Ένα αναθεωρημένο σχέδιο για την επιβολή κυρώσεων στη βιομηχανία πετρελαίου του Βλαντιμίρ Πούτιν πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος σε ορισμένες χώρες του μπλοκ, να προετοιμαστούν για την απεξάρτησή τους από τις εισαγωγές ρωσικών καυσίμων.
Σύμφωνα με σχέδια που είδε το Politico και υποβλήθηκαν στους διπλωμάτες την Παρασκευή (6/5), η Ουγγαρία και η Σλοβακία θα λάβουν προθεσμία έως το τέλος του 2024 – πέρα από το αρχικό χρονοδιάγραμμα – για να συμμορφωθούν με τις κυρώσεις.
Η Τσεχική Δημοκρατία, η οποία εξέφρασε επίσης ανησυχίες για το χρονοδιάγραμμα που πρότεινε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, θα έχει προθεσμία έως τα τέλη Ιουνίου 2024, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Η Ουγγαρία και η Σλοβακία είχαν προειδοποιήσει ότι η οικονομική ζημιά από τη διακοπή των ρωσικών προμηθειών πετρελαίου θα ήταν πολύ σοβαρή, ζητώντας περισσότερο χρόνο να προσαρμοστούν. Η Σλοβακία είχε υποστηρίξει ότι χρειαζόταν τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2025, ενώ ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν ζήτησε πενταετή καθυστέρηση.
Όπως αναφέρει το Politico, οι συνομιλίες μεταξύ διπλωματών από χώρες της ΕΕ βρίσκονται σε εξέλιξη και δεν έχει επιτευχθεί τελική συμφωνία για το έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Η στόχευση της πετρελαϊκής βιομηχανίας του Πούτιν θεωρείται ζωτικής σημασίας για την προσπάθεια περιορισμού μιας βασικής ροής εσόδων που θα βοηθήσει στη χρηματοδότηση της εισβολής του στην Ουκρανία.
Με τη συζήτηση για τις λεπτομέρειες να συνεχίζεται, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ θα μπορούσαν να συνεχιστούν αργά το βράδυ της Παρασκευής ή μέχρι το Σαββατοκύριακο.
Καμία αναφορά στην Ελλάδα
Εντύπωση προκαλεί πάντως το γεγονός, ότι στο κείμενο δεν υπάρχει κάποια αναφορά σχετικά με την Ελλάδα, καθώς όπως είχε γίνει γνωστό, η χώρα μας, η Κύπρος και η Μάλτα είχαν εκφράσει αντιρρήσεις, σχετικά με την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να απαγορεύσει στα πλοία που φέρουν σημαία ΕΕ ή ελέγχονται από την Ένωση να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες.
Όπως είχε αναφέρει το Politico, οι εν λόγω χώρες φοβούνται ότι χωρίς διεθνή συμφωνία, το μέτρο θα βλάψει την ΕΕ περισσότερο απ’ ό,τι τη Ρωσία, υποστηρίζοντας ότι υπάρχει πραγματικός κίνδυνος η απαγόρευση για τα ευρωπαϊκά πλοία να οδηγήσει στην αντικατάστασή τους από πλοία με σημαίες Κίνας, Τουρκίας και Παναμά.