, η ασφάλεια των πολιτών και η αποτελεσματική χρήση των πόρων επιβάλλουν σταθερότητα στον σχεδιασμό, διαφάνεια στις αποφάσεις και τεχνική ευθύνη στην εκτέλεση.
Η εμπιστοσύνη των πολιτών στα μεγάλα έργα δεν χτίζεται με κορδέλες εγκαινίων, αλλά με σοβαρότητα και επαγγελματισμό — αξίες που, δυστυχώς, αποδεικνύεται ότι παραμένουν ζητούμενα στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.
