Κλειστές σήραγγες, εκτροπές της Τροχαίας και σύγκρουση αφηγήσεων για το αν και πώς θα κινηθούν οι εκδρομείς
Το πρωί της Δευτέρας 22 Δεκεμβρίου οι αγρότες κλιμάκωσαν τις κινητοποιήσεις τους, προχωρώντας στο κλείσιμο των σηράγγων των Τεμπών. Η ενέργεια αυτή είχε ως αποτέλεσμα την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών για περισσότερες από τρεις ώρες, δημιουργώντας σημαντικές καθυστερήσεις και ένταση στον βασικό οδικό άξονα της χώρας. Λίγο μετά τις 16:00, οι σήραγγες άνοιξαν εκ νέου, χωρίς ωστόσο να αρθεί η συνολική ανησυχία για την εξέλιξη των κινητοποιήσεων.
Το επεισόδιο στα Τέμπη λειτούργησε ως προειδοποιητικό σήμα για το τι ακολουθεί, καθώς οι αγρότες δηλώνουν αποφασισμένοι να διατηρήσουν την πίεση, ενώ οι Αρχές επιχειρούν να αποτρέψουν συνθήκες γενικευμένου χάους.
Αναδιάταξη τρακτέρ και απαγορεύσεις της Τροχαίας
Για την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου, οι αγρότες σχεδιάζουν αναδιάταξη των τρακτέρ σε κομβικά σημεία των Εθνικών Οδών, με το επιχείρημα ότι στόχος είναι να εξασφαλιστεί απρόσκοπτη μετακίνηση των εκδρομέων των Χριστουγέννων. Την ίδια στιγμή, όμως, η ΕΛ.ΑΣ. και ειδικά η Τροχαία προχώρησε σε γενικευμένες απαγορεύσεις κυκλοφορίας, επικαλούμενη λόγους ασφάλειας και τονίζοντας ότι οι διάδρομοι που προτείνουν οι αγρότες είναι πολύ στενοί και επικίνδυνοι.
Η Αστυνομία ξεκαθαρίζει ότι στα σημεία όπου υπάρχουν μπλόκα θα πραγματοποιούνται εκτροπές και ότι σε καμία περίπτωση δεν θα επιτραπεί η διέλευση οχημάτων ανάμεσα σε παρατεταγμένα τρακτέρ. Το μήνυμα είναι σαφές: η τελική ευθύνη για την κυκλοφορία ανήκει στις Αρχές και όχι στους διαδηλωτές.
Αγρότες εναντίον Αρχών: Ποιος τελικά “ανοίγει” τους δρόμους
Από την πλευρά τους, οι αγρότες αμφισβητούν ευθέως την εικόνα που δίνει η Τροχαία. Δηλώνουν ότι ανοίγουν δρόμους και διόδια και υποστηρίζουν πως οι οδηγοί μπορούν να πάνε διακοπές, εφόσον δεν παρεμβαίνει η Αστυνομία. Όπως επισημαίνουν, τα εμπόδια αφορούν μόνο τα εμπορικά οχήματα, ενώ τα ΙΧ επιτρέπεται να διέρχονται κανονικά.
Οι διφορούμενες αυτές τοποθετήσεις δημιουργούν σύγχυση και εύλογα ερωτήματα: αν τελικά θα μπορούν να πραγματοποιηθούν οι εκδρομές, ποιες διαδρομές είναι ασφαλείς και ποιος έχει τον τελικό λόγο στο πεδίο.
Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΕΛ.ΑΣ. σε κομβικά σημεία
Στη Νίκαια, οι αγρότες επιτρέπουν διέλευση ανάμεσα στα τρακτέρ, ωστόσο η ΕΛ.ΑΣ. κρίνει τη λύση επικίνδυνη.
Στα Μάλγαρα, το αγροτικό σχέδιο προβλέπει δύο ανοιχτές λωρίδες κυκλοφορίας, χωρίς όμως να υπάρχει σύμπτωση απόψεων με την Τροχαία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του MEGA, η γραμμή της Αστυνομίας παραμένει σταθερή: εκτροπές οχημάτων σε όλα τα σημεία με μπλόκα και καμία διέλευση ανάμεσα σε τρακτέρ.
Κλιμάκωση σε Βόρεια Ελλάδα και Πελοπόννησο
Σε Βόρεια Ελλάδα και Πελοπόννησο, οι αγρότες δηλώνουν ότι θα δημιουργήσουν διόδους για τα ΙΧ, όμως οι Αρχές επιμένουν ότι δεν διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια.
Στην Καλαμάτα, οι αγρότες εμφανίζονται αποφασισμένοι να παραμείνουν στον δρόμο, ενώ στην περιμετρική Πατρών το μπλόκο συνεχίζεται, με ελεύθερη διέλευση για ασθενοφόρα, ΙΧ και λεωφορεία, αλλά απαγόρευση για φορτηγά.
Εύβοια, Θεσσαλία και Ήπειρος στο επίκεντρο των μπλόκων
Τη σκυτάλη παίρνουν οι αγρότες στην Εύβοια, με επίκεντρο τη Χαλκίδα, όπου την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου σχεδιάζουν μπλόκα και κλείσιμο της Υψηλής Γέφυρας, έχοντας ήδη παρατάξει τα τρακτέρ.
Έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα καταγράφονται στον άξονα Θήβα – Λιβαδειά, με εκτροπές μέσω Ριτσώνας, ενώ η βροχή επιδεινώνει τη συμφόρηση.
Στη Δυτική Θεσσαλία, τα μπλόκα παραμένουν στην Καρδίτσα στον Ε65 και στα Τρίκαλα στα διόδια Λόγγου, επίσης στον Ε65, με απόφαση για μία λωρίδα ανά κατεύθυνση.
Στην Ήπειρο, οι αγρότες στα Τύρια Ιωαννίνων θα αποκλείσουν τον δρόμο στο μπλόκο Καλπακίου έως τις 22:00 της Δευτέρας.
Ανοιχτό το μέτωπο, αβέβαιη η μετακίνηση των εκδρομέων
Το σκηνικό που διαμορφώνεται είναι πολλαπλών ταχυτήτων και υψηλής έντασης. Οι αγρότες επιμένουν στην κλιμάκωση, η Αστυνομία στην αυστηρή εφαρμογή μέτρων ασφαλείας και οι οδηγοί βρίσκονται ανάμεσα σε αντικρουόμενες οδηγίες. Με τις γιορτές προ των πυλών, το ερώτημα παραμένει αν και υπό ποιες συνθήκες θα μπορέσουν να κινηθούν με ασφάλεια οι εκδρομείς, σε ένα οδικό δίκτυο που θυμίζει κινούμενη ζώνη κρίσης.