Το παραμύθι με τα ποσοστά Τσίπρα: όταν η προπαγάνδα πουλάει «δημοσκοπήσεις» και ο κόσμος τις καταπίνει

Σαν να ρωτάς κάποιον «πόσο πιθανό είναι να αγοράσεις βάρκα;» και μετά να ανακοινώνεις ότι ο στόλος φουσκωτών της χώρας διπλασιάστηκε

Η Πυθία αποκαλύπτει


Από χθες, μετά τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων κάποιων δημοσκοπήσεων, κυκλοφορεί το αφήγημα ότι το κόμμα Τσίπρα «παίρνει τα πάνω του». Ότι, λέει, εκτοξεύθηκε τέσσερις μονάδες από τις προηγούμενες μετρήσεις. Ότι το πολιτικό σκηνικό «ανατρέπεται». Και φυσικά, τα γνωστά κέντρα σπεύδουν να το αναπαράγουν σαν να πρόκειται για τετελεσμένο γεγονός.
Μόνο που υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα: κανείς δεν δείχνει τα πραγματικά νούμερα.

Ψάχνεις την πρόθεση ψήφου; Πουθενά.
Ψάχνεις την εκτίμηση; Άφαντη.
Ούτε ένα πραγματικό ποσοστό που να συνδέεται με κάλπη, ψηφοδέλτιο ή άμεση επιλογή.

Όλη η εντυπωσιακή «άνοδος» προκύπτει από ένα τελείως διαφορετικό ερώτημα:
«Πόσο πιθανό είναι κάποια στιγμή να ψηφίσετε το κόμμα Τσίπρα;»

Αυτό το «πόσο πιθανό» γίνεται ξαφνικά πρωτοσέλιδο, καμουφλάρεται ως δυναμική, παρουσιάζεται ως δημοσκοπικό άλμα. Κι έτσι, το 20% ή το 24% που γράφουν με μεγάλα γράμματα δεν αφορά πραγματική πρόθεση ψήφου, αλλά μια υποθετική απάντηση σε μια ερώτηση που δεν μετρά εκλογικό σώμα — μετρά ενδεχόμενο.
Σαν να ρωτάς κάποιον «πόσο πιθανό είναι να αγοράσεις βάρκα;» και μετά να ανακοινώνεις ότι ο στόλος φουσκωτών της χώρας διπλασιάστηκε.

Αυτό δεν είναι λάθος. Είναι κατασκευή εντυπώσεων.
Και γίνεται συνειδητά.

Γιατί; Διότι συγκεκριμένα συμφέροντα θέλουν να «ζεστάνουν» ένα αφήγημα που δεν επιβεβαιώνεται από καμία πραγματική μέτρηση: ότι ο Τσίπρας αποκτά ξανά ρεύμα. Ότι «ανεβαίνει». Ότι «επιστρέφει».
Όχι επειδή συμβαίνει — αλλά επειδή κάποιοι θέλουν να το πιστέψει ο κόσμος.

Και καθώς αυτό το πολιτικό project στηρίζεται περισσότερο στο μάρκετινγκ παρά στην κοινωνία, χρειάζεται απεγνωσμένα μια εικόνα δυναμικής. Έστω και δανεική. Έστω και φτιαγμένη.
Όμως η πραγματικότητα είναι πεισματάρα:
στην πρόθεση ψήφου δεν κουνιέται φύλλο.

Όλα τα υπόλοιπα είναι επικοινωνιακή οπτασία. Και μάλιστα κακοφτιαγμένη.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Σάλος: Κόβεται ο Κανάκης στον ΑΝΤ1; Όργιο φημών για παρέμβαση Μητσοτάκη στον Κυριακού

Πρεμιέρα για τους Ράδιο Αρβύλα με το τραγούδι «Γλέντι» και στίχους αιχμής για την κυβέρνηση. Η φράση «πέρασε μια εξαετία που μοιάζει με επταετία» προκάλεσε σάλο και φήμες για παρέμβαση του Μαξίμου στον ΑΝΤ1

Βόμβα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και ανακοίνωση φωτιά – Εξαρθρώθηκε κύκλωμα απάτης με αγροτικές επιδοτήσεις – ζημία 19,6 εκατ. ευρώ στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό

37 συλλήψεις σε Αθήνα, Κρήτη, Μακεδονία – Πολυετές δίκτυο εξαπάτησης του ΟΠΕΚΕΠΕ με πλαστές δηλώσεις αγροτεμαχίων

Ο «μοναχικός» επιχειρηματίας στη δεξίωση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: λάθος σημειολογία ή προάγγελος νέων ισορροπιών;

Μόνος επιχειρηματίας στη δεξίωση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, ο Αλέξανδρος Εξάρχου συνοδευόμενος από την Ελένη Βρεττού. Ένδειξη άστοχης επιλογής ή προμήνυμα νέας εποχής στις επιχειρηματικές σχέσεις;