Ένα έτος μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο τραγικός απολογισμός του εγκλήματος είναι 57 νεκροί και δεκάδες τραυματίες, που ζουν με τους εφιάλτες να τους κυριεύουν. Τα δάκρυα των συγγενών των θυμάτων δεν έχουν σταματήσει.
Η λίστα των κατηγορουμένων για το έγκλημα στα Τέμπη περιλαμβάνει στελέχη των σιδηροδρομικών εταιρειών και διοικητικούς υπαλλήλους του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
Προς το παρόν, 33 κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν κατά περίπτωση το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, της βαριάς σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή, της απλής σωματικής βλάβης από αμέλεια κατά συρροή και της παράβασης καθήκοντος.
Ορισμένοι έχουν λάβει προθεσμία για να απολογηθούν έως τις 7 Μαρτίου, την ώρα που στη φυλακή βρίσκονται ήδη δύο κατηγορούμενοι: ο σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος είχε βάρδια τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου και έβαλε το Intercity 62 σε μονή γραμμή καθόδου και ο πρώην επικεφαλής της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Λάρισας, ο οποίος τοποθέτησε στη νυχτερινή βάρδια τον σταθμάρχη.
Το αδιανόητο «μπάζωμα» στο σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας, μόλις 3 ημέρες μετά, κατέστησε κατηγορούμενο και τον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό.
Η ποινική δίωξη που ασκήθηκε σε βάρος του από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας για παράβαση καθήκοντος ήρθε μετά τη μήνυση που είχαν καταθέσει κατά παντός υπευθύνου τον Αύγουστο του 2023 συγγενείς 19 θυμάτων, οι οποίοι είχαν κάνει λόγο για «αλλοίωση» του χώρου.
Ο Αγοραστός, αρνείται την κατηγορία και θα δικαστεί με απευθείας κλήση στο Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων, λόγω της ιδιότητας που είχε.
Την ημέρα που συμπληρώνεται ένας χρόνος από την τραγωδία που σημάδεψε την Ελλάδα, έχουν κληθεί να απολογηθούν στην Ευρωπαία ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάπα και τα 23 μη πολιτικά πρόσωπα για τη μη εκτέλεση της σύμβασης 717 για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηροδρομικό.
Αυτή η σύμβαση, συγχρηματοδοτούμενο έργο από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό 85%, είχε υπογραφεί το 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016. Αν και έλαβε παρανόμως επτά παρατάσεις, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Οι 23 κατηγορούμενοι (δημόσιοι υπάλληλοι και εκπρόσωποι της αναδόχου κοινοπραξίας), οι οποίοι αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία, θα λογοδοτήσουν για σειρά κακουργηματικών πράξεων σε βάρος των ευρωπαϊκών συμφερόντων, όπως απάτη, απιστία, ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον παράνομο προσπορισμό οφέλους, ηθική αυτουργία στην απάτη και ψευδείς βεβαιώσεις.
Νέα παραγγελία του Α.Π. Μετά τις καταγγελίες και διαμαρτυρίες των συγγενών των θυμάτων για αναπάντητα ερωτήματα, ανακριτικές πράξεις που δεν έγιναν και αποδεικτικά στοιχεία που είτε παραλήφθηκαν είτε δεν εκτιμήθηκαν σωστά, η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γεωργία Αδειλίνη με νέα παραγγελία της προς την προϊσταμένη της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας ζητεί τη διερεύνηση όλων των πτυχών της σιδηροδρομικής τραγωδίας για τις καταγγελίες περί ύπαρξης εύφλεκτων υλών στο σημείο του δυστυχήματος και προσπάθειας αλλοίωσης του χώρου.
Κόλαφος είναι το πόρισμα των ειδικών πραγματογνωμόνων των οικογενειών των θυμάτων.
«Αν δεν είχαμε ανάφλεξη, δεν θα είχαμε 57 θύματα», τόνισε ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος της επιτροπής των τεχνικών συμβούλων σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε. «Το υποθέταμε στην αρχή, τώρα το ξέρουμε. Τουλάχιστον πέντε από τα θύματα έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά. Κι αυτό ήταν κάτι που δεν διερευνήθηκε», είπε ο κ. Λακαφώσης.
Για να καταδείξει τις παρεμβάσεις που έγιναν στον χώρο, που είχαν ως αποτέλεσμα να εξαφανιστούν αποδεικτικά στοιχεία, είπε: «Την πρώτη μέρα οι γερανοί πάτησαν το σημείο κι άρχισαν να σηκώνουν βαγόνια. Τη δεύτερη μέρα συνεχίζονταν οι έρευνες στον χώρο του καμένου βαγονιού του κυλικείου. Από το πρωί της Παρασκευής 3 Μαρτίου είχαν τελειώσει όλα. Ο κρατικός μηχανισμός αποφάσισε την τρίτη μέρα πως ό,τι ψάξαμε, ψάξαμε. Τα μαζεύουμε και φεύγουμε».