Από το νέο σχολικό έτος οι Ρώσοι μαθητές θα διδάσκονται πλέον και την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» στην Ουκρανία, ενώ το νέο πρόγραμμα σχολικών μαθημάτων θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την επιστροφή της βασικής στρατιωτικής εκπαίδευσης, αναφέρει σε εκτενές ρεπορτάζ της η Novaya Gazeta.
«Το τέλος του πολιτισμού»
«Η Δύση απέκτησε εμμονή με την αποσταθεροποίηση της κατάστασης στο εσωτερικό της Ρωσίας, αρχικά κατά μήκος των συνόρων της χώρας. Για αυτό το λόγο υποστήριξαν ανοιχτά την ρωσοφοβία στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Το επόμενο στάδιο του σχεδίου τους ήταν να παρασύρουν τη Ρωσία σε μια σειρά από συγκρούσεις και “έγχρωμες επαναστάσεις”, να αποσταθεροποιήσουν την οικονομία της και να αντικαταστήσουν τις αρχές της με μαριονέτες. Ο απώτερος στόχος ήταν ένα κοινό μυστικό: η διάλυση της Ρωσίας και η απόκτηση ελέγχου των πόρων της».
Αυτό είναι ένα απόσπασμα από το νέο βιβλίο Ιστορίας που θα διδάσκονται από την 1η Σεπτεμβρίου οι Ρώσοι μαθητές της 10ης και 11ης τάξης.
Ένας από τους συγγραφείς του βιβλίου είναι ο Βλαντίμιρ Μεντίνσκι, πρώην υπουργός Πολιτισμού της χώρας. Το κεφάλαιο που συνέταξε, με τίτλο: «Η Ρωσία σήμερα. Η ειδική στρατιωτική επιχείρηση», συνοψίζει τους στόχους της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία για «την προστασία του Ντονμπάς και την προληπτική διασφάλιση της ασφάλειας της Ρωσίας».
Σε άλλα αποσπάσματα στο σχολικό βιβλίο η Ουκρανία περιγράφεται ως «ένα υπερεθνικιστικό κράτος που απολαμβάνει αποκαλούμενη ανεξαρτησία που οι ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ έχουν προετοιμάσει ως μια σημαντική σφήνα για να την χρησιμοποιήσουν κατά της Ρωσίας».
Όταν διαβάζουν ειδήσεις για τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι μαθητές συμβουλεύονται από το σχολικό βιβλίο να «είναι προσεκτικοί» και «να αναλογιστούν ποιο είδος ανταμοιβής έχουν αυτοί που εναντιώνονται στον πόλεμο και προωθούν την ατζέντα τους», καθώς και να γνωρίζουν ότι «η παγκόσμια παραγωγή των σκηνοθετημένων βίντεο, της παραπληροφόρησης και των ψεύτικων φωτογραφιών και βίντεο λειτουργεί ως μια βιομηχανία όλο το εικοσιτετράωρο».
Τον Ιούλιο, δημοσιεύθηκαν επίσης αποσπάσματα από το νέο βιβλίο ρωσικής Ιστορίας, που αξιολογήθηκε από τον Ανατόλι Τορκούνοφ, πρύτανη του Κρατικού Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων της Μόσχας. Μεταξύ άλλων, στο βιβλίο αναφέρεται ότι αν δεν συνέβαινε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, «τότε ενδεχομένως να επερχόταν το τέλος του πολιτισμού».
Κρατική κυριαρχία
Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ρωσίας υποχρεούνται να χρησιμοποιούν ένα ενιαίο ομοσπονδιακό πρόγραμμα σπουδών που χρησιμοποιεί μόνο ένα βιβλίο για σχεδόν κάθε μάθημα, σύμφωνα με τον Σεργκέι Κραφτσόφ, υπουργό Παιδείας της Ρωσίας.
Τα περισσότερα από αυτά τα σχολικά βιβλία εκδίδονται από τον ίδιο εκδοτικό οίκο που είναι υπεύθυνος για όλα σχεδόν τα σχολικά βιβλία που χρησιμοποιούνταν στη πρώην Σοβιετική Ένωση.
Εκτός από τα τέσσερα σχολικά βιβλία που συνυπογράφει ο Μεντίνσκι, υπάρχουν δύο ακόμη βιβλία για την πιο πρόσφατη ιστορία της Ρωσίας που περιλαμβάνονται στο νέο πρόγραμμα σπουδών. Αποσπάσματα από ένα από αυτά, γραμμένα από τους Βιάτσεσλαβ Νικόνοφ και Σεργκέι Ντεβιάτοφ, διέρρευσαν σε μέσα ενημέρωσης.
Σε αυτό αναφέρεται ότι οι ΗΠΑ και οι «Ευρωπαίοι υποτελείς τους» χρησιμοποιούν την Ουκρανία ως μια «γροθιά με στόχο τη Ρωσία» και «ενδιάμεσο για μια επίθεση του ΝΑΤΟ», οπότε η Ρωσία «αναγκάστηκε να λάβει προληπτικά μέτρα». Οι στόχοι της ρωσικής ειδικής επιχείρησης στην Ουκρανία υποστηρίζεται ότι είναι «να δοθεί ένα τέλος καθημερινών βομβαρδισμών κατά της Λαϊκής Δημοκρατίας του Ντονέτσκ και της Λαϊκής Δημοκρατίας του Λουχάνσκ, η διασφάλιση της κυριαρχίας τους», καθώς και η «αποστρατιωτικοποίηση και αποναζιστικοποίηση». Το κεφάλαιο για την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» τελειώνει με ένα σοβιετικό σύνθημα της εποχής του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου: «Ο σκοπός μας είναι δίκαιος! Ο εχθρός θα εξοντωθεί! Θα επικρατήσουμε!»
Εκτός από τα βιβλία Ιστορίας, ετοιμάζεται και ένα νέο βιβλίο κοινωνικών σπουδών. Η βασική ιδέα πίσω από το νέο βιβλίο, σύμφωνα με τον Κραφτσόφ, είναι «η κατανόηση της άνευ όρων αξίας της κρατικής κυριαρχίας της Ρωσίας» και ο ρόλος της Ρωσίας στη «δημιουργία μιας δίκαιης παγκόσμιας τάξης».
Προστασία της Μητέρας Πατρίδας
Εκτός από τις αλλαγές στη διδασκαλία της Ιστορίας και των κοινωνικών σπουδών, οι «Βασικές αρχές της Ασφάλειας της Ζωής» θα περιλαμβάνει πλέον ένα μάθημα βασικής στρατιωτικής εκπαίδευσης.
Για παράδειγμα, οι μαθητές της 10ης τάξης θα διδαχθούν στρατιωτικούς χαιρετισμούς, καθώς και τις βασικές αρχές του χειρισμού όπλων, των ενεργειών χερσαίων μάχης και παροχής πρώτων βοηθειών.
Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, τα σχολεία θα αρχίσουν να διδάσκουν ένα μάθημα που ονομάζεται «Βασικές αρχές της Ασφάλειας της Ζωής και Προστασία της Μητέρας Πατρίδας», του οποίου το πρόγραμμα σπουδών είναι ακόμη υπό επεξεργασία.
Ο Ρώσος υπουργός Παιδείας πρότεινε επίσης «τα παλικάρια που πολέμησαν στην ειδική στρατιωτική επιχείρηση» να προσκληθούν στα σχολεία και να μιλήσουν με μαθητές. Επιπλέον, αναφέρθηκε ότι το μάθημα βασικής στρατιωτικής εκπαίδευσης θα περιλαμβάνει τα βασικά στοιχεία του πολέμου με drones.
Οι «Βασικές αρχές της Ασφάλειας της Ζωής» εισήχθησαν ως μάθημα τη δεκαετία του 1990 για να αντικαταστήσουν τη σοβιετική τάξη βασικής στρατιωτικής εκπαίδευσης. Η πρώην Σοβιετική Ένωση το εισήγαγε καθώς θεωρούσε ότι ένα πυρηνικό πλήγμα στο έδαφός της αποτελούσε πραγματική απειλή, εξηγεί ένας δάσκαλος του μαθήματος αυτού από το Τσελιάμπινσκ.
Ωστόσο, όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση, οι αρχές της Ρωσίας ανακάλυψαν άλλες απειλές, όπως ο ιός HIV και ο εθισμός στα ναρκωτικά, καθώς και τη ασφάλεια κυκλοφορίας και τη πυρασφάλεια. Αυτοί ήταν οι λόγοι πίσω από το μάθημα «Βασικές αρχές της Ασφάλειας της Ζωής». Αλλά τώρα το επίκεντρο επιστρέφει ξανά στον πόλεμο.