Αναλυτικό άρθρο στο λεγόμενο “Κανάλι Ιστανμπούλ”, τη διώρυγα μήκους 45 χιλιομέτρων, πλάτους 360 μέτρων και βάθους 20, που θα ενώνει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά παράλληλα με τη διώρυγα του Βοσπόρου, αφιερώνει η Handelsblatt. Τον θεμέλιο λίθο αυτού του φαραωνικού έργου όπως ονομάστηκε, έθεσε πρόσφατα ο πρόεδρος Ερντογάν. Η οικονομική επιθεώρηση του Ντίσελντορφ το αποκαλεί ένα επικίνδυνο σχέδιο, που ενδέχεται να προκαλέσει “νέες διενέξεις στην άμεση γειτονιά της Ευρώπης”. Ο αρθρογράφος παραθέτει μερικές από αυτές, όπως την αγορά των ρωσικών S-400, τη διαμάχη για τους Ουϊγούρους στην Κίνα και τελευταία στην ανατολική Μεσόγειο με την Ελλάδα και την Κύπρο, που έχουν οδηγήσει “σε άνευ προηγουμένου εντάσεις ανάμεσα στην Τουρκία και άλλες παγκόσμιες δυνάμεις”.
Στη δίνη αλληλοσυγκρουόμενων συμφερόντων
Η εφημερίδα περιγράφει τα αντικρουόμενα συμφέρονται που συνδέονται με την κατασκευή αυτού του καναλιού. “Οι αντιδράσεις από το Κρεμλίνο επιβεβαιώνουν ότι η Ρωσία φοβάται το πρότζεκτ. Αυτό πάλι θα πρέπει να αρέσει στις ΗΠΑ. Από την άλλη η τουρκική κυβέρνηση θα μπορούσε με το έργο να επισφραγίσει την πολυπόθητη επαναπροσέγγισή της με την Ουάσιγκτον. Οι Αμερικανοί συνεργάζονται ήδη με την Ελλάδα για να δημιουργήσουν στο Αιγαίο ένα στρατιωτικό προπύργιο εναντίον της ρωσικής επιρροής. Αλλά τόσο εύκολο δεν φαίνεται να είναι για τη Ουάσιγκτον. Γιατί, για την χρηματοδότηση του πρότζεκτ πολλών δις, φαίνεται να μπαίνει στο παιγνίδι η Κίνα. Κι αυτό σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ προσπαθούν να δαμάσουν την παγκόσμια επιρροή του Πεκίνου. Αλλά η Άγκυρα χρειάζεται τα χρήματα και κανείς άλλος επενδυτής δεν μπορεί να διαθέσει τέτοιο ποσό” περιγράφει το διπλωματικό τοπίο η εφημερίδα.
Και η ΕΕ; Ποια η θέση της; “Από την ΕΕ ακούγεται σαφής κριτική, κυρίως για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου” υπογραμμίζει ο αναλυτής. “Το 78% της επιφάνειας, στην οποία θα χαραχθεί το κανάλι, αποτελείται ήδη από λίμνες ή παλιά κανάλια. Ωστόσο περιβαλλοντολόγοι επισημαίνουν ότι για το νέο έργο ίσως θα χρειαστεί να καταστραφούν το φράγμα Salzidere (Σ.Σ το φράγμα καλύπτει τους κατοίκους της ευρωπαϊκής πλευράς της Τουρκίας με πόσιμο νερό), καθώς και 200.000 δένδρα και πάνω από 150 τετραγωνικά χιλιόμετρα καλλιεργήσιμης γης. Αλλά από καθαρά οικονομικής άποψης πολλά συνηγορούν υπέρ της κατασκευής του νέου καναλιού και από ευρωπαϊκή σκοπιά. Γιατί ο όγκος αγαθών που διακινείται παγκοσμίως ανέρχεται σε 12 δις τόνους ετησίως. Μέχρι το 2030 θα διπλασιαστεί, όπως πιστεύουν εμπειρογνώμονες. Εξ αυτών το 90% θα διακινείται δια θαλάσσης”.
“Κραυγή βοήθειας από την Αθήνα”
Η Berliner Zeitung αναφέρεται στην επιστολή που απέστειλε στις Βρυξέλλες ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης ζητώντας να παρακινήσουν την Τουρκία να δεχθεί πρόσφυγες, των οποίων η αίτηση ασύλου έχει απορριφθεί. Πρόκειται πιο συγκεκριμένα για 1908 πρόσφυγες που βρίσκονται σε ελληνικά νησιά. Σύμφωνα με τα γραφόμενα Μηταράκη, η Τουρκία από τον Μάρτιο του 2020 σταμάτησε να δέχεται επιστροφή προσφύγων με το επιχείρημα της πανδημίας, παρά το γεγονός ότι στο μεταξύ γίνονται τεστ για την ασφάλεια των επαναπροωθήσεων. Στην επιστολή του ο Έλληνας υπουργός σημειώνει ότι η Ελλάδα ζήτησε τη συνδρομή της ΕΕ ήδη τον Ιανουάριο χωρίς αποτέλεσμα και ότι τώρα περιμένει από τη γειτονική χώρα να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις της που απορρέουν από την προσφυγική συμφωνία του 2016 με τις Βρυξέλλες. “Στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου βρίσκονται σήμερα 6650 μετανάστες” σημειώνει ο αρθρογράφος και κάνει αναφορά σε πρόσφατη έκθεση της Amnesty International, σύμφωνα με την οποία η ελληνική κυβέρνηση κάνει χρήση βίαιων επαναπροωθήσεων στα σύνορά της. “Η διεθνής οργάνωση δηλώνει ότι διαθέτει νέες αποδείξεις για βασανισμούς, κακοποιήσεις και παράνομες επαναπροωθήσεις προσφύγων και μεταναστών προς την Τουρκία”.
Από την πλευρά της η Rheinische Post κάνει έναν σύντομο¨ταξιδιωτικό έλεγχο” σε Ελλάδα και Τουρκία. “Φέτος η Ελλάδα ανήκει ανάμεσα στους πιο αγαπητούς προορισμούς τουριστών από τον γερμανόφωνο χώρο” σημειώνει ο αρθρογράφος. “Για τους Έλληνες ξενοδόχους είναι ένα καλοκαίρι αβεβαιότητας. Μετά από ένα αδύναμο ξεκίνημα οι δουλειές κυλούν αρκετά καλά, … αλλά η αύξηση των κρουσμάτων τελευταία θα μπορούσε να χαλάσει τη σεζόν … Για τον τουρκικό τουριστικό κλάδο η χρονιά δεν άρχισε καλά. Για καιρό ο δείκτης μεταδοτικότητας ήταν πολύ υψηλός. Η Ρωσία, από την οποία το 2020 προήλθαν οι περισσότεροι επισκέπτες, επέβαλε μέχρι τέλος Ιουνίου απαγόρευση πτήσεων. Από αρχές Ιουνίου η Τουρκία κατατάσσεται πλέον στις περιοχές κινδύνου και έτσι η σεζόν ξεκίνησε,… αλλά από την περασμένη Τετάρτη …ανέβηκαν και πάλι τα κρούσματα”.
Γιατί οι Ολυμπιονίκες δαγκώνουν τα μετάλλια;
Δεν είναι προς βρώση επισημαίνουν οι διοργανωτές του Τόκιο 2020
“Δεν είναι προς βρώση” επισημαίνουν οι διοργανωτές του Τόκιο 2020
Την Frankfurter Allgemeine Zeitung απασχολείμια εικόνα αρκετά διαδεδομένη. Ολυμπιονίκες φωτογραφίζονται να δαγκώνουν στην κυριολεξία το χρυσά μετάλλιά τους. “Ήταν ο λόγος που οι οργανωτές των Ολυμπιακών Αγώνων επιβεβαίωσαν επίσημα ότι τα μετάλλια του Τόκιο 2020 δεν είναι κατάλληλα προς βρώση, αλλά αποτελούνται από ηλεκτρικά απόβλητα, από ευγενή μέταλλα παλιών κινητών τηλεφώνων και λάπτοπ, που δωρήθηκαν από Ιάπωνες. Δεν χρειάζεται να τα δαγκώνετε” μεταφέρει το περιεχόμενο σχετικής ανακοίνωσης ο Γερμανός αρθρογράφος.
“Ακόμη και ο πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας Ιστορικών για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ο Αμερικανός Ντέιβιντ Γουολεσίνσκι, δεν μπορεί να δώσει ερμηνεία στο δάγκωμα. Όπως διατείνεται, πρόκειται για εμμονή των φωτορεπόρτερ που θεωρούν ότι εικόνες αθλητών που δείχνουν την οδοντοστοιχία τους δαγκώνοντας το μετάλλιο αγγίζουν περισσότερο εκείνον που τις βλέπει”. Διαβάζονται πάντως μέχρι τέλους το άρθρο, ο αναγνώστης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι απάντηση δεν υπάρχει.