Βαριά πρόστιμα 2,2 εκατ. ευρώ σε Σκλαβενίτη και Lidl από το υπουργείο Ανάπτυξης για παραβάσεις πλαφόν κέρδους και Κώδικα Δεοντολογίας
Το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε σε μια απόφαση με ιδιαίτερο βάρος για τον κλάδο του λιανεμπορίου, επιβάλλοντας πρόστιμα συνολικού ύψους 2,2 εκατομμυρίων ευρώ σε δύο από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας, τον Σκλαβενίτη και τη Lidl. Οι ποινές σχετίζονται με σοβαρές παραβάσεις που εντοπίστηκαν τόσο σε ό,τι αφορά το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους όσο και την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας. Πρόκειται για μια κίνηση που δείχνει ότι η κυβέρνηση θέλει να στείλει σαφές μήνυμα πως οι κανόνες θα τηρούνται απαρέγκλιτα, ανεξάρτητα από το μέγεθος ή τη δύναμη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά.
Σκλαβενίτης: Πρόστιμο 1,44 εκατ. ευρώ
Η πρώτη υπόθεση αφορά την αλυσίδα Σκλαβενίτης, στην οποία επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 1.440.000 ευρώ. Σύμφωνα με το υπουργείο, οι έλεγχοι που πραγματοποιήθηκαν το καλοκαίρι του 2025 αποκάλυψαν συστηματικές παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, γεγονός που αποτέλεσε την αφορμή για την επιβολή της αυστηρής αυτής κύρωσης. Η απόφαση δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία, καθώς το τελευταίο διάστημα η ΔΙΜΕΑ είχε εντατικοποιήσει τους ελέγχους σε όλα τα μεγάλα δίκτυα σούπερ μάρκετ. Η περίπτωση του Σκλαβενίτη δείχνει ότι ακόμη και οι πιο ισχυρές εταιρείες δεν βρίσκονται στο απυρόβλητο όταν παραβιάζουν τους κανόνες.
Lidl: Καμπάνα 805.340 ευρώ
Παράλληλα, πρόστιμο ύψους 805.340 ευρώ επιβλήθηκε στην αλυσίδα Lidl, αυτή τη φορά για παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους. Η υπόθεση ξεκίνησε ήδη από το 2024, όταν ο τότε υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, είχε δώσει εντολή να γίνουν ενδελεχείς έλεγχοι σε όλα τα υποκαταστήματα της αλυσίδας. Η διαδικασία ήταν χρονοβόρα και χρειάστηκε περισσότερο από έναν χρόνο για να ολοκληρωθεί, με το τελικό πόρισμα να παραδίδεται στις 5 Σεπτεμβρίου 2025. Το εύρημα ήταν ξεκάθαρο: η Lidl δεν τήρησε το πλαφόν που είχε θεσπιστεί με στόχο να περιοριστούν οι αδικαιολόγητες ανατιμήσεις και να προστατευτεί το εισόδημα των νοικοκυριών.
Η στρατηγική του υπουργείου Ανάπτυξης
Οι δύο αποφάσεις εντάσσονται σε μια γενικότερη στρατηγική που ακολουθεί το υπουργείο απέναντι στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες τα τελευταία χρόνια έχουν δεχθεί σφοδρή κριτική για τις πρακτικές τους. Η πολιτεία επιχειρεί να δείξει ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει φαινόμενα αισχροκέρδειας σε βάρος των καταναλωτών, ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια παραμένει το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία. Το γεγονός ότι τα πρόστιμα αγγίζουν σε σύνολο τα 2,2 εκατομμύρια ευρώ δείχνει τη διάθεση της κυβέρνησης να σφίξει τον κλοιό γύρω από τις εταιρείες που επιλέγουν να παραβιάσουν τους κανόνες.
Η δήλωση Θεοδωρικάκου
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος ξεκαθάρισε ότι οι κανόνες θα τηρούνται απαρέγκλιτα:
«Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους. Οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως. Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων».
Τι σημαίνουν τα πρόστιμα για την αγορά
Το ενδιαφέρον πλέον στρέφεται στις αντιδράσεις των ίδιων των εταιρειών, που καλούνται να διαχειριστούν όχι μόνο το οικονομικό βάρος των προστίμων, αλλά και τον αντίκτυπο στην εικόνα τους απέναντι στο καταναλωτικό κοινό. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν οι συγκεκριμένες αποφάσεις θα αποτελέσουν την αφετηρία για μια νέα, αυστηρότερη εποπτεία του λιανεμπορίου στην Ελλάδα, με στόχο την προστασία της κοινωνίας από φαινόμενα αισχροκέρδειας και καταχρηστικών πρακτικών.