Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας παραδέχτηκε ότι σε μεγάλο τμήμα της διαδρομής Αθήνας-Θεσσαλονίκης δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση πριν από το έγκλημα των Τεμπών και συνεχίζει να μην υπάρχει έως και σήμερα εξαιτίας των ζημιών που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel!
Απαντώντας σε ερώτηση του Αλέξανδρου Καζαμία του βουλευτή από την Πλεύση Ελευθερίας για τη λειτουργία του συστήματος ETCS, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε:
«Το 2019 το σύστημα σηματοδότησης ήταν εγκατεστημένο και λειτουργικό σε 151,9 χλμ., ήτοι 31%. Τον Φεβρουάριο του 2023 είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σε 259,2 χλμ., ήτοι 54%.
Τον Σεπτέμβριο του 2023, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση και το σύστημα λειτουργούσε σε 487 χλμ., ήτοι στο 100% του άξονα.
Σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία Daniel, είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό σε 387 χλμ, ήτοι το 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης» είπε για την ηλεκτροδότηση, συμπεραίνοντας πως «έχουμε καλύτερα, πληρέστερα και πιο λειτουργικά συστήματα σηματοδότησης σήμερα».
Με λίγα λόγια παραδέχτηκε ότι ούτε τότε ήταν ασφαλή τα σιδηροδρομικά δρομολόγια, αλλά ούτε και τώρα.
Γιατί τηλεδιοίκηση που λειτουργεί στο 80% αντί του 100% της σιδηροδρομικής σύνδεσης, πολύ απλά σημαίνει ότι υπάρχει μία απόσταση κατά την οποία τα πάντα μπορούν να συμβούν!
Πολύ σωστά απάντησε ο Αλέξανδρος Καζαμίας: «Μου λέτε ότι σήμερα τα τρένα είναι ασφαλέστερα, δηλαδή μετά από 57 νεκρούς μπορούμε να τους λέμε ότι τα τρένα είναι ασφαλέστερα αντί για ασφαλή», τονίζοντας πως «οι άνθρωποι εξακολουθούν να φοβούνται να ανέβουν στα τρένα».
Γιατί η λέξη ασφαλέστερα δεν σημαίνει ασφαλή. Δεν εξασφαλίζεται ότι δεν θα συμβεί το κακό σε κάποιο σημείο της διαδρομής.
Απαντώντας σε άλλη επίκαιρη ερώτηση, του πρώην «γαλάζιου» βουλευτή Μάριου Σαλμά για τον έλεγχο μεταφοράς παράνομων φορτίων με τον σιδηρόδρομο, ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως το υπουργείο Υποδομών «δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου επί του περιεχομένου του φορτίου, ούτε προβλέπεται διαδικασία γνωστοποίησης του φορτίου», λέγοντας πως αυτό ισχύει και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Όσον αφορά το φορτίο της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως η Hellenic Train ενημέρωσε στις 09.03.23 (κάτι που επανέλαβε το 2025) για τη σύνθεση και το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, ενώ υποστήριξε πως η ΑΑΔΕ έχει παράσχει αναλυτική ενημέρωση για το τι συνέβη στο Τελωνείο Ευζώνων, λέγοντας πως «διενεργήθηκε σχετικός ευχερής έλεγχος και έγινε αντιπαραβολή των βαγονιών με τις καταστάσεις και δεν διαπιστώθηκε τίποτα άλλο επιπλέον από τα αναγραφόμενα».
«Η δικαστική διερεύνηση είναι σε εξέλιξη και αναμένουμε τα αποτελέσματα της», συμπλήρωσε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
«Το κράτος δεν μπορεί να ελέγξει τι μεταφέρουν τα τρένα. Αυτό κατάλαβα εγώ», συμπέρανε ο Μάριος Σαλμάς σχολιάζοντας ότι μετά την απάντηση του υπουργού αισθάνεται περισσότερο στεναχωρημένος και δικαιωμένος που δε στηρίζει αυτήν την κυβέρνηση.