Του Νίκου Λακόπουλου από το anoixtoparathyro.gr
Mε πέντε πλοία η Τουρκία ανοιχτά της Κάσου, αφού εμπόδισε ιταλικό επιστημονικό σκάφος τελικά του έδωσε άδεια (!) να συνεχίσει τις εργασίες του -εντός της ελληνικής ΑΟΖ -που διεκδικεί με βάση το τουρκολυβικό μνημόνιο. “Μας ταλαιπώρησαν οι φίλοι μας, αλλά όλα εντάξει” είπε ο Έλληνας Πρωθυπουργός.
“Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές για τον σεβασμό τους στη θαλάσσια δικαιοδοσία μας και τη συνεργασία τους» (!) ανακοίνωσε το τουρκικό υπουργείο Άμυνας. «Ως αποτέλεσμα του συντονισμού που έγινε αργότερα, του επετράπη -του πλοίου- να εκτελέσει εργασίες στις συντεταγμένες που δηλώθηκαν και εγκατέλειψε την υφαλοκρηπίδα μας ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητά του υπό τη συνοδεία των πλοίων που ανήκουν στις Ναυτικές μας Δυνάμεις”.
“Οι δραστηριότητες του εν λόγω πλοίου παρακολουθούνται στενά από τα στοιχεία των Ναυτικών μας Δυνάμεων στην περιοχή” συμπληρώνει κάνοντας σαφές ότι η τουρκική κυβέρνηση είναι ικανοποιημένη από την ελληνική αφού αποδέχεται στην πράξη το τουρκολιβυκό μνημόνιο, όπως αφήνει να εννοηθεί.
Η Αθήνα δηλαδή αποδέχτηκε πως το ιταλικό σκάφος έπρεπε να πάρει άδεια από τις τουρκικές κι όχι από τις ελληνικές αρχές όπως και την παρουσία τουρκικών πλοίων μέσα στην ελληνική ΑΟΖ. Όπως θα πει ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης -μάλλον χαμηλόφωνα:
“Το ιταλικό πλοίο είχε προγραμματίσει τη διεξαγωγή της έρευνας, μεταξύ άλλων, εντός της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, όπως έχει οριοθετηθεί μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου. Στην ίδια θαλάσσια περιοχή επικαλείται δικαιώματα η Τουρκία με βάση το νομικά άκυρο και ανυπόστατο τουρκολυβικό μνημόνιο. Εξ αυτού του λόγου, τουρκικά πολεμικά πλοία κατέπλευσαν στην ευρύτερη περιοχή»(!)
Ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών το θεωρεί φυσικό να βρίσκονται τουρκικά πλοία “σε διεθνή ύδατα ελληνικής ΑΟΖ” καθώς “καμία από τις δύο χώρες δεν αφίσταται από τις οικείες βασικές θέσεις, ούτε θα μπορούσαμε ευλόγως να το αναμένουμε αυτό”.
«Η Ελλάδα ούτε αναγνώρισε με οποιονδήποτε τρόπο ούτε πρόκειται να αναγνωρίσει τις τουρκικές διεκδικήσεις, πράττουμε δε έναντι αυτών ό,τι είναι αναγκαίο, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο». Και, ασφαλώς, αναδεικνύεται η αξία να προχωρήσουμε σε συζήτηση για πλήρη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και αποκλειστικής οικονομικής ζώνης».
“Η Ελλάδα ζήτησε άδεια από την Τουρκία“
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας “Δημοκρατία” η διαχείριση της κρίσης της Κάσου και της Καρπάθου έγινε αποκλειστικά από το Μαξίμου και τους ανθρώπους του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Υπουργείο Εξωτερικών. Από τη διαχείριση της κρίσης αποκλείστηκαν οι αρχηγοί των Ενόπλων Δυνάμεων, με μοναδικό στόχο να επικρατήσει ακόμα μία φορά η κατευναστική λογική της κυβέρνησης και να αποφευχθεί μια κρίση που θα διατάρασσε τα «ήρεμα νερά» του Αιγαίου.
‘Αρχιτέκτονας της διαχείρισης, των διαπραγματεύσεων και της άτακτης υποχώρησης της Ελλάδας που οδήγησε και στην αποκλιμάκωση της έντασης ήταν η υφυπουργός Εξωτερικών Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου. Η πρώην διπλωμάτης, που χαίρει της εκτίμησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και αποτελεί επί της ουσίας την πραγματική υπουργό Εξωτερικών, είναι ο στρατηγικός θεμελιωτής της πολιτικής σύγκλισης μεταξύ των δύο χωρών”.
Η τουρκική «Χουριέτ» ανέφερε πως η Ελλάδα ζήτησε άδεια από την Τουρκία για να βυθίσει καλώδια στην Κάσο, κάνοντας τα τουρκικά μέσα να θριαμβολογούν λέγοντας πως η Ελλάδα αναγνώρισε το τουρκολιβυκό μνημόνιο:
‘Μικρής διάρκειας ένταση με την Ελλάδα στο Αιγαίο επέφερε ένα ιστορικό βήμα. Οι ελληνικές Αρχές ζήτησαν άδεια από την Αγκυρα για τις δραστηριότητες του πλοίου πόντισης καλωδίων. Το ιστορικό αίτημα για άδεια σχολιάστηκε ως αποδοχή από την Ελλάδα των ζωνών θαλάσσιας δικαιοδοσίας».
Απαντά το υπουργείο Άμυνας κι όχι το υπουργείο Εξωτερικών
Η Χουριέτ αναφέρει πως όταν “ελληνικά σκάφη και ένα πλοίο με ιταλική σημαία επιχείρησαν να εισέλθουν στη ζώνη θαλάσσιας δικαιοδοσίας της Τουρκίας χωρίς άδεια, η Αγκυρα απάντησε στην κίνηση αυτή της Αθήνας με την ανάπτυξη πέντε πολεμικών πλοίων στην περιοχή. Ετσι, εμπόδισαν τα εν λόγω σκάφη να εισέλθουν στις τουρκικές ζώνες θαλάσσιας δικαιοδοσίας».
Εντύπωση προκαλεί το ότι σε όσα αναφέρει το τουρκικό υπουργείο δεν απαντά το υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας, αλλά πηγές του υπουργείου Άμυνας:
«Ουδείς “σεβασμός” επεδείχθη ή θα επιδειχθεί στο μέλλον από τις ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις σε παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στη νομίμως οριοθετημένη ζώνη Ελλάδας – Αιγύπτου, όπως το Σύνταγμα της Ελληνικής Δημοκρατίας προβλέπει και επιβάλλει».
Να σημειώσουμε εδώ πως η ελληνική πλευρά έβγαλε Navtex για την περιοχή έρευνας, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας βρίσκεται εντός των 6 ναυτικών μιλίων, εντός δηλαδή των εθνικών χωρικών υδάτων. Ένα μικρό σημείο της έρευνας, περίπου μισό μίλι, ήταν εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων, περίπου στα εξίμισι μίλια. Και η Άγκυρα έσπευσε να εκδώσει μια δική της Navtex, oυσιαστικά για να δηλώσει επί του πεδίου ότι η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί το εξωτερικό όριο της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
“Είναι μια απόδειξη επί του πεδίου ότι το τουρκολιβυκό μνημόνιο παραμένει σε ισχύ. Αυτό είναι το ένα που πρέπει να κρατήσουμε, θα πει ο Πιέρρος Τζανετάκος. “Στην ουσία με αυτή την κίνηση η Άγκυρα αμφισβήτησε και την ισχύ της οριοθετημένης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, όπως αυτή είχε συμφωνηθεί είχε υπογραφεί στις 6 Αυγούστου του 2020».
Η Τουρκία παραβίασε την ελληνική ΑΟΖ
“Η Τουρκία παραβίασε χθες την ελληνική ΑΟΖ νότια των νήσων της Κάσου και της Καρπάθου και η ελληνική κυβέρνηση κοιμάται” θα γράψει ο καθηγητής Θεόδωρος Καρυώτης στο Hellas Journal. “Η Άγκυρα με πρόσχημα την παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας (δεν μιλάει ποτέ για ΑΟΖ) ανάπτυξε πολεμικά πλοία στην θαλάσσια περιοχή της Κάσου και Καρπάθου στην περιοχή που πλέει το Ιταλικό ερευνητικό πλοίο εκτός χωρικών μας υδάτων. Δηλαδή, εντός ελληνικής ΑΟΖ“.
“Κοιτάξτε την αντίδραση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελλάδας. Ανακοίνωσε ότι μονάδες του πολεμικού μας ναυτικού έχουν αναπτυχθεί στην θαλάσσια περιοχή της Κάσου για να αντιμετωπίσουν τα πέντε τουρκικά πολεμικά πλοία, τονίζοντας ότι βρίσκονται εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Ο κύριος Δένδιας, ξεχνάει να μας πεί ότι αφού τα τουρκικά πολεμικά πλοία βρίσκονται εκτός των χωρικών μας υδάτων, βρίσκονται εντός της ελληνικής ΑΟΖ και το πολεμικό μας ναυτικό απλώς χαζεύει τα τουρκικά πολεμικά πλοία να κάνουν βόλτα στην ΑΟΖ του Αιγαίου μας!”.
Καμιά έρευνα ή δραστηριότητα χωρίς τουρκική NAVTEX”
“Το ερευνητικό πλοίο δεν εξάντλησε όλη την περιοχή η οποία είχε δεσμευθεί από την ελληνική NAVTEX για τις έρευνες του το ανατολικότερο σημείο της οποίας βρίσκονταν εντός ελληνικής ΑΟΖ και εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων” γράφει στο Liberal ο Νίκος Μελέτης. “Προκαλεί όμως ερωτηματικά γιατί η NAVTEX δέσμευε τόσο μεγάλη περιοχή πέραν του σημείου που πιθανόν είχε ζητήσει το ιταλικό σκάφος για να πραγματοποιήσει τις έρευνες του…”.
Η Τουρκία έσπευσε να εκδώσει δική της NAVTEX για τις ίδιες εργασίες του TELIRI κάνοντας και πάλι λόγο για «τουρκική υφαλοκρηπίδα». “Σύμφωνα με πληροφορίες στην περίπτωση του Teliri είχε υπάρξει ρηματική διακοίνωση της Αθήνας με την οποία απέρριπτε τον ισχυρισμό περί «τουρκικής υφαλοκρηπίδας” αποκαλύπτει ο Νίκος Μελέτης.
“Όμως με την τακτική που ακολουθεί η Τουρκία και φαίνεται ότι υιοθετήθηκε και στην περίπτωση του Ievoli Relume ουσιαστικά επιβάλει σε κάθε έρευνα η δραστηριότητα ακόμη και στην οριοθετημένη με διεθνή συμφωνία ελληνική ΑΟΖ την έκδοση και δικών της Αναγγελιών ώστε να επικαιροποιεί την αμφισβήτηση της και να δίνει την εικόνα «συνδιαχείρισης» των περιοχών αυτών.
Με τις ελληνικές «διαφωνίες» να καταγράφονται απλώς σε μια ρηματική διακοίνωση ενώ επί του πεδίου διαμορφώνεται μια αρνητική ντε φάκτο κατάσταση, όπου καμιά έρευνα ή δραστηριότητα δεν θα διεξάγεται εάν δεν εκδίδεται και τουρκική NAVTEX”.