Τα 11 λεπτά των εξαφανισμένων συνομιλιών μαζί με την περίεργη στάση του επιβατικού τρένου στη μέση του πουθενά, την οποία πιστοποιούν επιβάτες σε μηνύσεις και καταθέσεις για το έγκλημα στα Τέμπη.
Αποκαλυπτικά τα δεδομένα που έρχονται στο φως της δημοσιότητας για το έγκλημα στα Τέμπη από τη μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε ενώπιον της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας η οικογένεια του νεκρού μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας Γιώργου Κουτσούμπα μέσω του συνηγόρου της Βασίλη Ζησιμάτου.
Σύμφωνα με το documentonews.gr, το κρίσιμο 11λεπτο που έχει «εξαφανιστεί» από τις καταγραμμένες συνομιλίες του ΟΣΕ το βράδυ της τραγωδίας ταυτίζεται χρονικά με στάση που πραγματοποίησε η επιβατική αμαξοστοιχία λίγα λεπτά μετά την αναχώρησή της από τον σταθμό της Λάρισας.
Αυτή είναι μια στάση ανεξήγητη στη «μέση του πουθενά μέσα σε απόλυτο σκοτάδι» όπως προκύπτει από επίσημες μαρτυρίες επιβατών της αμαξοστοιχίας. Η οικογένεια του νεκρού μηχανοδηγού ισχυρίζεται πως ο έμπειρος Γ. Κουτσούμπας αντιλήφθηκε ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας Βασίλης Σαμαράς τον είχε οδηγήσει σε λάθος σιδηροδρομική γραμμή και για τον λόγο αυτό σταμάτησε την αμαξοστοιχία, όπως όφειλε, προκειμένου να λάβει εντολές. Είναι λίγα λεπτά πριν από τη σφοδρή σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία.
Για να ενοχοποιήσουν κάποιοι τον νεκρό μηχανοδηγό «αλλοίωσαν» τις επικοινωνίες και «εξαφάνισαν» συνομιλίες για το έγκλημα στα Τέμπη.
Συνταρακτική αποκάλυψη σχετικά με τις επικοινωνίες του ΟΣΕ το βράδυ της τραγωδίας μετά τις αποκαλύψεις του «Βήματος» για μονταζιέρα με τα ηχητικά των συνομιλιών.
Οι μαρτυρίες
Στις 30 Μαΐου 2023 τρεις επιζώντες επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 κατέθεσαν μήνυση ενώπιον της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Λάρισας. Στη μήνυση περιέγραφαν αναλυτικά τι είχε συμβεί από τη στιγμή που επιβιβάστηκαν στην αμαξοστοιχία έως τη σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία και όσα ακολούθησαν. Το επιβατικό τρένο είχε ξεκινήσει στις 19:22 από Αθήνα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη. Στις 23:02 έφτασε στον σταθμό της Λάρισας. Λίγο μετά αναχώρησε με κατεύθυνση τον επόμενο σταθμό, των Νέων Πόρων. Οπως όμως αποκαλύφθηκε, με «ευθύνη του Σταθμάρχη Λάρισας» αντί η αμαξοστοιχία να μπει στη γραμμή ανόδου κινήθηκε στη γραμμή καθόδου. Στην ίδια γραμμή κινούνταν και η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503 πραγματοποιώντας το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Το αποτέλεσμα ήταν στις 23:18 τα δύο τρένα να συγκρουστούν βυθίζοντας στο πένθος ολόκληρη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με 2 εκ των 3 μηνυτών, αμέσως μετά την αναχώρηση της επιβατικής αμαξοστοιχίας από τη Λάρισα για τα Τέμπη, δηλαδή γύρω στις 23:05, ο συρμός σταμάτησε εντελώς ξαφνικά για περίπου 10 με 15 λεπτά «στη μέση του πουθενά».
Ένας εκ των τριών μηνυτών για το έγκλημα στα Τέμπη, ο Δημήτρης Κωσταρέλος: «Οταν φτάσαμε στο σταθμό Λάρισας μείναμε στην αποβάθρα για περίπου 10 με 15 λεπτά και σε αυτό το διάστημα, ευτυχώς επέστρεψε η κοπέλα που ήταν μαζί μας στο κουπέ, από το εστιατόριο όπου είχε πάει. Στη συνέχεια το τρένο έφυγε από το σταθμό και συνέχισε την πορεία του για λίγα λεπτά οπότε και σταμάτησε “στην μέση του πουθενά” για περίπου 10 λεπτά και μας έκανε ενημέρωση ένας υπάλληλος από το μεγάφωνο για το χρονοδιάγραμμα της κάθε επόμενης στάσης και την άφιξη στον τελικό προορισμό για τη Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησε το τρένο, υπήρχε συσκότιση διότι είχαμε σβήσει τα φώτα στο κουπέ και χαλαρώναμε».
Τα ίδια περιγράφει και ο δεύτερος μηνυτής Κωνσταντίνος Τοπουζίδης. «Μετά τη Λάρισα το τρένο έκανε μία ακόμα στάση όχι σε σταθμό και όταν ξεκίνησε έκαναν ανακοίνωση με τις ώρες άφιξης σε κάθε επόμενο σταθμό».
Τη στάση της επιβατικής αμαξοστοιχίας έχουν περιγράψει ακόμη δύο επιβάτες σε μήνυση που κατατέθηκε ενώπιον της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Λάρισας στις 22 Δεκεμβρίου 2023. Πιο αναλυτικά, η μηνύτρια Ευλαμπία Τζικοπούλου αναφέρει επί λέξει: «Λίγη ώρα μετά τη στάση στη Λάρισα, το τρένο σταμάτησε και πάλι, ακινητοποιήθηκε για κάποια λεπτά, χωρίς να υπάρχει στάση σε κάποιον σταθμό. Κοιτάξαμε έξω, προσπαθώντας να καταλάβουμε τι συμβαίνει, αλλά δεν βλέπαμε τίποτα, παρά μόνο βαθύ σκοτάδι. Ο κόσμος στο βαγόνι άρχισε να ανησυχεί και να προσπαθεί να καταλάβει τι συμβαίνει. Ενιωσα ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά, φοβήθηκα, αλλά δεν είπα τίποτα, μη θέλοντας να αναστατώσω τις φίλες μου. Μετά από λίγο, ξεκινήσαμε πάλι…».
Στην ίδια μήνυση άλλη μία επιβάτιδα, η Πολυξένη Τζικοπούλου, επισημαίνει: «Λίγη ώρα αφότου ξεκινήσαμε από τη Λάρισα, το τρένο σταμάτησε για κάποια λεπτά, χωρίς να υπάρχει στάση σ’ εκείνο το σημείο. Κοιταχτήκαμε και απορήσαμε, γιατί δεν καταλαβαίναμε τι γινόταν, αλλά μετά από λίγο ξεκινήσαμε ξανά».
Τα 11 λεπτά των εξαφανισμένων συνομιλιών
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται στη μηνυτήρια αναφορά, η στάση της επιβατικής αμαξοστοιχίας δεν ήταν τυχαία.
Κανείς δεν σταματά ξαφνικά στη μέση του πουθενά λίγα λεπτά αφότου έχει αναχωρήσει από τον προηγούμενο σταθμό παρά μόνο εάν υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος (βλάβη, πτώση ανθρώπου στις ράγες κ.λπ.). Μάλιστα ο μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος σε περίπτωση στάσης να επικοινωνήσει άμεσα με τον τοπικό σταθμάρχη και στη συνέχεια να συμπληρώσει ειδικό έντυπο με τα ακριβή αίτια που τον οδήγησαν στη στάση και να το παραδώσει στον επόμενο σταθμό.
Επομένως, όπως ισχυρίζονται οι συγγενείς, η στάση έγινε διότι ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε ότι «υπήρξε ξαφνική αλλαγή στην γραμμή πορείας του, από την άνοδο στην κάθοδο» και «προφανέστατα σταμάτησε προκειμένου να ενημερώσει το σταθμάρχη Λάρισας και να λάβει σαφείς εντολές».
Ωστόσο, «η συνομιλία αυτή έχει εξαφανιστεί από τα ηχητικά ψηφιακά αρχεία που παραδόθηκαν και προσκομίσθηκαν στην δικογραφία», όπως καταγγέλλεται για το έγκλημα στα Τέμπη. Ο λόγος ήταν πως «κάποιοι προσπάθησαν να επιρρίψουν ευθύνες στον άτυχο μηχανοδηγό» με το σκεπτικό ότι «ενήργησε πλημμελώς τη μοιραία νύχτα».
Όπως προκύπτει από τα «ψηφιακά αρχεία του ραδιοτηλεφώνου του ΟΣΕ», τα οποία έχουν απομαγνητοφωνηθεί και διαβιβαστεί στον ειδικό εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, το χρονικό διάστημα που ο μηχανοδηγός ακινητοποιεί την αμαξοστοιχία έξω από τη Λάρισα ταυτίζεται με το κενό έντεκα λεπτών που εμφανίζεται στην «έκθεση απομαγνητοφώνησης» των συνομιλιών.
Συμφωνα με το documentonews.gr οι καταγραφές έχουν χρονική απόκλιση από την πραγματική ώρα, καθώς είναι έντεκα λεπτά πίσω από την πραγματική ώρα.
Συγκεκριμένα στις 23:07:54 (ώρα καταγραφής 22:56:54) ο σταθμάρχης της Λάρισας Β. Σαμαράς συνομιλεί με άγνωστο άντρα (όχι τον μηχανοδηγό Κουτσούμπα). Είναι η υπ’ αριθμόν 70 συνομιλία της έκθεσης απομαγνητοφώνησης με κωδικό CH1 000003e6_443, αρχείο διάρκειας 15 δευτερολέπτων.
Ο διάλογος έχει ως εξής:
Αντρας: Βασίλη ακούς;
Σαμαράς Βασίλειος: Ελα, λέγε.
Αντρας: Ξέχασα τον φάκελο, δώσ’ τον το πρωί, γράψε μηχανοδηγοί Βόλου και δώσ’ τον το πρωί να ’ρθει.
Σαμαράς Βασίλειος: Καλώς καλώς.
Η αμέσως επόμενη συνομιλία που καταγράφεται είναι 11 λεπτά μετά. Η ώρα είναι 23:19 (ώρα καταγραφής 23:07:24). Ο σταθμάρχης Λάρισας συνομιλεί με δύο άντρες. Είναι το αρχείο CH1 000003e7_443 διάρκειας 16 δευτερολέπτων. Λιγότερο από ένα λεπτό πριν τα δύο τρένα συγκρούονται μετωπικά.
Αντρας 1: Λάρισα, δεν έχουμε ρεύμα.
Αντρας 2: Σταθμός ακούει.
Σαμαράς Βασίλειος: Πού δεν έχεις ρεύμα.
Οπως καταγγέλλεται στη μηνυτήρια αναφορά, όλες οι συνομιλίες που περιέχονται στην απομαγνητοφώνηση «λαμβάνουν χώρα ανά μερικά δευτερόλεπτα». Μοναδική εξαίρεση «το επίμαχο χρονικό διάστημα της 11λεπτης σιωπής των ηχητικών, που λαμβάνει χώρα ακριβώς το χρονικό σημείο στο οποίο αναχωρεί η αμαξοστοιχία από τη Λάρισα, σταματάει στη “μέση του πουθενά” και εν συνεχεία ξεκινά πάλι για τον θάνατο» όπως επισημαίνεται.
Οι συγγενείς του μηχανοδηγού διατυπώνουν μάλιστα εύλογα ερωτήματα σχετικά με το πώς είναι δυνατόν επί έντεκα ολόκληρα λεπτά να μην «επικοινωνεί στον ασύρματο κανείς άλλος από τους ανθρώπους που εργάζονται μέσα στον σταθμό ή γύρω από αυτόν (σταθμάρχες, κλειδούχοι, μηχανοδηγοί, μηχανοστάσιο, φύλακες στις ισόπεδες διαβάσεις κ.λπ.)».
Μετά την ολιγόλεπτη στάση η επιβατική αμαξοστοιχία ξεκινά πάλι. Στις 23:18 συγκρούεται μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία. Στις 23:24:28 (ώρα καταγραφής 23:13:38) ο σταθμάρχης Λάρισας επικοινωνεί με την επιβατική αμαξοστοιχία. Δεν έχει αντιληφθεί το φονικό δυστύχημα.
Συγκεκριμένα ο σταθμάρχης ακούγεται να λέει: «62 ακούει;». Προφανώς δεν λαμβάνει καμία απάντηση.
«Αλλοίωση αποδεικτικών στοιχείων» για το έγκλημα στα Τέμπη
Οπως επισημαίνεται στη μηνυτήρια αναφορά, «με βάση τα ανωτέρω γεγονότα… προκύπτει μετά βεβαιότητας ότι κάποιοι κατ’ εντολή έτερων προσώπων αλλοίωσαν κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία» με το να «αποκόψουν συγκεκριμένες συνομιλίες του ΟΣΕ»
Σύμφωνα με πληροφορίες του documentonews.gr το καταγραφικό του ΟΣΕ έχει ήδη κατασχεθεί από τον ειδικό εφέτη ανακριτή Σωτ. Μπακαΐμη. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να ζητηθεί από το Διεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών της ΕΛΑΣ να διαπιστώσει εάν έχουν διαγραφεί ηχητικά αρχεία συνομιλιών.