Παγκόσμια αναδιάταξη στην παραγωγή, τις εξαγωγές και το κόστος — Πώς οι ηλεκτροκίνητες τεχνολογίες αλλάζουν οριστικά τον κλάδο
Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων το 2024 άγγιξαν τα 80 εκατομμύρια, επιστρέφοντας σταδιακά στα προ πανδημίας επίπεδα. Το αξιοσημείωτο, όμως, είναι ότι η ανάκαμψη αυτή οφείλεται αποκλειστικά στα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, τα οποία αντιπροσώπευσαν περίπου το 45% των συνολικών πωλήσεων. Την ίδια ώρα, τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) καταγράφουν πτώση 30% σε σύγκριση με το 2017, γεγονός που επιβεβαιώνει μια βαθιά και μη αναστρέψιμη μεταβολή στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Η άνοδος της Κίνας και η μετατόπιση των παγκόσμιων αγορών
Η ισχύς της Κίνας στην αυτοκινητοβιομηχανία έχει πλέον διαμορφώσει μια νέα παγκόσμια γεωγραφία. Από το 20% των πωλήσεων το 2000, η χώρα και οι αναδυόμενες οικονομίες καλύπτουν σήμερα πάνω από το 50% της παγκόσμιας ζήτησης. Με υπερδιπλασιασμό της παραγωγής μεταξύ 2010 και 2024, η Κίνα κατέχει πλέον το 40% της συνολικής παραγωγής, αφήνοντας την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική στο 15% αντίστοιχα.
Η ανατροπή γίνεται ακόμη πιο εμφανής στις εξαγωγές: το 2024, η Κίνα ξεπέρασε την Ευρωπαϊκή Ένωση και εξελίχθηκε στον μεγαλύτερο εξαγωγέα αυτοκινήτων παγκοσμίως. Στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η κυριαρχία της είναι σχεδόν απόλυτη, καθώς κατέχει το 70% της παγκόσμιας παραγωγής, αριθμός που αναδεικνύει το βάθος και την κλίμακα της βιομηχανικής της υπεροχής.
Παράγοντας-κλειδί για τις οικονομίες: Απασχόληση, κατανάλωση ενέργειας, επενδύσεις
Η αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει ένας από τους βασικότερους κλάδους της παγκόσμιας οικονομίας, απασχολώντας άμεσα περισσότερα από 10 εκατομμύρια εργαζομένους, με πολλαπλασιαστικά οφέλη σε εκατομμύρια πρόσθετες θέσεις εργασίας. Πρόκειται επίσης για τον μεγαλύτερο καταναλωτή πετρελαίου διεθνώς, κάτι που καθιστά τις μετατοπίσεις στην παραγωγή και στην τεχνολογία κρίσιμες για την ενεργειακή πολιτική των κρατών.
Γιατί η Κίνα παράγει φθηνότερα — Τα δεδομένα της έκθεσης του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας
Η έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας καταγράφει ότι το κόστος παραγωγής στην Κίνα είναι χαμηλότερο από αυτό των προηγμένων οικονομιών — και μάλιστα με σημαντική διαφορά στα ηλεκτρικά οχήματα. Οι λόγοι είναι κυρίως:
- Βιομηχανική κλίμακα και ηγετική παραγωγική βάση
- Χαμηλότερο κόστος εργασίας
- Χαμηλότερες τιμές ενέργειας
- Φθηνότερα εξαρτήματα συστημάτων μετάδοσης κίνησης
Το πλεονέκτημα αυτό επεκτείνεται και σε κρίσιμα υποσυστήματα των ηλεκτρικών οχημάτων, όπως οι μπαταρίες.
Το κόστος των μπαταριών και το χαμένο έδαφος της Ευρώπης
Οι μπαταρίες αποτελούν το πιο ακριβό τμήμα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και καθορίζουν άμεσα την τελική τιμή του. Στην Κίνα, οι μέσες τιμές των κυψελών μπαταριών είναι:
- 30% χαμηλότερες από την Ευρώπη
- 20% χαμηλότερες από τις ΗΠΑ
Η διαφορά αυτή λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής ανταγωνιστικότητας για την κινεζική βιομηχανία. Ωστόσο, η έκθεση υπογραμμίζει ότι με χρόνο και επενδύσεις, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να καλύψουν το χάσμα — αν και ο δρόμος προμηνύεται μακρύς και απαιτητικός.
