Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας έχουν τεθεί σύμφωνα με αποκάλυψη του documentonews.gr οι συμβάσεις σχετικά με την προμήθεια και εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος European Train Control System (ΕΤCS) που είχαν υπογραφεί από τον ΟΣΕ το 2007, όπως επίσης και η σύμβαση για την επανεγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στα τρένα που υπεγράφη το 2014.
Πρόκειται για τα περιβόητα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας των τρένων τα οποία εάν λειτουργούσαν θα είχε αποτραπεί η φονική τραγωδία στα Τέμπη, όπως έχουν επισημάνει δημοσίως αρκετοί ειδικοί τις τελευταίες ημέρες.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2022 και αφορά στο κατά πόσο ζημιώθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ καθώς οι επίμαχες συμβάσεις που ξεκινούν από 2007 είχαν χρηματοδοτηθεί εκτός από εθνικά και με κοινοτικά κονδύλια.
Μία από τις επίμαχες συμβάσεις είναι και η περιβόητη 717 του 2014 η οποία υπεγράφη από την τότε κυβέρνηση και έχει απασχολήσει τόσο το κοινοβούλιο όσο και την ελληνική Δικαιοσύνη. Η σύμβαση υπεγράφη επειδή στο δίκτυο του ΟΣΕ είχαν σημειωθεί μία σειρά από κλοπές και βανδαλισμούς ειδικά από το 2010 έως το 2014 με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υλοποιηθεί η σύμβαση για την εγκατάσταση του ETCS, και αποφασίστηκε η επανεγκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Η νομιμότητα των διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης της σύμβασης 717/2014 είχαν τεθεί στο μικροσκόπιο των εν Ελλάδι εισαγγελικών αρχών από το 2018. Ωστόσο πριν από μερικούς μήνες η δικογραφία που είχε σχηματιστεί τέθηκε στο αρχείο από την Οικονομική Εισαγγελία.
Η σύμβαση του 2014 αφορούσε στην «Ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» και ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ (θυγατρική του ομίλου Άκτωρ) και την Alshtom. Επρόκειτο για μια ομολογουμένως εξ’ αρχής προβληματική σύμβαση καθώς φέρεται να υπήρχαν μελέτες οι οποίες ήταν ελλιπέστατες με αποτέλεσμα να μην μπορεί να υλοποιηθεί το έργο και το 2016 κρίθηκε ότι έπρεπε να υπογραφούν συμπληρωματικές συμβάσεις. Ωστόσο υπήρξαν ζητήματα νομιμότητας και το Ελεγκτικό Συνέδριο μπλόκαρε τη σύμβαση.
Η συμπληρωματική σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Αύγουστο του 2018, ενώ στη συνέχεια τον Ιούλιο του 2019 η κοινοπραξία προσκόμισε τις απαιτούμενες μελέτες. Τελικά η συμπληρωματική σύμβαση υπεγράφη αρκετά μετά και συγκεκριμένα το 2021. Παρά το γεγονός ότι οι «σκόπελοι» είχαν ξεπεραστεί από το καλοκαίρι του 2019 και όλα θα μπορούσαν να προχωρήσουν. Μέχρι και σήμερα η επίμαχη σύμβαση δεν έχει ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να λειτουργήσει το ETCS.
Πλέον τόσο η 717 σύμβαση όσο και οι αρχικές συμβάσεις του ΟΣΕ το 2007 για το ETCS, ελέγχονται εξονυχιστικά από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.