Ψεύτικες επενδύσεις, πλαστά e-shops και παράνομα καζίνο ανθούν στο Facebook – Θύματα και στην Ελλάδα
Σε έναν ψηφιακό κόσμο όπου τα προσωπικά δεδομένα μετατρέπονται σε εμπόρευμα, η αποκάλυψη του Reuters φέρνει στο φως μια πραγματικότητα που προκαλεί σοκ: η Meta, μητρική εταιρεία του Facebook και του WhatsApp, προβλέπει ότι το 10% των εσόδων της για το 2024 θα προέλθει από διαφημίσεις που σχετίζονται με απάτες.
Η είδηση αυτή αποτυπώνει με σαφήνεια το τεράστιο πρόβλημα των ψεύτικων διαφημίσεων, οι οποίες ανθούν στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και μετατρέπονται σε πηγή εσόδων για τους τεχνολογικούς κολοσσούς.
Απάτες με την ανοχή των πλατφορμών
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Reuters, η Meta γνωρίζει εδώ και καιρό την έκταση του φαινομένου, αλλά επιλέγει να το αγνοεί καθώς οι ψεύτικες διαφημίσεις αποφέρουν τεράστια διαφημιστικά έσοδα. Οι απάτες που φιλοξενούνται στο Facebook και σε άλλες πλατφόρμες περιλαμβάνουν από ψεύτικες επενδυτικές ευκαιρίες και διαδικτυακά καζίνο, μέχρι παράνομες πωλήσεις ιατρικών προϊόντων και πλαστά e-shops που εξαπατούν χιλιάδες χρήστες.

Οι τακτικές αυτές επιτρέπουν στους απατεώνες να λειτουργούν ανενόχλητα, συχνά με τη συνενοχή της αδιαφορίας. Ενώ οι κυβερνήσεις και οι αρχές κυβερνοασφάλειας προειδοποιούν για τον αυξανόμενο κίνδυνο, οι πλατφόρμες φαίνεται να επιλέγουν τη σιωπή.
Θύματα και στην Ελλάδα – 40.000 ευρώ σε ψεύτικη επένδυση
Το φαινόμενο δεν αφήνει ανεπηρέαστη και τη χώρα μας. Οι ελληνικοί λογαριασμοί στα κοινωνικά δίκτυα πλημμυρίζουν από ψεύτικες διαφημίσεις, που υπόσχονται «εύκολο κέρδος» ή προωθούν «επενδύσεις με υψηλές αποδόσεις».
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ενός Έλληνα πολίτη που έχασε 40.000 ευρώ από «μαϊμού» επενδυτική πλατφόρμα, η οποία διαφημιζόταν κανονικά στο Facebook. Όπως περιέγραψε ο ίδιος στην εκπομπή «Εξελίξεις Τώρα»:
«Ξεκίνησα με διαδικτυακή πλατφόρμα brokers, φαινόταν όλα νόμιμα. Αποδείχθηκε όμως πως ήταν εικονικό. Πέσαμε θύματα αυτής της διαδικτυακής απάτης. Έχουμε καταθέσει μήνυση στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Οι διαφημίσεις αυτές υπάρχουν παντού, ακόμη και στο Facebook. Θεωρώ ότι η τράπεζα έπρεπε να με προστατεύσει».

Σύμφωνα με τη δικηγόρο Άννα Μαρία Φίλιππα, το σενάριο είναι σχεδόν πάντα το ίδιο:
«Όλα ξεκινούν με μια αθώα διαφήμιση. Ο χρήστης κάνει κλικ, οδηγείται σε ένα αληθοφανές site, τον καλούν “επενδυτικοί σύμβουλοι” και τον πείθουν ότι θα βγάλει χρήματα εύκολα. Οι δράστες γνωρίζουν πώς να εκμεταλλευτούν τα κενά τόσο των τραπεζών όσο και των social media».
Ψεύτικες πλατφόρμες – αληθινά κέρδη για τη Meta
Το οικονομικό μέγεθος του φαινομένου είναι τεράστιο. Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις, τότε έως και 10% των διαφημιστικών εσόδων της Meta για το 2024 θα προέρχεται από απάτες και παραπλανητικές καμπάνιες.
Η πρακτική αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ηθική των τεχνολογικών κολοσσών, αλλά και για την αδυναμία των αρχών να ελέγξουν τις διαφημίσεις που φτάνουν σε εκατομμύρια χρήστες καθημερινά.
Το τίμημα της ψηφιακής αφέλειας
Η υπόθεση αποδεικνύει πως η εποχή της διαδικτυακής εμπιστοσύνης έχει τελειώσει. Οι απάτες εξελίσσονται, οι μηχανισμοί παραπλάνησης γίνονται πιο εξελιγμένοι και οι πλατφόρμες που κερδίζουν από τη διαφήμιση δεν δείχνουν πρόθυμες να καθαρίσουν το περιβάλλον τους.
Όπως φαίνεται, ο χρήστης δεν είναι απλώς πελάτης — είναι το ίδιο το προϊόν.
