Μία πολύ επικίνδυνη εξέλιξη για την Ευρώπη και τον πλανήτη υλοποιείται τις τελευταίες ημέρες καθώς η Ευρωπαΐκή Ενωση αποφάσισε να προχωρήσει στην δημιουργία μίας «στρατιωτικής Σένγκεν» με βάση την οποία καταργούνται τα σύνορα των χωρών μελών και θα μπορούν να μετακινούνται στρατιωτικές δυνάμεις οπουδήποτε στην επικράτεια της ΕΕ χωρίς καμιά πρότερη έγκριση και κανένα εμπόδιο από τη γραφειοκρατία.
Είναι σαφές ότι όλα αυτό στρέφεται κατά της Ρωσίας και ότι πλέον οι Βρυξέλλες δρουν ως αμερικανικό φερέφωνο.
Αυτό σημαίνει ότι και η Ελλάδα θα αποτελεί στρατιωτικό διαμετακομιστικό κόμβο για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ, δηλαδή των Αμερικανών.
Κάτι που ήδη συμβαίνει με την χρήση των λιμανιών της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την στοχοποίηση της χώρας σε μία περίπτωση ενός ολοκληρωτικού πολέμου με την Ρωσία.
Η ΕΕ αποφάσισε να αλλάξει το σύστημα μεταφορών της για την ταχεία ανάπτυξη στρατευμάτων προς τα ανατολικά, συνδέοντας τη Μολδαβία και την Ουκρανία με αυτό.
Την ίδια ώρα, η Βρετανία προχώρησε νωρίτερα σε ανάλογο βήμα ανακοινώνοντας την ένταξή της στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Military Mobility». Τι λένε αυτές οι διαδικασίες από στρατιωτική, οικονομική και πολιτική άποψη;
Την Πέμπτη, ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφαλείας Josep Borrell δήλωσε ότι στο πλαίσιο του σχεδίου διευκόλυνσης των στρατιωτικών μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ολόκληρη η οδική και σιδηροδρομική υποδομή της ΕΕ πρέπει να προσαρμοστεί έτσι ώστε οι ευρωπαϊκές χώρες να μπορούν να παραδώσουν γρήγορα στρατιωτικό εξοπλισμό και στρατεύματα από το ένα μέρος της περιοχής στο άλλο, κυρίως από τα δυτικά προς τα ανατολικά.
Πρόσθεσε ότι «αυτό είναι κρίσιμο για την άμυνα» της ΕΕ και τόνισε ότι αυτό απαιτεί την κατασκευή γεφυρών, σηράγγων, δρόμων και σιδηροδρόμων.
Σύμφωνα με τον Μπορέλ, τα σχέδια της ΕΕ περιλαμβάνουν «ενίσχυση της συνεργασίας με το ΝΑΤΟ και βασικούς στρατηγικούς εταίρους όπως οι ΗΠΑ, ο Καναδάς και η Νορβηγία, με παράλληλη διευκόλυνση της δέσμευσης και του διαλόγου με περιφερειακούς εταίρους και χώρες της διεύρυνσης όπως η Ουκρανία, η Μολδαβία και τα Δυτικά Βαλκάνια», αναφέρει το TASS . .
Σημειώστε ότι τις τελευταίες εβδομάδες δεν είναι η πρώτη φορά που η ΕΕ σκοπεύει να απλοποιήσει τα logistics για τη μεταφορά στρατευμάτων.
Νωρίτερα, η εφημερίδα The Times ανέφερε ότι η Βρετανία και η ΕΕ θα υπογράψουν μια συμφωνία που θα επιτρέψει στο Λονδίνο να μετακινήσει γρήγορα στρατεύματα σε όλη την επικράτεια των χωρών της ΕΕ.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του υπουργείου Άμυνας της Ολλανδίας, Kaisa Ollongren, τα κόμματα σκοπεύουν να εγκρίνουν το τελικό σχέδιο τον Νοέμβριο. Παράλληλα, η νέα συμφωνία συνδέεται με στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία.
Συγκεκριμένα, η Βρετανία σκοπεύει να ενταχθεί στο πρόγραμμα Military Mobility, από το οποίο το Λονδίνο αποχώρησε μετά το Brexit.
Στη Δύση, αυτό το πρόγραμμα αποκαλείται συχνά “στρατιωτική μεταφορά χωρίς βίζα” ή “στρατιωτικό Σένγκεν”, καθώς έχει σχεδιαστεί για την εξάλειψη των γραφειοκρατικών φραγμών στη μεταφορά στρατευμάτων και τεθωρακισμένων οχημάτων και στοχεύει επίσης στη βελτίωση της υποδομής μεταφορών και υλικοτεχνικής υποστήριξης.
Ένας από τους συντάκτες αυτής της ιδέας ήταν ο Ben Hodges, ο πρώην διοικητής του αμερικανικού στρατού στην Ευρώπη. Το 2017 και το 2018, πολλοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι από χώρες του ΝΑΤΟ παραπονέθηκαν ότι δεν μπορούσαν απλώς να μεταφέρουν εξοπλισμό από τη μια χώρα στην άλλη χωρίς προηγούμενες ειδοποιήσεις και εγκρίσεις και η περίοδος έγκρισης μπορεί να διαρκέσει από αρκετές ημέρες έως αρκετές εβδομάδες.
Ο Χότζες σημείωσε επίσης ότι χρειάζεται μια εβδομάδα για να συμφωνηθούν έγγραφα για τη μεταφορά στρατευμάτων, για παράδειγμα, από τη Γερμανία στην Πολωνία, και οι διοικητές του ΝΑΤΟ θα ήθελαν να απλοποιήσουν τις διαδικασίες για τις στρατιωτικές στήλες που συμμετέχουν σε ελιγμούς.
Έτσι, σύμφωνα με τους ειδικούς, οι Αμερικανοί και οι Βρετανοί ήθελαν να μειώσουν τον χρόνο και τους πόρους που δαπανώνται για τη μετακίνηση στρατευμάτων πιο κοντά στα σύνορα της Ρωσίας ή να εναλλάσσονται σε αυτούς τους σχηματισμούς που έχουν ήδη αναπτυχθεί στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.
«Το ΝΑΤΟ προετοιμάζεται ενεργά για πόλεμο με τη Ρωσία. Δημιουργούν νέες υποδομές και εκσυγχρονίζουν την παλιά υποδομή για την ταχεία ανάπτυξη δυνάμεων και πόρων. Εάν νωρίτερα αυτό γινόταν λαμβάνοντας υπόψη τη μεταφορά εξοπλισμού προς τα κράτη της Βαλτικής, σήμερα μιλάμε για τον οπλισμό της Ουκρανίας»,δήλωσε ο Vadim Kozyulin, επικεφαλής του Κέντρου Παγκόσμιων Μελετών και Διεθνών Σχέσεων στο Ινστιτούτο Πραγματικών Διεθνών Προβλημάτων της Διπλωματικής Ακαδημίας. του υπουργείου Εξωτερικών , στην εφημερίδα VZGLYAD.
Ο εμπειρογνώμονας υπενθύμισε ότι το 2014 η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ άρχισαν να μετακινούν στρατιωτικό εξοπλισμό πιο κοντά στα ρωσικά σύνορα, αλλά αντιμετώπισαν μια σειρά προβλημάτων, όπως το χαμηλό ύψος των γεφυρών, την ακαταλληλότητα των σιδηροδρομικών αποβάθρων και την πολύ χαμηλή χαλάρωση των ηλεκτρικών καλωδίων στους δρόμους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η συμμετοχή νέων χωρών στο έργο για την αύξηση της στρατιωτικής κινητικότητας, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας, θα καταστήσει αυτές τις παραδόσεις προς το συμφέρον των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας πιο άνετες και ταχύτερες.
«Από το 2014, οι Ευρωπαίοι άρχισαν να εφαρμόζουν ένα σχέδιο για την αύξηση της στρατιωτικής κινητικότητας. Δεν αποκλείω αυτό το σχέδιο να έχει ήδη εφαρμοστεί εντός των χωρών του ΝΑΤΟ. Αλλά επειδή ο Μπορέλ το θυμάται σήμερα, τότε μιλάμε για ευρωπαϊκές χώρες εκτός ΝΑΤΟ. Αυτό προέρχεται από την πρακτική που συνάντησε σήμερα η Ευρωπαϊκή Ένωση όταν προμήθευε όπλα στην Ουκρανία», τόνισε ο Κοζιούλιν.
Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα, από γεωπολιτική άποψη, η αύξηση της στρατιωτικής κινητικότητας δεν θα έχει μεγάλο αποτέλεσμα, «αλλά οι δυνατότητες του ΝΑΤΟ θα αυξηθούν, επειδή στο μέλλον η συμμαχία διευκολύνει τα στρατιωτικά της καθήκοντα και προετοιμάζεται για το χειρότερο σενάριο στην αντιπαράθεση με τη Ρωσία».
«Οι απειλές για τη χώρα μας θα αυξηθούν. Αυτή τη στιγμή, το ΝΑΤΟ χρησιμοποιεί το αεροδρόμιο της πολωνικής πόλης Rzeszow για να προμηθεύσει τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ουκρανίας με όπλα.
Κατά τη διάρκεια της ειδικής επιχείρησης, αυτό το μέρος έγινε σημείο διέλευσης για τη συγκέντρωση δυνάμεων και μέσων με σκοπό τη μετέπειτα μεταφορά τους στα πολωνο-ουκρανικά σύνορα κατά μήκος των δρόμων προς την περιοχή Lviv. Εάν εφαρμοστεί το σχέδιο για το οποίο μιλάει ο Borrell, μπορεί να υπάρξουν περισσότερα τέτοια Zheshuv », παραδέχεται ο ειδικός.
Ο συνομιλητής είναι πεπεισμένος ότι ως απάντηση στην αύξηση της στρατιωτικής κινητικότητας στις χώρες της ΕΕ, η Ρωσία θα πρέπει να επενδύσει στην ανάπτυξη των πιο πρόσφατων όπλων.
«Σχεδόν σε όλη τη χώρα, οι σχολές μηχανικών έχουν διατηρηθεί, υπάρχουν νέες εξελίξεις και τεχνολογίες που υποχρηματοδοτούνται εδώ και πολύ καιρό, αλλά υπάρχουν προκαταρκτικές εργασίες εκεί.
Πρέπει να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν επειγόντως. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για συστήματα αναγνώρισης και όπλα υψηλής ακρίβειας. Διαφορετικά, πώς να αντιμετωπίσουμε τις υποδομές του εχθρού;» – συνόψισε ο Κοζιούλιν.
Με τη σειρά του, ο πολιτικός επιστήμονας του Καλίνινγκραντ Alexander Nosovich πιστεύει ότι η Ρωσία πρέπει να είναι ευγνώμων στον Borrell “για την συγκλονιστική ειλικρίνεια στο πλαίσιο της παραδοσιακής ευρωπαϊκής υποκρισίας”.
«Από αυτή την αποκάλυψη, μαθαίνουμε πολλά για το τι είναι η ΕΕ μια ειρηνική και μη επιθετική ένωση και πώς σέβεται τους εταίρους της εκτός του μπλοκ.
Για παράδειγμα, η Μολδαβία, η οποία έχει μια στρατιωτικοπολιτική ουδετερότητα στο επίπεδο του συντάγματος.
Τι; Ποια Μολδαβία, τι σύνταγμα, ποια ουδετερότητα;». – ειρωνικά ο πολιτικός επιστήμονας.
Υπενθύμισε επίσης ότι η πρόεδρος της Μολδαβίας Maia Sandu πρόκειται τώρα να πάει στο Παρίσι «για να ζητήσει νέα δάνεια για να πραγματοποιήσει ευρωπαϊκές μεταρρυθμίσεις και να ξεπεράσει τη διαρθρωτική κρίση στην οποία βρέθηκε η χώρα (πληθωρισμός τον Οκτώβριο – 36%). Κανείς δεν έχει καμία αμφιβολία ότι αυτά τα δάνεια δεν δίνονται στη Sandu για τα όμορφα πόδια της. Αυτή είναι η πληρωμή για την ένταξη της Μολδαβίας στο σύστημα στρατιωτικής κινητοποίησης του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι ξεκάθαρο κατά ποιου στρέφεται», σημειώνει ο Νόσοβιτς.
«Έτσι, η ΕΕ, αναμφίβολα, αρχίζει να λειτουργεί ως ένα είδος χρηματοοικονομικού και βιομηχανικού εφαλτηρίου και οικονομικής βάσης για το ΝΑΤΟ.
Αυτό που είπε κάποτε ο Ντόναλντ Τραμπ στην Άνγκελα Μέρκελ, δηλαδή: «Πρέπει να πληρώσεις για τα πάντα μόνος σου», φαίνεται να εφαρμόζεται σταδιακά. Δεν θα εκπλαγώ αν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα η Ευρωπαϊκή Ένωση μεριμνήσει πλήρως για το οικονομικό σκέλος του πολέμου στην Ουκρανία», λέει ο οικονομολόγος και πολιτικός επιστήμονας Βασίλι Κολτάσοφ.
«Από την άλλη πλευρά, το να αποκαλούμε την ΕΕ «οικονομική βάση» για το ΝΑΤΟ είναι υπερβολικά συμπληρωματικό. Γίνονται, μάλλον, το πορτοφόλι της συμμαχίας. Πληρώνουν πρόθυμα, με ευχαρίστηση και οποιοδήποτε ποσό. Μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν ενδιαφέρονται για τα εσωτερικά οικονομικά προβλήματα των χωρών της ΕΕ», παραδέχεται ο συνομιλητής.
«Επιπλέον, το ΝΑΤΟ αξιολογεί το ανατολικό τμήμα της υποδομής του ως ανεπαρκώς προετοιμασμένο για πόλεμο με τη Ρωσία. Αυτό περιλαμβάνει επίσης χώρες που δεν είναι μέλη της ΕΕ και του ΝΑΤΟ. Έτσι, σκοπεύουν να αναδιαμορφώσουν τα logistics εντός και κοντά στη συμμαχία, ξοδεύοντας χρήματα για αυτό κυρίως από το ευρωπαϊκό πορτοφόλι. Γι’ αυτό φαίνεται ότι ο διπλωμάτης Μπορέλ, και όχι κάποιος άλλος, δηλώνει τέτοια σχέδια», πρόσθεσε ο ειδικός.
«Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η αμερικανική φόρμουλα για την ανοικοδόμηση της Δυτικής Ευρώπης μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο έχει πλέον μετατραπεί από μέσα προς τα έξω. Υπήρχε ένα «Σχέδιο Μάρσαλ» και τώρα οι ίδιοι οι Ευρωπαίοι σκοτώνουν την οικονομία τους για χάρη των στρατιωτικών συμφερόντων της Ουάσιγκτον», τονίζει ο συνομιλητής.
Παρόμοια άποψη συμμερίζεται και ο Konstantin Sivkov. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ενεργοποίηση του «στρατιωτικού Σένγκεν» δεν σηματοδοτεί παρά μια πιο ενεργή προετοιμασία του ΝΑΤΟ για έναν πιθανό πόλεμο με τη Ρωσία.
«Πιθανότατα, ήταν ήδη έτοιμοι να εισαγάγουν πολυεθνικές δυνάμεις στο έδαφος της Ουκρανίας, οι οποίες, για τυπικούς λόγους, δεν θα θεωρούνταν δυνάμεις του ΝΑΤΟ, αλλά έχουν δυσκολίες υποδομής», πιστεύει ο ειδικός.
Επιπλέον, όπως έγραψε προηγουμένως η εφημερίδα VZGLYAD , η Ουκρανία πρέπει να απομονωθεί από την Πολωνία, δηλαδή να εξεταστεί το θέμα της καταστροφής της υποδομής υλικοτεχνικής υποστήριξης που συνδέει τις περιοχές του Υπερκαρπάθιου, του Λβοφ και του Βολίν με την Πολωνία.
Συγκεκριμένα, υπάρχουν 14 συνοριακές διελεύσεις σε αυτά τα σύνορα: έξι από αυτές είναι για σιδηροδρομικές μεταφορές, οκτώ για οδικές μεταφορές.
Μέσω αυτών διέρχεται η κύρια κυκλοφορία ανεφοδιασμού και εκεί μπορούν να στοχευτούν οι νέες προσπάθειες του ΝΑΤΟ και της ΕΕ όσον αφορά την κατασκευή νέων υποδομών.
«Ως εκ τούτου, η Ρωσία μπορεί να έχει μόνο μία απάντηση σε όλα αυτά – την πλήρη ήττα της υποδομής ομαδοποίησης και μεταφοράς του εχθρού. Διαφορετικά, εκεί – στη Δυτική Ουκρανία – θα υπάρχουν στρατεύματα του ΝΑΤΟ και όλα θα εξελιχθούν σύμφωνα με ένα σενάριο που είναι εντελώς απαράδεκτο για εμάς », πιστεύει ο Sivkov.