Το Παράλληλο Κείμενο που δόθηκε χτες στα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών στις πανελλαδικές εξετάσεις, προκειμένου να εντοπίσουν οι εξεταζόμενοι μια ομοιότητα και μια διαφορά με τον «Μύθο του Σπηλαίου» του Πλάτωνα, ήταν ένα απόσπασμα από το «1984» του Οργουελ.
Το ερώτημα και οι παραλληλισμοί ήταν εμφανείς για να αντιμετωπιστούν από τους υποψηφίους, που για αυτούς εξάλλου τα θέματα των εξετάσεων είναι μια φωτογραφία της στιγμής που θα σβήσει μετά από λίγες ώρες. Ωστόσο, καθώς οι πανελλαδικές εξετάσεις απασχολούν χιλιάδες οικογένειες και συζητιούνται εκτενώς κάθε χρόνο, γεννιούνται μια σειρά ερωτήματα για τις επιλογές των θεμάτων που γίνονται.
Στην προκειμένη περίπτωση επιλέχτηκε κείμενο ενός συγγραφέα που αποτελεί σύμβολο του αντικομμουνισμού, ενός προπαγανδιστή της περιόδου του Ψυχρού Πολέμου, συνεργάτη της Υπηρεσίας Πληροφοριών και Ερευνών του Φόρεϊν Οφις και καταδότη προοδευτικών δημιουργών, σύμφωνα με βρετανικά αρχεία που έχουν ανοίξει εδώ και πάνω από είκοσι χρόνια. Και μπορεί τα μεγάλα έργα στην πάροδο του χρόνου να αυτονομούνται από τους δημιουργούς τους και να αποκτούν αυτοτελή αξία – μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι αυτό συμβαίνει και με το «1984» – αλλά το απόσπασμα που δόθηκε μιλάει για «το Κόμμα» που «θα ανακοίνωνε ότι δύο και δύο έκαναν πέντε, κι εσύ θα έπρεπε να το πιστέψεις»… Τα έργα του Οργουελ αξιοποιήθηκαν από τα πιο σκοτεινά κέντρα ιδεολογικού πολέμου κατά των σοσιαλιστικών χωρών και αξιοποιούνται ακόμη, την ώρα που ο καπιταλισμός όλες αυτές τις δεκαετίες έχει δώσει εκατοντάδες δείγματα παραλληλισμού με τη δυστοπία που περιγράφεται στο «1984»…
Αντί άλλου παραλληλισμού θα παραπέμψουμε στη βραβευμένη ταινία μικρού μήκους «Alternative Math» (2017), που όχι μόνο ταιριάζει στο απόσπασμα του Οργουελ που επιλέχτηκε, αλλά στηλιτεύει αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα που έχουμε, που αποθεώνει τον σχετικισμό και κάνει τα μυαλά των παιδιών… κιμά
(Αναδημοσίευση από τον «Ριζοσπάστη»)