Του Γιώργου Καραμέρου
Ήδη προαναγγέλλεται ανασχηματισμός στο κυβερνητικό σχήμα αν και στο Μέγαρο Μαξίμου, πολλοί που έχουν δυνατή φωνή, τον αποκλείουν σε αυτή τη φάση καθώς μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε με τις δυσαρέσκειες που προκύπτανε σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Σαφέστατα υπάρχει δυσαρέσκεια για συγκεκριμένους υπουργούς η οποία εκφράστηκε και στο υπουργικό συμβούλιο της 29ης Απριλίου (“δουλέψτε ή να σας απαλλάξω για να αφοσιωθείτε στις εκλογές”) ενώ αναγκαίες κρίνονται και αλλαγές σε πολλές θέσεις υφυπουργών προς ενίσχυση της συμμετοχής των εκλεγμένων της κοινοβουλευτικής ομάδας στο κυβερνητικό σχήμα.
Το καλοκαίρι που ξεκινά είναι κρίσιμο και θα καθορίσει και το πολιτικό περιβάλλον του φθινοπώρου. Οι όποιες αλλαγές όμως μελετώνται προσεκτικά ώστε να μην παρατηρηθούν τα παρατράγουδα του προηγούμενου ανασχηματισμού (βλέπε υπόθεση Αποστολάκη) αλλά και να μην δημιουργηθούν δυσαρέσκειες που θα κοστίσουν στο δρόμο προς τις εκλογές είτε αυτές για γίνουν σε τρεις μήνες είτε σε 10.
Ναι αλλά με ποιον εκλογικό νόμο; Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι ο Νίκος Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ δεν θα συναινέσουν σε συνεργασία με τη Νέα Δημοκρατία ή τον ΣΥΡΙΖΑ για λόγους μακροπρόθεσμης κομματικής και πολιτικής επιβίωσης. Δεν λείπουν εκείνοι λοιπόν που επαναφέρουν την ανάγκη νέας αλλαγής του εκλογικού νόμου
«Έχουμε εκλογικό νόμο. Με ρωτάτε αν θα ξαναλλάξω τον εκλογικό νόμο. Αυτά δεν είναι σοβαρά πράγματα. Είμαι ένας υπεύθυνος, θεσμικός πολιτικός, ο οποίος έχει μάθει να πορεύεται με κανόνες» έλεγε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στο συνέδριο του Οικονομικού Ταχυδρόμου «Ένας κόσμος που αλλάζει» στις 29 Μαρτίου διαψεύδοντας τις διαρροές από το ίδιο το Μαξίμου στις αρχές Μαρτίου για αυτή την αλλαγή.
Τότε είχε ήδη καταρτισθεί και παρουσιαστεί αρμοδίως ένα σχέδιο με κλιμακωτό μπόνους επιπλέον δέκα εδρών για το πρώτο κόμμα σε συνδυασμό με την διαφορά από το δεύτερο κόμμα.
Σκοπός του ήταν να χαμηλώσει ο πήχης της αυτοδυναμίας.
Να θυμίσουμε ότι με βάση τον ψηφισμένο νόμο της ΝΔ για το κλιμακωτό μπόνους, το πρώτο κόμμα που πετυχαίνει ποσοστό άνω του 25% παίρνει μπόνους 20 έδρες και για κάθε 0,5 ποσοστιαία μονάδα κερδίζει άλλη μία έδρα (μέχρι τις 50 έδρες σε ποσοστό 40% και άνω). Το σενάριο αλλαγής που επανέρχεται έχει ως ζητούμενο να μειωθεί η πρόβλεψη από το 0,5% για την επιπλέον έδρα, στο 0,4% ή λιγότερο, ώστε το όριο για την επίτευξη αυτοδυναμίας να μην ξεπερνά το 36,5%. Με τον ισχύοντα νόμο,
που θα εφαρμοστεί σε δεύτερη πιθανή εκλογική αναμέτρηση καθώς οι προσεχείς εκλογές θα γίνουν με απλή αναλογική,
απαιτείται 38% για αυτοδυναμία, ανάλογα βέβαια και με το αθροιστικό ποσοστό των κομμάτων τα οποία δεν θα πιάσουν το όριο του 3% για την είσοδό τους στη Βουλή.
Όσοι υποστηρίζουν την ανάγκη της αλλαγής λένε ότι οι δηλώσεις Μητσοτάκη στα τέλη Μαρτίου δεν τον δεσμεύουν πλέον καθώς η όξυνση στις ελληνοτουρκικές σχέσεις απαιτούν πολιτική σταθερότητα που μία τροποποίηση του εκλογικού νόμου θα μπορούσε να ενισχύσει.