Η Google θα σταματήσει να προβάλλει πολιτικές διαφημίσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Η απόφαση, που ανακοινώθηκε στο ιστολόγιο The Keyword, αποτελεί απάντηση σε έναν επερχόμενο νέο κανονισμό που σύμφωνα με «εισάγει σημαντικές νέες λειτουργικές προκλήσεις και νομικές αβεβαιότητες για πολιτικούς διαφημιστές και πλατφόρμες».
Η εταιρεία λέει ότι ο Κανονισμός για τη Διαφάνεια και τη Στόχευση της Πολιτικής Διαφήμισης έχει έναν υπερβολικά ευρύ ορισμό για την πολιτική διαφήμιση και είτε δεν θα δοθούν πιο συγκεκριμένες οδηγίες για την προβολή διαφημίσεων είτε οι οδηγίες αυτές δεν θα είναι πρακτικά εφαρμόσιμες τεχνικά. Ο κανονισμός αυτός αναμένεται να τεθεί σε ισχύ σε ένα χρόνο και σύμφωνα με την ΕΕ αποσκοπεί στην ενίσχυση της ακεραιότητας των προεκλογικών εκστρατειών και στην καταπολέμηση της παραπληροφόρησης και της ξένης παρέμβασης.
Εκτός τις ιστοσελίδες της Google δεν θα προβάλλονται πολιτικές διαφημίσεις στην ΕΕ ούτε στο YouTube το οποίο ανήκει στην Google. Η εταιρεία είπε ότι παρόμοιοι κανονισμοί την έχουν ήδη οδηγήσει στη διακοπή της προβολής πολιτικών διαφημίσεων στον Καναδά, τη Γαλλία και τη Βραζιλία.
Οι διαφημίσεις και η τεχνολογία διαφημίσεων της Google έχουν υποβληθεί σε έλεγχο από τις ευρωπαϊκές Αρχές τα τελευταία χρόνια. Η εταιρεία αντιμετώπισε (αλλά τελικά απέφυγε) πρόστιμα για «καταχρηστικές» διαφημιστικές πρακτικές το 2019 και πέρυσι αντιμετώπισε αντιμονοπωλιακές κατηγορίες.
Πριν από δύο μέρες η Google ξεκίνησε αυτό που αποκάλεσε μια μικρή, χρονικά περιορισμένη δοκιμή για την παράλειψη αποτελεσμάτων από εκδότες ειδήσεων που εδρεύουν στην ΕΕ στην αναζήτηση, στις Ειδήσεις Google και στη ροή Discover.
Η μικροστόχευση
Σύμφωνα με την ΕΕ οι συνεχώς αυξανόμενες δυνατότητες και προκλήσεις των μαζικών δεδομένων παίζουν κομβικό ρόλο. Κατά τη χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων ψηφιακών υπηρεσιών, οι πάροχοι μπορούν να συλλέξουν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Στη συνέχεια, τα δεδομένα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να καθορίσουν τις προτιμήσεις, τον τρόπο ζωής και τα ενδιαφέροντα των χρηστών, επιτρέποντας τη λεγόμενη μικροστόχευση.
Οι κακόβουλοι παράγοντες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη μικρο-στόχευση για να προσεγγίσουν διαφορετικές ομάδες, προσαρμόζοντας το μήνυμα που απευθύνεται ειδικά σε αυτές σε πολλές περιπτώσεις, χρησιμοποιώντας συναισθηματική χειραγώγηση και παραπληροφόρηση.
Η μικροστόχευση μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία ψηφιακών «δωματίων ηχούς», που εκθέτουν τους χρήστες σε συγκεκριμένες μόνο πληροφορίες, αλλοιώνοντας την αντίληψή τους για το δημόσιο διάλογο.
Η επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων για διαφημιστικές πρακτικές όπως η μικρο-στόχευση έχει διαπιστωθεί ότι περιορίζει την πρόσβαση των χρηστών σε αντικειμενικές, διαφανείς και πλουραλιστικές πληροφορίες.
Η ΕΕ λέει ότι είναι επίσης πιθανό οι πολίτες να παραπλανηθούν ως προς την πηγή του περιεχομένου. Για παράδειγμα, μια πληροφορία που φαίνεται ουδέτερη, μπορεί στην πραγματικότητα να χρηματοδοτείται από ξένη οντότητα που στοχεύει να επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών. Γι’ αυτό οι πολίτες πρέπει να γνωρίζουν ποιος βρίσκεται πίσω από το περιεχόμενο κάθε πολιτικής διαφήμισης και για αυτό ψηφίστηκαν οι νέοι κανόνες.