Διπλό πλήγμα στους μισθωτούς της Ελλάδας έχει προκαλέσει ο υψηλός πληθωρισμός, σύμφωνα με έκθεση του ΟΟΣΑ (Taxing Wages). Τα ευρήματα γκρεμίζουν το αφήγημα της κυβέρνησης, αφού αποκαλύπτουν ότι το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώθηκε λόγω της σημαντικής μείωσης των πραγματικών μισθών, καθώς οι αυξήσεις των ονομαστικών μισθών ήταν χαμηλότερες από τον πληθωρισμό, προκαλώντας έμμεση μείωση αποδοχών.
Επιπλέον, το διαθέσιμο εισόδημα μειώθηκε και λόγω της υψηλότερης συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης (tax wedge), καθώς δεν έγινε τιμαριθμική αναπροσαρμογή στις κλίμακες της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και στα εισοδηματικά όρια για τα επιδόματα για τα παιδιά, με αποτέλεσμα κάποιοι μισθωτοί να φορολογηθούν με υψηλότερο συντελεστή ή να χάσουν τα επιδόματα.
Στην Ελλάδα, η μείωση των πραγματικών μισθών πέρυσι ανήλθε στο 7,4% και ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, μετά την Εσθονία (10%), την Τουρκία (8,8%) και την Ολλανδία (8,3%). Ο μέσος ονομαστικός μικτός μισθός στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 1,5%, στα 19.912 ευρώ, από 19.614 ευρώ το 2021, αλλά ο πληθωρισμός αυξήθηκε 9,7% και έτσι άφησε μεγάλη «μαύρη τρύπα» στην αγοραστική δύναμη των μισθωτών.
Επιπλέον, η Ελλάδα και η Ιαπωνία ήταν οι μόνες χώρες του ΟΟΣΑ στις οποίες ο ονομαστικός μισθός μειώθηκε οριακά στην τριετία 2019-2022, ενώ σε όλες τις άλλες χώρες αυξήθηκε. Σε ό,τι αφορά τη φορολογική επιβάρυνση -που ο ΟΟΣΑ την ορίζει ως το ποσό του φόρου εισοδήματος και των ασφαλιστικών εισφορών των μισθωτών και των εργοδοτών μείον τα επιδόματα, το οποίο στη συνέχεια υπολογίζεται ως ποσοστό στο συνολικό κόστος εργασίας για τους εργοδότες-, αυτή μειώθηκε οριακά (κατά 0,02 ποσοστιαίες μονάδες) για τους άγαμους μισθωτούς χωρίς παιδιά με μέσο εισόδημα και διαμορφώθηκε στο 37,1%. Η εξέλιξη αυτή προέκυψε κυρίως από τη μείωση των εισφορών εργαζομένων και εργοδοτών για την επικουρική ασφάλιση -που μείωσε το tax wedge κατά 0,11 και 0,10 π.μ., αντίστοιχα-, η οποία υπερκάλυψε την αύξηση της φορολογίας εισοδήματος κατά 0,18 π.μ. Για το σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ, ο μέσος συντελεστής για την παραπάνω κατηγορία νοικοκυριών παρέμεινε επίσης αμετάβλητος, στο 34,6%.
Αντίθετα, η συνολική φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 1,52 ποσοστιαίες μονάδες, στο 35,7%, για παντρεμένους με δύο παιδιά, εκ των οποίων ο ένας έχει μέσο μισθό και ο άλλος το 67% του μέσου μισθού.
Οπως σημειώνει ο ΟΟΣΑ, η αύξηση της επιβάρυνσης οφείλεται στο γεγονός ότι νοικοκυριά της κατηγορίας αυτής δεν δικαιούνταν επιδόματα τέκνων λόγω της αύξησης του μέσου μισθού. Στις χώρες του ΟΟΣΑ η μέση αύξηση του tax wedge για την κατηγορία αυτή ήταν 0,45 π.μ. στο 29,4%, με την Ελλάδα να σημειώνει την τρίτη υψηλότερη αύξηση μετά τη Χιλή (15,95 π.μ.) και τις ΗΠΑ (6,94 π.μ.).
Οριακά αυξημένο κατά 0,03 π.μ., στο 33,7%, ήταν πέρυσι το tax wedge και για τα ζευγάρια με δύο παιδιά και έναν εργαζόμενο με μέσο μισθό. Στον ΟΟΣΑ, η αντίστοιχη αύξηση ήταν 1,05 π.μ., στο 25,6%.
Οπως προκύπτει από τα παραπάνω στοιχεία, η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα παραμένει σημαντικά υψηλότερη από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, με τη διαφορά να είναι μεγαλύτερη στις περιπτώσεις των έγγαμων μισθωτών με παιδιά.