Ο πρώην πρωθυπουργός αποκαλύπτει τον ωμό διάλογο του 2014 και την πραγματική φύση της σχέσης εξουσίας – media
Σε ένα από τα πιο συζητημένα σημεία της «Ιθάκης», ο Αλέξης Τσίπρας επανέρχεται στο περίφημο ραντεβού του 2014 με τον τότε ισχυρό εκδότη του ΔΟΛ, Σταύρο Ψυχάρη – ένα ραντεβού που αργότερα έγινε θρύλος εξαιτίας της «γάτας των Ιμαλαΐων» στο σπίτι όπου πραγματοποιήθηκε. Παρότι η ύπαρξη της γάτας μονοπώλησε για χρόνια το δημόσιο ενδιαφέρον, οι διάλογοι που παραθέτει ο πρώην πρωθυπουργός αποκαλύπτουν το πραγματικό περιεχόμενο μιας συζήτησης που, όπως φαίνεται, είχε πολύ μεγαλύτερο βάρος από το… διάσημο κατοικίδιο.
Ο Τσίπρας παραθέτει ακέραιο τον διάλογο:
«Στη συζήτηση ο Ψυχάρης ήταν απολύτως ευθύς. “Έρχεσαι να γίνεις πρωθυπουργός. Αν θέλεις να γίνεις ηγέτης της δημοκρατικής παράταξης, δεν μπορείς να μην έχεις μαζί σου τα μέσα ενημέρωσης που παραδοσιακά ανήκαν εκεί. Ο ΔΟΛ ήταν πάντα εκεί […]. Αυτή η σύγκρουση μεταξύ μας πρέπει να τελειώσει, αλλά και εσύ πρέπει να βοηθήσεις, γιατί βουλιάζουμε”.»
Όπως σημειώνει, ακολούθησε ένας διάλογος απογυμνωμένος από κάθε υπαινιγμό, με τον εκδότη να εξηγεί χωρίς περιστροφές τη δυσχερή οικονομική κατάσταση του οργανισμού και να ζητά τη συμβολή του ΣΥΡΙΖΑ:
«“Τι σημαίνει βουλιάζουμε;” τον ρώτησα. “Ο δανεισμός”, μου απάντησε, “τα χρέη του ομίλου”.»
Ο Τσίπρας αναφέρει ότι διευκρίνισε από την αρχή πως ο ΣΥΡΙΖΑ «δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως οι προηγούμενοι». Η απάντηση του Ψυχάρη ήταν, όπως γράφει, αποκαλυπτική:
«“Δεν σου ζητάω να κάνεις ό,τι έκαναν εκείνοι”, μου απάντησε, “αλλά εν τοιαύτη περιπτώσει να βρεθεί μια λύση”.»
Σε αυτό το σημείο, ο πρώην πρωθυπουργός τον αμφισβήτησε ανοικτά ως προς το πώς θα μπορούσε να εξηγηθεί η αλλαγή γραμμής σε έναν εκδοτικό οργανισμό που είχε οικοδομήσει για καιρό ένα σκληρό αντι-ΣΥΡΙΖΑ αφήγημα. Η απάντηση του Ψυχάρη – σύμφωνα πάντα με την αφήγηση του Τσίπρα – ήταν σχεδόν κυνική:
«Εκεί με κοίταξε σχεδόν χαμογελώντας. Και μου είπε το πιο ωμά ειλικρινές πράγμα: “Κοίταξε, οι εφημερίδες είναι σαν τις βιτρίνες των καταστημάτων. Μια φορά έχουν καλοκαιρινά, μια φορά χειμωνιάτικα, το μαγαζί είναι το ίδιο, δεν αλλάζει”».
Η φράση αυτή, που έχει ήδη αρχίσει να συζητείται έντονα, αποτυπώνει – κατά τον Τσίπρα – τη νοοτροπία ενός συστήματος ενημέρωσης που αντιμετωπίζει την «γραμμή» ως προϊόν εποχικότητας και όχι ως θεμέλιο της δημοσιογραφικής λειτουργίας.
