Ηχηρή παρέμβαση Μαρινάκη από τις ΗΠΑ – Ο Τραμπ και οι ευκαιρίες για την ναυτιλία

Μιλώντας στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link o Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία με την κυβέρνηση Trump, την ανάγκη για ειρήνη στην Ουκρανία και την αλλαγή του δόγματος απέναντι στην Ρωσία

Σε μια περίοδο μεγάλων ανακατατάξεων στο διεθνές τοπίο αλλά και στην παγκόσμια οικονομία, ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp Βαγγέλης Μαρινάκης ήταν ο κεντρικός ομιλητής στο επίσημο γεύμα στο 19ο Ετήσιο Διεθνές Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link στο Metropolitan Club, στη Νέα Υόρκη στις 31 Μαρτίου 2025.

Ευκαιρίες για τη ναυτιλία

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης από την αρχή υπογράμμισε ότι μετά τις εκλογές στις ΗΠΑ και τη νέα κυβέρνηση υπό τον Donald Trump το διεθνές τοπίο έχει αλλάξει, τονίζοντας παράλληλα ότι αυτές οι αλλαγές έχουν κάνει τη ζωή μας πιο σύνθετη, αλλά ταυτόχρονα πιο ενδιαφέρουσα.
Γι’ αυτό και υπενθύμισε ότι «στη ναυτιλία, συχνά επωφελούμαστε από τα γεωπολιτικά γεγονότα.

Όταν υπάρχει αβεβαιότητα, πιστεύω ότι, στο τέλος της ημέρας, η ναυτιλία κερδίζει -ίσως βραχυπρόθεσμα, αλλά σίγουρα μακροπρόθεσμα, βλέπουμε οφέλη.
Φυσικά, όλα εξαρτώνται από το πώς αντιδρούν οι επιχειρηματίες – πώς αναλύουν την κατάσταση και διαμορφώνουν μια στρατηγική».

Στην Ευρώπη έρχεται ύφεση

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης αναφέρθηκε και στις γενικότερες οικονομικές τάσεις.
Υπογράμμισε έτσι ότι ειδικά στην Ευρώπη, «η οικονομική κατάσταση στην Ευρώπη δεν είναι καλή.
Αναμένουμε ύφεση.
Παρόμοιες προβλέψεις υπήρχαν ακόμη και πριν από το COVID, αλλά λόγω της πανδημίας και των τελευταίων πέντε ετών -που πέρασαν γρήγορα- η ύφεση αυτή αναβλήθηκε.
Στην πραγματικότητα, αρκετοί κλάδοι, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, σημείωσαν ιστορικά υψηλά κέρδη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ιδίως στους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων και του ξηρού φορτίου.
Οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν και είδαμε εξαιρετικές συνθήκες στην αγορά.».

Οι προοπτικές της ναυτιλίας και η σημασία του εκσυγχρονισμού του στόλου

Σε σχέση με τις προοπτικές της ναυτιλίας, ο Βαγγέλης Μαρινάκης, υπογράμμισε ότι ορισμένες από τις παραμέτρους που επέτρεψαν ιδιαίτερα αυξημένη κερδοφορία το προηγούμενο διάστημα είναι πιθανό να μην ισχύουν το επόμενο διάστημα, ενώ έχει ιδιαίτερη σημασία να συνεχιστούν οι επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό των στόλων, συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφορούν την μείωση των εκπομπών αερίων που επιτείνουν την κλιματική αλλαγή.
Όπως επισήμανε:
«Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας επηρέασε επίσης την αγορά δεξαμενόπλοιων, ωθώντας τις τιμές των ναύλων σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα.
Η αγορά ήταν πολύ ισχυρή για ένα διάστημα.
Στη συνέχεια, ήρθε η σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Παλαιστίνης, μαζί με διαταραχές στη διώρυγα του Σουέζ – οι οποίες είχαν πραγματικό αντίκτυπο στη ναυτιλία και στις τιμές των ναύλων.
Ταυτόχρονα, η Διώρυγα του Παναμά αντιμετώπισε τα δικά της προβλήματα με περιορισμούς βυθίσματος.
Για πρώτη φορά στην ιστορία, και οι δύο διώρυγες δεν ήταν πλήρως λειτουργικές ταυτόχρονα.
Αυτό ώθησε τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα, αλλά αυτό το πλεονέκτημα δεν θα διαρκέσει για πάντα.
Τελικά, οι παράγοντες αυτοί θα εξομαλυνθούν..

Η στρατηγική μας για το μέλλον είναι να συνεχίσουμε τον εκσυγχρονισμό του στόλου μας και να παραμείνουμε εξαιρετικά ευαισθητοποιημένοι όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, τις περιβαλλοντικές ανησυχίες και τους τελευταίους κανονισμούς του ΠΟΝ (IMO).
Παρόλο που η διοίκηση Trump μπορεί να μην προωθήσει τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς στις ΗΠΑ, παραμένουμε προσηλωμένοι στη μείωση των εκπομπών και στην προστασία του περιβάλλοντος.

Η επένδυση στα πλοία διπλού καυσίμου LNG μακροπρόθεσμα θα αποδώσει

Σε σχέση με την επιλογή να επενδύσει σε πλοία που είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον καθώς και σε πλοία διπλού καυσίμου, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι:
«Πληρώνουμε ένα επιπρόσθετο κόστος (premium) για τη ναυπήγηση πλοίων φιλικών στο περιβάλλον καθώς και πλοίων διπλού καυσίμου.
Για ένα διάστημα θα υπάρξει μια μεταβατική φάση όπου θα χρησιμοποιούμε λιγότερο ρυπογόνα καύσιμα, παρότι δεν έχουμε δει ακόμη τους ναυλωτές, ή τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες να πληρώνουν επιπρόσθετα premium.
Παρ’ όλα αυτά έχουμε επεκτείνει τη ναυπηγική μας δραστηριότητα σε πλοία εμπορευματοκιβωτίων με τεχνολογία διπλού καυσίμου για εμπορευματοκιβώτια.
Έχουμε μια μακροπρόθεσμη οπτική και πιστεύουμε ότι τελικά θα αποδώσει.
Το κλειδί είναι να διατηρήσουμε οικονομική αντοχή ώστε να μπορούμε να αντέξουμε τους κύκλους της ναυτιλιακής αγοράς.
Πιστεύω ότι –ειδικά στην Ευρώπη– οι κανονισμοί θα προχωρήσουν και τα πλοία διπλού καυσίμου LNG θα προσφέρουν σαφή πλεονεκτήματα τόσο άποψη εκπομπών αερίων όσο και κόστους, ειδικά όταν λήξει ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας.
Ελπίζουμε ότι αυτό θα συμβεί σύντομα, ενδεχομένως εντός του έτους.
Όταν οι τιμές του φυσικού αερίου μειωθούν, η χρήση του LNG θα γίνει σημαντικά πιο αποδοτική – όχι μόνο από περιβαλλοντική άποψη, αλλά και οικονομικά, λόγω της χαμηλότερης κατανάλωσης .»

Τα επόμενα χρόνια θα ευνοήσουν τη ναυτιλία

Σε σχέση με τις συνολικότερες γεωπολιτικές εξελίξεις και ανακατατάξεις ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι οι αλλαγές είναι μεγάλες, όμως την ίδια στιγμή αυτή η συνθήκη ευνοεί τον κλάδο της ναυτιλίας:
«Πολλά πράγματα που θεωρούσαμε αδιανόητα -όπως οι εντάσεις με την Κίνα, τη Ρωσία ή η σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης- συμβαίνουν.
Τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ ενδιαφέροντα. Πιστεύω ότι, τελικά, αυτές οι εξελίξεις θα ωφελήσουν τη ναυτιλία και τις εταιρείες μας.
Βραχυπρόθεσμα, ίσως χρειαστεί να υπομείνουμε κάποιες δυσκολίες κμέχρι να επέλθει ομαλοποίηση.
Αλλά επαναλαμβάνω: αυτή η μεταβλητότητα και όλες αυτές οι γεωπολιτικές αλλαγές τείνουν να βοηθάνε μακροπρόθεσμα τον κλάδο μας».

Η στρατηγική των κυρώσεων: ο Ευρωπαίος καταναλωτής πλήρωσε τον λογαριασμό

Ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp υπενθύμισε ότι έγκαιρα είχε προειδοποιήσει τις επιπτώσεις των ευρωπαϊκών κυρώσεων με αφορμή τον πόλεμο Ρωσίας και Ουκρανίας
«Όσον αφορά την ευρωπαϊκή οικονομία, είπα πριν από τρία χρόνια -όταν ξεκίνησε ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας- ότι η στρατηγική κυρώσεων της ΕΕ τελικά δεν θα λειτουργούσε.
Στο τέλος, ήταν ο Ευρωπαίος πολίτης που πλήρωσε το τίμημα.
Το ρωσικό πετρέλαιο συνέχισε να εξάγεται στην Κίνα και την Ινδία με μεγάλες εκπτώσεις.
Εν τω μεταξύ, οι ευρωπαϊκές χώρες αγόραζαν προϊόντα από τα ινδικά και κινεζικά διυλιστήρια σε τιμές ρεκόρ.
Έτσι, παρά το εμπάργκο η Ρωσία έλαβε στην πραγματικότητα περισσότερα έσοδα από ό,τι πριν, ενώ τα διυλιστήρια της Ινδίας και της Κίνας κατέγραψαν κέρδη ρεκόρ.
Και ήταν ο Ευρωπαίος καταναλωτής που πλήρωσε το λογαριασμό. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους πιστεύω ότι η ύφεση στην Ευρώπη είναι πλέον αναπόφευκτη».
Γι’ αυτό και υπογράμμισε ότι θεωρεί ότι η κυβέρνηση Trump υιοθετεί τη σωστή προσέγγιση απέναντι στον πόλεμο Ρωσίας- Ουκρανίας:
«Τα τελευταία τρία χρόνια, η Ευρώπη δεν κατέβαλε καμία σοβαρή προσπάθεια για να σταματήσει αυτόν τον πόλεμο.
Αθώοι άνθρωποι -ιδιαίτερα παιδιά- πεθαίνουν.
Και μετά από τρία χρόνια, δεν υπάρχει κανένας λόγος για να συνεχιστεί αυτό.
Είναι παράλογο και πρέπει να σταματήσει.
Αυτές είναι οι προσωπικές μου απόψεις για τις οικονομικές προοπτικές της Ευρώπης και το μέλλον της ναυτιλίας».
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο Βαγγέλης Μαρινάκης ευχήθηκε στους παρευρισκομένους «να παραμείνουν δυνατοί και υγιείς.

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ο Μητσοτάκης σκέφτεται να δώσει υπουργείο στον Ανδρέα Λοβέρδο

Η Πυθία αποκαλύπτειΑναγνώστριες και αναγνώστες μου."Παίκτης" του παρασκηνίου μου...

Οι Αμερικανοί θεωρούν τον Μητσοτάκη τελειωμένο – Ο Τραμπ θα συναντήσει τον επόμενο πρωθυπουργό

Η Πυθία αποκαλύπτειΑναγνώστριες και αναγνώστες μου.Στο Μέγαρο Μαξίμου έχουν...

Γιατί σωπαίνει ο Αλέξης Τσίπρας; Η… μικροπολιτική σιωπή θα γυρίσει μπούμερανγκ

Η Πυθία αποκαλύπτει Αναγνώστριες και αναγνώστες μου. Συντρόφισσες και σύντροφοι. Ενώ...