Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τον αποκλεισμό των Στενών του Ορμούζ

Ποιες θα είναι οι συνέπειες για το πετρέλαιο, το LNG, την ελληνική οικονομία και την παγκόσμια αγορά


Σοβαρή ανησυχία έχει προκαλέσει διεθνώς η έγκριση από την ιρανική Βουλή του σχεδίου αποκλεισμού των Στενών του Ορμούζ, ενός κομβικού θαλάσσιου διαδρόμου μέσω του οποίου διέρχεται περίπου 20% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και LNG. Η ενέργεια αυτή, εφόσον υλοποιηθεί, αναμένεται να πυροδοτήσει εκτίναξη των τιμών του «μαύρου χρυσού» και αλυσιδωτές επιπτώσεις σε οικονομίες που εξαρτώνται από εισαγωγές ενέργειας, όπως η Ινδία και οι χώρες της ΕΕ.


Η απόφαση της ιρανικής Βουλής και η σημασία του Ανώτατου Συμβουλίου Ασφαλείας

Η απόφαση της ιρανικής Βουλής, αν και σημαντική, δεν είναι ακόμη τελική. Για την εφαρμογή του αποκλεισμού απαιτείται η έγκριση του Ανώτατου Συμβουλίου Ασφαλείας του Ιράν, του κορυφαίου θεσμού που έχει τον τελευταίο λόγο σε ζητήματα εθνικής ασφάλειας και εξωτερικής πολιτικής. Εφόσον ο αποκλεισμός προχωρήσει, οι επιπτώσεις θα είναι καθολικές για το παγκόσμιο εμπόριο και τις ενεργειακές αγορές.


Πιθανές συνέπειες στις τιμές πετρελαίου, LNG και προϊόντων

Οι αναλυτές εκτιμούν πως ένα τέτοιο σενάριο θα οδηγήσει σε εκρηκτική άνοδο των τιμών του πετρελαίου, με προβλέψεις που κάνουν λόγο ακόμη και για διπλασιασμό της τιμής του βαρελιού. Το πετρέλαιο ενδέχεται να φτάσει τα 120-130 δολάρια και σε ακραίες συνθήκες ακόμη και τα 150 δολάρια. Παράλληλα, θα σημειωθεί άμεση ανατίμηση σε εκατοντάδες προϊόντα και υπηρεσίες λόγω της αύξησης του κόστους μεταφοράς και ενέργειας.

Η κατάσταση είναι ακόμη πιο δύσκολη για το LNG, καθώς η μεταφορά από το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα καταστεί σχεδόν αδύνατη χωρίς τη χρήση των Στενών του Ορμούζ, καθώς εναλλακτικές διαδρομές ουσιαστικά δεν υπάρχουν.


Οι επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Optima Bank, κάθε αύξηση της τιμής πετρελαίου κατά 10 δολάρια θα μπορούσε να μειώσει το ελληνικό ΑΕΠ κατά 0,4%, ενώ μια άνοδος κατά 10 ευρώ στη MWh φυσικού αερίου πιθανόν να οδηγήσει σε πτώση του ΑΕΠ κατά 0,3%. Επιπλέον, οι αλλαγές δρομολογίων στη ναυτιλία θα επιφέρουν καθυστερήσεις στις θαλάσσιες μεταφορές και αύξηση των ασφαλίστρων, επιβαρύνοντας περαιτέρω το κόστος.


Τα σενάρια για το κλείσιμο και οι επιφυλάξεις των ειδικών

Παρά τη σοβαρότητα των εξελίξεων, παρατηρητές των αγορών εκτιμούν πως η πλήρης διαταραχή των παγκόσμιων ενεργειακών ροών είναι απίθανη, ίσως ακόμη και φυσικά αδύνατη. Ο Anas Alhajji, διευθύνων σύμβουλος της Energy Outlook Advisors, επισημαίνει ότι «οι φίλοι του Ιράν θα υποφέρουν περισσότερο από τους εχθρούς του», ενώ προσθέτει πως η διακοπή της ναυσιπλοΐας θα ήταν περισσότερο καταστροφή παρά όφελος για την Τεχεράνη, αφού τα περισσότερα καταναλωτικά αγαθά του Ιράν διακινούνται μέσω αυτής της θαλάσσιας οδού.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Θα πουλήσει τελικά ο Ιβάν Σαββίδης; – Ζητά 334 εκατ. ευρώ για να αποχωρήσει

Η Λουί-Ντρέιφους επανέρχεται με προσφορά 40€/μετοχή για τον ΟΛΘ – Η μετοχή καλπάζει, ο Σαββίδης ζητά 334 εκατ. ευρώ – Θα πει ξανά όχι;

Ανατροπή φέρνει δημοσκόπηση στην Κεντροαριστερά: Πρώτος ο Τσίπρας, αλλά…

Νέα δημοσκόπηση δείχνει ανατροπές στη μάχη της κεντροαριστεράς: Πλεύση Ελευθερίας μπροστά από ΠΑΣΟΚ – Τσίπρας, Κωνσταντοπούλου και Ανδρουλάκης στη μάχη για την ηγεσία ενός νέου φορέα.

Αλλαγές στον ΠΑΟΚ: Σενάρια για επενδυτές – Η αινιγματική κίνηση του Ιβάν Σαββίδη

Στο προσκήνιο πιθανή είσοδος επενδυτών στον ΠΑΟΚ – Τι...

Το πολιτικό παρασκήνιο πίσω από τη συμφωνία ΠΑΟΚ – Μυστακίδη για τη Νέα Τούμπα

Η ελληνική κυβέρνηση αρνείται εμπλοκή στη συμφωνία του Α.Σ. ΠΑΟΚ με τον Αριστοτέλη Μυστακίδη για τη Νέα Τούμπα. «Δεν γνωρίζαμε για το deal», ανέφερε πηγή του Μαξίμου. Η συμφωνία αφορά πλήρη ιδιωτική χρηματοδότηση.