Του Γιώργου Δημητρίου
Τα κόμματα καλώς ζητούν, ίσως καθυστερημένα, επιτροπή της Βουλής για να εξεταστεί η πιθανότητα χειραγωγημένων δημοσκοπήσεων. Έχω την άποψη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ συμπληρωματικά θα πρέπει να προσφύγει στην τακτική δικαιοσύνη εναντίον των εταιρειών δημοσκοπήσεων με το ίδιο ερώτημα, αφού θεμελιώσει με την κατάλληλη μελέτη αυτήν την κατηγορία. Αυτό μπορεί να συμβεί εάν αποταθεί στις δύο μεγαλύτερες και εγκυρότατες ιστοσελίδες ανάλυσης δημοσκοπήσεων στις ΗΠΑ με βάση ανάλυσης ειδικά μαθηματικά μοντέλα.
Αυτές οι εταιρείες είναι η FiveThirtyEight.com και η Realclearpolitics.com. Και οι δύο εταιρείες ως μέθοδοι ανάλυσης είναι πλήρως αποδεκτές από τα μεγάλα Πανεπιστήμια των ΗΠΑ.
Η FiveThirtyEight είναι επίσημος συνεργάτης των The New York Times, πολυβραβευμένη για τις αναλύσεις δημοσκοπήσεων ακόμη και από το ’’Παγκόσμιο Δίκτυο Συντακτών’’. Αυτή η εταιρεία ανάλυσης δημοσκοπήσεων έχει εκφράσει δημόσια άποψη για τις δημοσκοπήσεις στην Ελλάδα με όχι κολακευτικά λόγια όπως θα εκθέσω παρακάτω.
Ο ρόλος της FiveThirtyEight
Από την ιστοσελίδα: ‘Η εταιρεία από το 2014 ζυγίζει με μαθηματικά μοντέλα και ειδική μεθοδολογία το ιστορικό των δημοσκοπήσεων και των δημοσκόπων και τους αποδίδει τιμές για να υποδείξει τα πιθανά τυχαία σφάλματα των ερευνών ή σφάλματα που έχουν ’’εισαχθεί’’ στις δημοσκοπήσεις’
ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ (588 8)ΤΗΝ 7/ΙΟΥΛΙΟΥ/2015 ΜΕ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ:’’The Polls Were Bad in Greece:The Wisdom Was Worse’’. Πηγή: https://fivethirtyeight.com
Επί λέξει, «Οι δημοσκόποι στην Ελλάδα παρουσιάζουν διαρκώς κάποιες καλές δικαιολογίες. Παράδειγμα για τις αποτυχημένες δημοσκοπήσεις η δικαιολογία ότι η κοινή γνώμη είναι ασταθής συνεπώς και οι δημοσκοπήσεις είναι ασταθείς. Η άλλη θεωρία των Ελλήνων δημοσκόπων αναφορικά με τις εξαιρετικά αποτυχημένες δημοσκοπήσεις πχ στο δημοψήφισμα του 2015, αλλά και αργότερα, ήταν η θεωρία της ’’Ταλάντευσης’’ του εκλογικού σώματος. Φυσικά αυτό δεν ευσταθεί. Τρεις δημοσκοπήσεις που διεξήχθησαν την Κυριακή του δημοψηφίσματος έδειξαν ότι το ΟΧΙ του δημοψηφίσματος θα κέρδιζε μόνο με 3-4 ποσοστιαίες μονάδες. Λάθος που αποτύπωσαν συγχρονισμένα σχεδόν όλες οι εταιρείες».
ΤΟ ΠΙΘΑΝΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΛΕΕΙ ΣΤΟ ΆΡΘΡΟ ΤΗΣ
Επί λέξει. «Ένα πιθανό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι η ’’εκτροφή’’ των δημοσκοπήσεων, η οποία είναι η τάση ορισμένων εταιρειών δημοσκοπήσεων να καταστέλλουν (ή να χειραγωγούν), αποτελέσματα δημοσκοπήσεων που δεν συνάδουν με την καταγραφή των πραγματικών εκλογικών αποτελεσμάτων. Όταν οι δημοσκοπήσεις αρχίζουν να εκτρέφονται, όλα γίνονται ένα καυτό, κολλώδες χάος. Οι δημοσκοπήσεις χάνουν την ανεξαρτησία τους η μία μετά την άλλη. Υπάρχουν κάποια βασικά σημάδια ’’εκτροφής’’ των δημοσκοπήσεων στην Ελλάδα με το πιο σημαντικό τα πανομοιότυπα λανθασμένα αποτελέσματα όλων των δημοσκοπήσεων υπερ ενός».
Δείτε τι εννοεί η εταιρεία “εκτροφή δημοσκοπήσεων” σε άλλο άρθρο της με τον τίτλο «ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ η ΑΠΟΔΕΙΞΗ. Ορισμένοι δημοσκόποι βάζουν ένα ΑΝΤΙΧΕΙΡΑ (δάχτυλο) στην κλίμακα». Το υπογράφει ο ιδιοκτήτης της Notes Silver, 14 Σεπτ./2014. Εντός του άρθρου για την Ελλάδα κάνει παραπομπή σε αυτό το άρθρο και στο οποίο αποδεικνύει μαθηματικά τα ’’σφάλματα’’ και πού ακριβώς έχει μπεί ’’Αντιχειρας’’. Κοινώς έβαλε το δάχτυλό του. Αφορά σε όλες γενικά τις δημοσκοπήσεις ανά τον κόσμο, αλλά και την Ελλάδα με την ειδική παραπομπή. Μια ματιά δεν θα βλάψει το επιτελείο ΣΥΡΙΖΑ…
Η Kathimerini.gr γράφει για τις Αμερικανικές εκλογές του 2020, αναφορικά με τις δημοσκοπήσεις, σε άρθρο του δημοσιογράφου Γιάννη Παλαιολόγου, με τον τίτλο ’’Γιατί το 2020 δεν είναι 2016’’ θέλοντας να πει ότι τώρα που η (588 8), την οποία επικαλείται στο άρθρο του, εξετάζει τις δημοσκοπήσεις και από τότε (2016) δεν παρουσιάζονται ‘’σφάλματα΄΄ εισαχθέντα στην έρευνα. Εμείς γιατί δεν παρακολουθούμε την δυτική εξέλιξη; Γιατί έχουμε μείνει πίσω στο 2015; Μα εάν την παρακολουθούσαμε δεν θα είχαμε γίνει η Κολομβία της Ευρώπης, ούτε Μητσο-Πακιστάν..
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Υπάρχουν εργαλεία πλέον εδώ και 6 χρόνια για τη θεμελίωση ύπαρξης ’’σφαλμάτων’’ στις πολιτικές δημοσκοπήσεις, από εταιρείες υψηλού κύρους, στις οποίες θα πρέπει να προσφύγει ο ΣΥΡΙΖΑ ώστε να έχει μία σοβαρή βάση προκειμένου να προσφύγει στην τακτική δικαιοσύνη εναντίον όσων εταιρειών δείξει η (588 8) ότι υπάρχουν ενδείξεις χειραγώγησης των δημοσκοπήσεων, εάν φυσικά βρεθούν. Πάντως τη γνώμη της εταιρείας για τις δημοσκοπήσεις στην Ελλάδα σας την εξέθεσα. Σοβαρό θέμα επίσης αποτελεί η επιλογή του βέλτιστου δείγματος, γιατί εκεί γίνονται τα ’’σφάλματα’’. Πάντως οι Έλληνες δημοσκόποι δεν έχουν βρει ακόμα το λόγο που όλες οι δημοσκοπήσεις έχουν μεγάλα περιθώρια σφάλματος, υποτιμούν μονομερώς τον ΣΥΡΙΖΑ από το 2012, είτε χάνει είτε κερδίζει εκλογές. Δεν έχουν εντοπίσει την αιτία που σχεδόν όλες οι δημοσκοπήσεις είναι παρόμοιες, αλλά πολύ λανθασμένες σε σχέση με τα τελικά αποτελέσματα. Πάντως η κριτική των Ελληνικών εταιρειών δημοσκοπήσεων είναι κατά πολύ χειρότερες από τις εταιρείες της Τουρκίας σύμφωνα με τον’’FiveThirtyEight’’.
Πάλι Μητσοτακιστάν και Πακιστάν ’’μυρίζει’’ η κριτική.