Ο Πειραιάς ξαναπαίρνει το τιμόνι της Μεσογείου

Επανεκκίνηση των διελεύσεων από το Σουέζ και νέα εποχή για τα mega-ships – Το ελληνικό λιμάνι μετατρέπεται ξανά σε κεντρική πύλη της Ευρώπης


Η σταθεροποίηση των θαλάσσιων ροών στην Ερυθρά Θάλασσα και η σταδιακή επιστροφή των πλοίων στη Διώρυγα του Σουέζ σηματοδοτούν την αρχή μιας νέας φάσης ομαλοποίησης στο παγκόσμιο εμπόριο.
Σύμφωνα με τον ναύαρχο Ossama Rabiee, πρόεδρο της Suez Canal Authority (SCA), το διάστημα Ιουλίου – Οκτωβρίου 2025 καταγράφηκαν 4.405 διελεύσεις πλοίων, έναντι 4.332 την αντίστοιχη περσινή περίοδο — αύξηση 17,4 εκατ. τόνων σε συνολική χωρητικότητα.
Μόνο τον Οκτώβριο, 229 πλοία επανήλθαν στη Διώρυγα — το υψηλότερο επίπεδο από την αρχή της κρίσης.

Ο ίδιος κάλεσε τις ναυτιλιακές εταιρείες να ενισχύσουν τη διέλευση μέσω του Σουέζ, χαρακτηρίζοντας την επιστροφή της CMA CGM με δύο containerships άνω των 170.000 τόνων «σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης» προς τη σταθερότητα των θαλάσσιων διαδρομών.
Η Ειρηνευτική Σύνοδος του Σαρμ Ελ Σέιχ συνέβαλε, σύμφωνα με τον Rabiee, στη μερική αποκλιμάκωση των εντάσεων, δημιουργώντας το έδαφος για επανεκκίνηση των ροών.


Οι μεγάλες ναυτιλιακές επιστρέφουν στο κανάλι

Οι μεγαλύτεροι ναυτιλιακοί όμιλοι προετοιμάζονται για πλήρη επαναδραστηριοποίηση μέσω της Διώρυγας, αναγνωρίζοντας την κρίσιμη σημασία της για το παγκόσμιο εμπόριο.
Ο πρόεδρος της Clarkson, σε σύνοψη της συνάντησης με την Αρχή του Σουέζ, πρότεινε ειδικά κίνητρα διέλευσης ανάλογα με το μέγεθος και τη χωρητικότητα των πλοίων, προβλέποντας σημαντική πρόοδο στις αρχές του 2026.

Η Maersk επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της για αυξημένες επενδύσεις στην Αίγυπτο, έπειτα από συνάντηση του προέδρου της, Robert Uggla, με τον Αιγύπτιο πρόεδρο Abdel Fattah El-Sisi.
Αντίστοιχα, η CMA CGM χαρακτήρισε τη Διώρυγα «αναντικατάστατο σημείο καμπής» για τη διεθνή ναυτιλία, ενώ ο επικεφαλής της COSCO Shipping Agency έκανε λόγο για επικείμενη μείωση ναύλων και αναδιάταξη της παγκόσμιας ισορροπίας προσφοράς–ζήτησης.

Η EVERGREEN, μέσω της Arabian Gulf Marine Trading Co, δήλωσε έτοιμη να επανέλθει πλήρως στις διελεύσεις, μόλις επιβεβαιωθεί μόνιμη σταθερότητα στην περιοχή.


Στρατηγικές κινήσεις από τη Διώρυγα – επενδύσεις και εκπτώσεις

Η Suez Canal Authority έχει ήδη ενεργοποιήσει εκπτώσεις στα τέλη διέλευσης, ενισχύοντας ταυτόχρονα τον στόλο των ρυμουλκών και επιταχύνοντας έργα βαθυποίησης και αναβάθμισης.
Το Νότιο Τμήμα της Διώρυγας έχει ολοκληρωθεί, ενώ το δυτικό κανάλι του Port Said, μήκους 17 χιλιομέτρων, έχει αναβαθμιστεί ώστε να προσφέρει εναλλακτική διαδρομή έκτακτης ανάγκης.

Πριν την κρίση των Χούθι, διέρχονταν καθημερινά 72–75 πλοία — πάνω από 26.000 διελεύσεις ετησίως.
Μετά τις επιθέσεις, οι διελεύσεις υποχώρησαν δραματικά σε 35–40 ημερησίως, καταγράφοντας πτώση έως και 50%.
Η σταδιακή επαναφορά των αριθμών επιτρέπει αισιοδοξία για πλήρη επαναλειτουργία έως τα μέσα του 2026.


Ο Πειραιάς σε ρόλο ηγέτη στα πλοία-κολοσσούς

Την ώρα που η Ανατολική Μεσόγειος επανακτά τη δυναμική της, ο Πειραιάς εδραιώνει τη θέση του ως πρωταγωνιστής στα Ultra-Large Container Ships (ULCS) — τα νέα πλοία-γίγαντες που κυριαρχούν στη διεθνή ναυτιλία.

Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων της PCT διαθέτει πλέον βάθη έως 18 μέτρα και γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, ικανές να εξυπηρετήσουν πλοία άνω των 24 σειρών, τοποθετώντας τον στην ίδια κατηγορία με τα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.
Παράλληλα, ο ΟΛΘ προχωρά στην επέκταση του 6ου προβλήτα, έργο 200 εκατ. ευρώ, που θα επιτρέπει τη διαχείριση πλοίων έως 24.000 TEUs, ενισχύοντας τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως περιφερειακού κόμβου των Βαλκανίων.


Η εποχή των mega-ships και ο ρόλος της Ελλάδας

Σύμφωνα με την Alphaliner, τα ULCS έχουν πλέον ξεπεράσει τα Neo-Sub-Panamax σε χωρητικότητα, καταλαμβάνοντας την κορυφαία θέση στον παγκόσμιο στόλο.
Περισσότερα από 432 πλοία αυτής της κατηγορίας βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, με συνολική χωρητικότητα άνω των 8 εκατ. TEU, έναντι 1.100 μικρότερων μονάδων στα 8,1 Mteu.

Η στροφή προς τα πλοία-κολοσσούς αποτυπώνει την επιδίωξη των ναυτιλιακών εταιρειών για οικονομίες κλίμακας, ενεργειακή αποδοτικότητα και μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Σε αυτό το νέο τοπίο, ο Πειραιάς αναδεικνύεται σε στρατηγικό σημείο σύγκλισης εμπορικών ροών μεταξύ Ασίας, Μέσης Ανατολής και Ευρώπης, με ρόλο ηγετικό και διαρκώς διευρυνόμενο.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Αποκάλυψη: Το βαθύ (παρα)κράτος του Μητσοτάκη μέσα στην επιτροπή Τσίπρα – Ποιος από τους «41» μιλούσε ως… «βαθύ λαρύγγι» σε σκοτεινά κέντρα;

Ανήκει στους 41 της «επιστημονικής επιτροπής» του Αλέξη Τσίπρα, αλλά φέρεται να είχε ανοικτή γραμμή με το πιο σκοτεινό κομμάτι του κρατικού μηχανισμού επί ΝΔ. Πόσα γνώριζε ο πρώην πρωθυπουργός;

Βόμβα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και ανακοίνωση φωτιά – Εξαρθρώθηκε κύκλωμα απάτης με αγροτικές επιδοτήσεις – ζημία 19,6 εκατ. ευρώ στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό

37 συλλήψεις σε Αθήνα, Κρήτη, Μακεδονία – Πολυετές δίκτυο εξαπάτησης του ΟΠΕΚΕΠΕ με πλαστές δηλώσεις αγροτεμαχίων

Σάλος: Κόβεται ο Κανάκης στον ΑΝΤ1; Όργιο φημών για παρέμβαση Μητσοτάκη στον Κυριακού

Πρεμιέρα για τους Ράδιο Αρβύλα με το τραγούδι «Γλέντι» και στίχους αιχμής για την κυβέρνηση. Η φράση «πέρασε μια εξαετία που μοιάζει με επταετία» προκάλεσε σάλο και φήμες για παρέμβαση του Μαξίμου στον ΑΝΤ1