Η Ευρώπη καίει περισσότερους από 17.000 τόνους κραμβέλαιου και ηλιέλαιου κάθε μέρα στα αυτοκίνητα, που ισοδυναμεί με 19 εκατομμύρια μπουκάλια. Όμως ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αλλάξει τις ισορροπίες με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής, που συμβάλλει ανάλογα στην τιμή του λίτρου καυσίμου στην αντλία.
Σήμερα η Ουκρανία αντιπροσωπεύει το 40% των παγκόσμιων εξαγωγών ηλιελαίου και είναι επίσης ο μεγαλύτερος προμηθευτής κραμβέλαιου στην Ευρώπη. Από την άλλη τα μαγειρικά λάδια συγκαταλέγονται στις έξι κατηγορίες τροφίμων με τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών.
Η όλη κατάσταση επιδεινώνεται από τη χρήση φυτικών ελαίων στα βιοκαύσιμα. Το 18% της παγκόσμιας παραγωγής φυτικών ελαίων πηγαίνει στο βιοντίζελ. Τα τελευταία χρόνια, η Ευρώπη χρησιμοποιεί το 58% του συνόλου των σπόρων ελαιοκράμβης και το 9% του συνόλου του ηλιελαίου για την παραγωγή βιοκαυσίμων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί επί του παρόντος τα βιοκαύσιμα στην προσπάθειά της να μειώσει τις εκπομπές ρύπων από τα συμβατικά αυτοκίνητα. Το τρέχον ανώτατο όριο για τα βιοκαύσιμα καλλιεργειών έχει οριστεί στο 7%, που είναι στα ίδια επίπεδα με αυτό που ίσχυε το 2020. Τόσο τα βιοκαύσιμα, όσο και τα συνθετικά καύσιμα αναμένεται τα επόμενα χρόνια να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών ρύπων. Τα τελευταία μάλιστα αναμένεται να παίξουν σημαντικότατο ρόλο μετά το 2035 όπου τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά συνθετικά καύσιμα.
Είναι γνωστό ότι τα πράσινα καύσιμα είναι υγρά καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο, έχουν μικρές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και παίζουν σημαντικό στρατηγικό ρόλο για την μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Σήμερα αναμιγνύονται όλο και περισσότερο με ορυκτά καύσιμα. Όταν τα πράσινα καύσιμα αντικαταστήσουν πλήρως τα ορυκτά καύσιμα που πωλούνται στην αντλία, τότε σε ένα μεγάλο βαθμό τα υγρά καύσιμα θα είναι κλιματικά ουδέτερα.