Τι συμβαίνει με ΟΛΘ και ΠΑΟΚ; Θα πουλήσει ο Ιβάν Σαββίδης τις κορυφαίες επενδύσεις του;

Ρεπορτάζ και αναλύσεις δημοσιεύονται και οι φήμες οργιάζουν τις τελευταίες ημέρες για το λιμάνι Θεσσαλονίκης μετά την πρόταση αγοράς του και το τι θα κάνει ο Ιβάν Σαββίδης.

Το Voria.gr αναφέρει:

Βασικό θέμα συζήτησης τις τελευταίες ημέρες στους επιχειρηματικούς, χρηματιστηριακούς, οικονομικούς και πολιτικούς κύκλους της χώρας, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, είναι οι αλλαγές που επιχειρούνται -ή δρομολογούνται- στη μετοχική σύνθεση της ΟΛΘ ΑΕ, μετά την δημόσια πρόταση για την αγορά μετοχών που της εταιρείας που διαπραγματεύονται στη Χρηματιστήριο Αθηνών από τον γαλλικό όμιλο Ντρέιφους.

Αρκετοί ενδιαφέρονται για το θέμα, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, αναλόγως των ενδιαφερόντων και των συμφερόντων καθενός.

Οι ασχολούμενοι με το Χρηματιστήριο βλέπουν με ικανοποίηση κινητικότητα στη μετοχή της ΟΛΘ ΑΕ, που σε γενικές γραμμές τα τελευταία χρόνια είναι μάλλον… ράθυμη. Όσοι παρακολουθούν τα ευρύτερα οικονομικά θέματα διακρίνουν μια πρώτη επενδυτική κίνηση από ένα μεγάλο ευρωπαϊκό όμιλο, που σηματοδοτεί εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία.

Οι επιχειρηματίες παρακολουθούν για να δουν πώς θα αντιδράσει στην επιθετική αυτή κίνηση ο όμιλος Σαββίδη, που σήμερα ελέγχει την ΟΛΘ ΑΕ.

Και οι πολιτικώς σκεπτόμενοι αναρωτιούνται εάν η κυβέρνηση είχε ενημερωθεί για το θέμα, καθώς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εξυπηρετεί και ζητήματα που άπτονται του ΝΑΤΟ και της Εθνικής Άμυνας.

Πολύ περισσότερο που δεν αποκλείεται το Υπερταμείο δια του 7% των μετοχών της ΟΛΘ ΑΕ που κατέχει να κληθεί να παίξει κάποια στιγμή, αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση πλειοψηφίας και μειοψηφίας στην εταιρεία.

Κάποιοι απλώς… κουτσομπόληδες αναρωτιούνται τι σημαίνει αυτή η κίνηση για την επιχειρηματική παρουσία του ομίλου Σαββίδη στην Ελλάδα, αφού η ΟΛΘ ΑΕ είναι η κορυφαία επενδυτική κίνηση του ποντιακής καταγωγής Ελληνορώσου επιχειρηματία.

Πέρα απ’ όλα αυτά που είναι αυτονόητα και μέχρι ενός σημείου κατανοητά από τη στιγμή που δημοσιοποιήθηκε το ενδιαφέρον των Ντρέιφους, υπάρχει και η ουσία του πράγματος. Υπάρχει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το παρόν, το μέλλον και οι προοπτικές του.

Διότι το λιμάνι αποτελεί δημόσια υποδομή -στην ουσία φυσικό μονοπώλιο για την Κεντρική Μακεδονία και ακόμη μεγαλύτερο γεωγραφικό χώρο εντός και εκτός Ελλάδος- την οποία διαχειρίζεται η ΟΛΘ ΑΕ, που από την Άνοιξη του 2018 έχει περάσει στον έλεγχο ιδιωτικής κοινοπραξίας.

Για τη Θεσσαλονίκη -για την οικονομία, την επιχειρηματική κοινότητα και την κοινωνία γενικότερα- το επίδικο των εξελίξεων στην ΟΛΘ ΑΕ αφορά αυτό καθαυτό το λιμάνι. Κι επειδή το παρελθόν δεν αλλάζει, ενώ το παρόν είναι δεδομένο, το ενδιαφέρον στρέφεται στο μέλλον.

Όπως ακριβώς συνέβαινε και το 2018, όταν η ΟΛΘ ΑΕ από εταιρεία του δημοσίου περνούσε μέσα από 1000 κύματα στον ιδιωτικό τομέα και στόχος ήταν ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη του λιμανιού. Κάτι που (υποτίθεται ότι) ο ιδιωτικός τομέας θα έκανε ευχερέστερα και καλύτερα λόγω διαθεσίμων κεφαλαίων και τεχνογνωσίας.

Στα επτά χρόνια που μεσολάβησαν από τότε δεν υπήρξε ουσιώδης εξέλιξη, παρά μόνον -για να μην αδικήσουμε και κανέναν- μικρά βήματα σε τομείς που ίσως δεν γινόταν διαφορετικά, όπως -για παράδειγμα- η προμήθεια κάποιων νέων μηχανημάτων (γερανογέφυρες, κλαρκ κλπ.).

Διότι το μεγάλο στοίχημα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης -και ο λόγος για τον οποίο το ελληνικό δημόσιο αποφάσισε την παραχώρησή του σε ιδιώτες- ήταν και παραμένει η μεγέθυνσή του, ώστε να υποδέχεται μεγαλύτερα πλοία και να εξυπηρετεί περισσότερα φορτία.

Συνθήκες απολύτως αναγκαίες ώστε το λιμάνι να ανέβει επίπεδο, να διευρύνει την εμβέλεια του, να καταστήσει τη Θεσσαλονίκη διαμετακομιστικό κόμβο στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας.

Να αυξήσει τον πλούτο στην περιοχή, να πολλαπλασιάσει τις δουλειές και να τονώσει την απασχόληση. Ας μην ξεχνάμε ότι το λιμάνι είναι το συγκριτικό πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης επί 24 αιώνες, από τη στιγμή που ιδρύθηκε η πόλη. Ένα λιμάνι, που τις τελευταίες τρεις δεκαετίες παραμένει στάσιμο και ως εκ τούτου ένα αναξιοποίητο πλεονέκτημα.

Το βασικό έργο για την ουσιαστική ανάπτυξη του λιμανιού, η επέκταση της 6ης προβλήτας, δεν έχει ξεκινήσει καν, παρότι το χρονοδιάγραμμα της αρχικής συμφωνίας παραχώρησης προέβλεπε ότι ήδη θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί.

Όπως επίσης και οι οδικές και σιδηροδρομικές διασυνδέσεις των κρηπιδωμάτων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τα βασικά δίκτυα της χώρας, ώστε να καταστεί δυνατόν να λειτουργήσει παραγωγικά το σύστημα των συνδυασμένων μεταφορών, δεν έχουν ολοκληρωθεί στη μία περίπτωση και δεν έχουν καν ξεκινήσει στην άλλη.

Οι παράγοντες και οι καταστάσεις που χρεώνονται με αυτές τις πολύχρονες καθυστερήσεις είναι λίγο πολύ γνωστοί.

Το πραγματικά αξιοπερίεργο είναι ότι οι λαλίστατοι προς κάθε κατεύθυνση πολιτικοί, αυτοδιοικητικοί και οικονομικοί θεσμοί και φορείς της Θεσσαλονίκης παραμένουν στο συγκεκριμένο πεδίο σιωπηλοί και αδρανείς. Βλέπουν εάν όχι τα τρένα σίγουρα τα πλοία να περνούν, παρακάμπτοντας τη Θεσσαλονίκη χωρίς να λένε τίποτα, ούτε καν να σχολιάζουν φωναχτά.

Ενώ οι περισσότεροι ξιφουλκούσαν υπέρ της ιδιωτικοποίησης της ΟΛΘ ΑΕ με βασικό επιχείρημα τις μεγάλες επενδύσεις που χρειάζονται στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δεν δείχνουν να ενοχλούνται από τη νωχελικότητα των κινήσεων και την βραδύτητα των εξελίξεων στο συγκεκριμένο πεδίο.

Ιβάν Σαββίδης: Οι εμβληματικές επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα, η «εξαφάνιση» και τα 3 ανοιχτά μέτωπα
Το pontiki αναφέρει για το θέμα: Ο Ιβάν Σαββίδης προχώρησε σε ένα μπαράζ εξαγορών από το 2012 μέχρι και το 2020. Νοίκιασε για 40 χρόνια το «Μακεδονία Παλλάς», αγόρασε τη Σουρωτή, τη ΣΕΚΑΠ και στη συνέχεια προχώρησε στην πώλησή τους, απέκτησε μια έκταση στο Παλιούρι Χαλκιδικής, κτήρια και ακίνητα, αλλά και το Πόρτο Καρράς έχοντας στο ενδιάμεσο αποκτήσει και την πλειοψηφία του ΟΛΘ.

Έτσι, παρά το γεγονός ότι κατά καιρούς, διάφορα δημοσιεύματα μιλούν για «έξοδο» του Iβάν Σαββίδη από την Ελλάδα και για αποχώρησή του από τον ΠΑΟΚ, η πραγματικότητα απέχει αρκετά.

Χαρακτηριστικό της οικονομικής ευρωστίας του Ιβάν Σαββίδη είναι ότι σύμφωνα με τη real – time απεικόνιση του Forbes, βρίσκεται στη θέση 2.152 με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου με περιουσία που αγγίζει το 1,4 δισ. δολάρια για το 2024.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ιβάν Σαββίδης δεν έχει εμφανιστεί όντως εδώ και πολύ καιρό στη Θεσσαλονίκη, ενώ ο πιθανότερος λόγος της «απουσίας» του από τη χώρα μας, είναι ο πόλεμος που μαίνεται στην Ουκρανία.

Άνθρωποι που γνωρίζουν πράγματα και καταστάσεις γύρω από τον επιχειρηματία, ανέφεραν πως «δεν ακούγεται κάτι για νέες επενδύσεις, μιας και μάλλον δεν έχει τη δυνατότητα να φέρει λεφτά στην Ελλάδα, λόγω της κατάστασης που επικρατεί στην Ουκρανία ή μπορεί να έχει και δεύτερες σκέψεις».

Σαββίδης: Θέλει τον ΠΑΟΚ ψηλά

Για την επένδυση του Σαββίδη στον ΠΑΟΚ το pontiki.gr ανάφερει: Όσον αφορά τον ΠΑΟΚ και παρά τα σενάρια που έχουν ακουστεί ότι δεν ασχολείται όπως παλιά με την ομάδα της Θεσσαλονίκης, κάτι τέτοιο δεν ισχύει, μιας και η κατάκτηση του περυσινού πρωταθλήματος, αλλά και γενικότερα η σταθερά καλή παρουσία του ΠΑΟΚ σε Ελλάδα και Ευρώπη, δείχνει την πρόθεσή του να διατηρήσει την ομάδα σε υψηλό επίπεδο.

Οι «ασπρόμαυροι» έχουν σημαντικές επιτυχίες, κατακτώντας δύο πρωταθλήματα Super League τις σεζόν 2018-2019 και 2023-2024 και τέσσερα Κύπελλα Ελλάδας τις σεζόν 2017, 2018, 2019, 2021.

Υπενθυμίζεται ότι πήρε την ομάδα από τα τάρταρα, την ξελάσπωσε από τα χρέη, έριξε χρήμα για παίκτες, προπονητές, ενώ προχωρά και με την ανέγερση του νέου προπονητικού κέντρου στη Θέρμη. Αυτό που σίγουρα αποτελεί ερωτηματικό για τον ΠΑΟΚ είναι το νέο γήπεδο.

Το ερωτηματικό για τη Νέα Τούμπα

Η ιστοσελίδα καταπιάνεται και με τη Νέα Τούμπα με το pontiki να τονίζει: Η υπόθεση του γηπέδου συνεχώς καθυστερεί, κάτι που τον βάζει σε δεύτερες σκέψεις, καθώς δεν θα ήθελε να βάλει λεφτά ο ίδιος, διότι γνωρίζει και τα δεδομένα με τα οποία κατασκευάστηκαν και κατασκευάζονται άλλα γήπεδα στην Ελλάδα.

Για παράδειγμα, στον ΠΑΟΚ γνωρίζουν ότι το νέο γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια κατασκευάστηκε μόνο κατά 30% με κεφάλαια του επενδυτή και το υπόλοιπο 70% ήταν από άλλες πηγές, που έχουν να κάνουν με το δημόσιο.

Επιπλέον, υπάρχουν σκέψεις το νέο γήπεδο του ΠΑΟΚ να γίνει εκτός πόλης και εκεί που είναι τώρα η Τούμπα να δημιουργηθεί χώρος πρασίνου. Όλα πάντως παραμένουν ανοιχτά.

Την ίδια στιγμή, δημόσια πρόταση για εξαγορά του 21% των μετοχών του ΟΛΘ κατέθεσε η LeonidsPort, ολλανδική εταιρεία η οποία ανήκει στην οικογένεια των ιδιοκτητών του γαλλικού γκρουπ Louis-Dreyfus, που κατέχει ηγετική θέση στο παγκόσμιο εμπόριο αγροτικών προϊόντων και δραστηριοποιείται επίσης σε πολλούς τομείς, από τα χημικά μέχρι τη βιομηχανία θεάματος.

Η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια έντονης φημολογίας πολλών μηνών ότι ο Ιβάν Σαββίδης προτίθεται να πουλήσει τον ΟΛΘ – αν και εν τω μεταξύ ολοκλήρωσε την εξαγορά του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, ενισχύοντας την παρουσία του και σε αυτό τον κλάδο.

Επιχειρηματικοί κύκλοι εκτιμούν ότι η πρόταση του γαλλικού γκρουπ υπεβλήθη σε συνεννόηση με τον Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος επιδιώκει να αποκτήσει ισχυρούς εταίρους, φοβούμενος «πόλεμο» και πιέσεις από πλευράς ΕΕ και ΗΠΑ, λόγω των ισχυρών σχέσεών του με τη Ρωσία.

Υπενθυμίζεται ότι ο ομογενής επιχειρηματίας ελέγχει επισήμως το 71,85% των μετοχών του ΟΛΘ, την ώρα που το Δημόσιο δεν έχει τηρήσει τις δεσμεύσεις του, καθώς θα έπρεπε να έχει συνδέσει ήδη τον 6ο προβλήτα με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ.

Αυτό το έργο, που εκκρεμεί από το 2000, θα αυξήσει σημαντικά τις δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Έχει υλοποιηθεί περίπου το 40% του έργου, και εκτιμάται ότι, στο σύνολό του, θα ολοκληρωθεί μάλλον το 2025, κάτι βέβαια που φαντάζει αρκετά δύσκολο τη δεδομένη χρονική στιγμή.

Το Μακεδονία Παλλάς και τα στάσιμα έργα στην Χαλκιδική

Για τις επενδύσεις στυ Βόρεια Ελλάδα η ιστοσελίδα σχολιάζει: Τέλος, το πολυτελές ξενοδοχείο «Μακεδονία Παλλάς» ήταν μία από τις πρώτες επενδύσεις του κ. Σαββίδη, καθώς το ενοικίασε για 40 χρόνια με τίμημα 1,8 εκατομμύρια από το ελληνικό Δημόσιο το 2013 και έριξε αρκετά χρήματα για την ανακαίνισή του.

Ταυτόχρονα, το ξενοδοχειακό συγκρότημα «Πόρτο Καρράς» στη Χαλκιδική, το εξαγόρασε αντί 205 εκατομμυρίων ευρώ, εν μέσω της πανδημίας και σχεδίαζε την κατασκευή και πώληση βιλών, κάτι που όπως φαίνεται δεν προχωράει καθόλου, ενώ στην ίδια μοίρα φαίνεται πως βρίσκεται και η αξιοποίηση του ακινήτου «Ξενία» στο Παλιούρι Χαλκιδικής.

Σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στην κατοχή του το topontiki.gr, οι επενδύσεις στη Χαλκιδική δεν έχουν προχωρήσει καθόλου. Μάλιστα, υπάρχει πάγωμα της υπόθεσης του ακινήτου «Ξενία», μιας και εκεί έχουν βρει αρχαία, ενώ υπάρχουν προβλήματα και με το δασαρχείο, γενικότερα είναι μια περίπλοκη κατάσταση.

Τέλος, όπως τονίζουν οι ίδιοι κύκλοι, το τελευταίο διάστημα δυναμική παρουσία στη Θεσσαλονίκη έχει αποκτήσει ο κ. Μυτιληναίος, κάτι που όπως είναι λογικό αναμένεται να δώσει νέο ενδιαφέρον στο επιχειρηματικό πεδίο της «συμπρωτεύουσας».

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Οι… αποκαλυπτικές φωτογραφίες της Αναστασίας Γιάμαλη που δεν έχει εξαφανίσει ακόμη (pic)

Δείτε τις φωτογραφίες που ανέβασε η δημοσιογράφος Νατάσα Γιάμαλη στο προσωπικό...

Πυρηνική βόμβα η πρόβλεψη του Γιώργου Κύρτσου για το βιβλίο του Στέφανου Κασσελάκη (pic)

Σε δημόσια παρέμβασή του ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει:Στις 16...