Ο Πειραιάς ξανά στο επίκεντρο των θαλάσσιων ροών – Η ανάκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ και η νέα εποχή για τα mega-ships

Η σταδιακή σταθεροποίηση της Ερυθράς Θάλασσας αναβαθμίζει τον ρόλο του Πειραιά – Νέες επενδύσεις στη Διώρυγα του Σουέζ και άνοδος των πλοίων-κολοσσών


Η επιστροφή της κανονικότητας στις διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ και τα πρώτα σημάδια ηρεμίας στην Ερυθρά Θάλασσα επαναφέρουν τον Πειραιά στον χάρτη των πιο κομβικών λιμανιών της Ανατολικής Μεσογείου. Με τη σταδιακή ομαλοποίηση των θαλάσσιων διαδρομών ανάμεσα σε Ασία και Ευρώπη, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας ανακτά τη θέση του ως πύλη εισόδου και διαμετακόμισης φορτίων προς την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

Ωστόσο, παρά την αισιοδοξία που επικρατεί, η αναζωπύρωση της πειρατείας στα ανοιχτά της Σομαλίας εξακολουθεί να δημιουργεί ανησυχία στον διεθνή ναυτιλιακό κόσμο, υπενθυμίζοντας ότι η σταθερότητα στην περιοχή παραμένει εύθραυστη.


Η Διώρυγα του Σουέζ στέλνει μήνυμα εμπιστοσύνης

Κατά τη διάρκεια συνάντησης στην Ισμαηλία με εκπροσώπους 20 ναυτιλιακών εταιρειών, ο ναύαρχος Ossama Rabiee, πρόεδρος της Suez Canal Authority (SCA), ανακοίνωσε ότι από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο του 2025 σημειώθηκαν 4.405 διελεύσεις πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 185 εκατομμυρίων τόνων — αριθμοί αυξημένοι σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Μόνο τον Οκτώβριο, 229 πλοία επέστρεψαν στη Διώρυγα, επίδοση-ρεκόρ από την αρχή της κρίσης.

Ο ναύαρχος κάλεσε τις ναυτιλιακές εταιρείες να ενισχύσουν τις διελεύσεις, χαρακτηρίζοντας την απόφαση της CMA CGM να επαναφέρει δύο υπερμεγέθη containerships άνω των 170.000 τόνων ως «σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης».
«Η κίνηση αυτή αποτελεί σαφές μήνυμα εμπιστοσύνης και διευκολύνει τη σταδιακή αποκατάσταση των ροών σε μια περίοδο που η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά αναζητά σταθερότητα», τόνισε χαρακτηριστικά.


Νέο ενδιαφέρον από τις μεγάλες ναυτιλιακές

Σύμφωνα με πληροφορίες, κορυφαίοι εκπρόσωποι του κλάδου επαναξιολογούν την επιστροφή τους στη Διώρυγα. Ο πρόεδρος της Clarkson υπογράμμισε τη σημασία της συνεχούς επικοινωνίας της Αρχής με τις ναυτιλιακές και πρότεινε κίνητρα συνδεδεμένα με τη χωρητικότητα των πλοίων, ώστε να ενισχυθεί η κίνηση στο κανάλι.

Η Maersk επιβεβαίωσε την πρόθεσή της να αυξήσει τις επενδύσεις της στην Αίγυπτο, ενώ ο εκπρόσωπος της Gulf Agency ζήτησε συντονισμό με τον IMO ώστε να διαχυθεί στην αγορά το θετικό μήνυμα της σταθερότητας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η CMA CGM από την πλευρά της χαρακτήρισε τη Διώρυγα του Σουέζ «μοναδική και αναντικατάστατη», δεσμευόμενη να αυξήσει τα δρομολόγιά της το προσεχές διάστημα.
Παράλληλα, η EVERGREEN ανακοίνωσε ότι θα επαναλάβει τις διελεύσεις της μόλις διασφαλιστεί η πλήρης ομαλοποίηση της κατάστασης στην περιοχή, ενώ η COSCO προέβλεψε σημαντικές αλλαγές στη ναυτιλιακή ισορροπία, με μείωση ναύλων και επιστροφή εταιρειών στη Διώρυγα.


Νέα έργα και μέτρα στήριξης στη Διώρυγα

Η SCA έχει ήδη ενεργοποιήσει εκπτώσεις στα τέλη διέλευσης και προχωρά σε εκσυγχρονισμό του στόλου των ρυμουλκών, καθώς και επεκτάσεις κρίσιμων τμημάτων της Διώρυγας.
Ολοκληρώθηκε η αναβάθμιση του Νότιου Τομέα και η βαθυποίηση του δυτικού κλάδου του Port Said σε μήκος 17 χιλιομέτρων, ώστε να εξασφαλίζεται εναλλακτική διέλευση σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

Πριν την κρίση των Χούθι, από το Σουέζ διέρχονταν 72–75 πλοία ημερησίως, πάνω από 26.000 διελεύσεις ετησίως. Στην κορύφωση της κρίσης, ο αριθμός υποχώρησε σχεδόν κατά 50%, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της σημερινής ανάκαμψης.


Πειραιάς και Θεσσαλονίκη: Οι νέες πύλες των mega-ships

Το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζει να ενισχύει τον ρόλο του ως στρατηγικό hub της Μεσογείου. Με βάθη έως 18 μέτρα και γερανογέφυρες Super-Post-Panamax, ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων της PCT μπορεί να εξυπηρετεί πλοία άνω των 24 σειρών, καθιστώντας τον Πειραιά ανταγωνιστικό με τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.

Παράλληλα, η Θεσσαλονίκη προετοιμάζεται για την επέκταση του 6ου προβλήτα, έργο ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, που θα επιτρέψει την εξυπηρέτηση πλοίων έως 24.000 TEUs. Με αυτόν τον τρόπο, ο ΟΛΘ ενισχύει τη θέση του ως πύλη των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.


Η εποχή των ULCS: Πλοία-κολοσσοί κυριαρχούν στη ναυτιλία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Alphaliner, τα Ultra-Large Container Ships (ULCS) έχουν πλέον ξεπεράσει τα Neo-Sub-Panamax σε συνολική χωρητικότητα, σηματοδοτώντας μια οριστική στροφή της ναυτιλίας στα πλοία-γίγαντες.
Πάνω από 432 ULCS βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία, με συνδυασμένη χωρητικότητα 8 εκατομμυρίων TEU, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 εκτιμάται ότι ο αριθμός θα φτάσει τα 8,3 εκατομμύρια TEU.

Η στροφή αυτή αποτυπώνει τη νέα εποχή της ναυτιλίας γραμμών, όπου οι εταιρείες επενδύουν σε μεγαλύτερα, αποδοτικότερα και ενεργειακά φιλικότερα πλοία, προσαρμοζόμενες στην πίεση για απανθρακοποίηση και βελτιστοποίηση των δρομολογίων.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ο «μοναχικός» επιχειρηματίας στη δεξίωση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: λάθος σημειολογία ή προάγγελος νέων ισορροπιών;

Μόνος επιχειρηματίας στη δεξίωση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, ο Αλέξανδρος Εξάρχου συνοδευόμενος από την Ελένη Βρεττού. Ένδειξη άστοχης επιλογής ή προμήνυμα νέας εποχής στις επιχειρηματικές σχέσεις;

Βόμβα από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία και ανακοίνωση φωτιά – Εξαρθρώθηκε κύκλωμα απάτης με αγροτικές επιδοτήσεις – ζημία 19,6 εκατ. ευρώ στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό

37 συλλήψεις σε Αθήνα, Κρήτη, Μακεδονία – Πολυετές δίκτυο εξαπάτησης του ΟΠΕΚΕΠΕ με πλαστές δηλώσεις αγροτεμαχίων

Αποκάλυψη: Το βαθύ (παρα)κράτος του Μητσοτάκη μέσα στην επιτροπή Τσίπρα – Ποιος από τους «41» μιλούσε ως… «βαθύ λαρύγγι» σε σκοτεινά κέντρα;

Ανήκει στους 41 της «επιστημονικής επιτροπής» του Αλέξη Τσίπρα, αλλά φέρεται να είχε ανοικτή γραμμή με το πιο σκοτεινό κομμάτι του κρατικού μηχανισμού επί ΝΔ. Πόσα γνώριζε ο πρώην πρωθυπουργός;

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά το ρόλο ελληνικής τράπεζας στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά τραπεζικό σκάνδαλο γύρω από τον...