Ακμάζει η συνεργασία Ρωσίας και Κίνας όπως επιβεβαιώνουν και τα νέα στοιχεία πως η Ρωσία παρέμεινε ο κορυφαίος προμηθευτής πετρελαίου της Κίνας για τρίτο συνεχόμενο μήνα τον Ιούλιο, καθώς ανεξάρτητα διυλιστήρια αύξησαν τις αγορές προμηθειών με έκπτωση ενώ μείωσαν τις αποστολές από ανταγωνιστές προμηθευτές όπως η Αγκόλα και η Βραζιλία, την ώρα που η Ευρώπη συνεχίζει να «βαρυγκομά» από την ενεργειακή κρίση και να κοιτάζει με δέος το ενεργειακό «τέρας» που έχει να αντιμετωπίσει μπροστά της τον χειμώνα που έρχεται.
Τα στοιχεία του Ιουλίου
Οι εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών που αντλούνται μέσω του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας – Ειρηνικού Ωκεανού και των θαλάσσιων αποστολών από τα λιμάνια της Ρωσίας στην Ευρώπη και την Άπω Ανατολή, ανήλθαν συνολικά σε 7,15 εκατομμύρια τόνους, αυξημένες κατά 7,6% σε σχέση με το 2021, σύμφωνα με στοιχεία της κινεζικής Γενικής Διοίκησης Τελωνείων.
Ωστόσο, οι ρωσικές προμήθειες τον Ιούλιο, που ισοδυναμούν με περίπου 1,68 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd), ήταν κάτω από το ρεκόρ του Μαΐου, κοντά στα 2 εκατομμύρια bpd, όπως αναφέρει το CNBC.
Η Σαουδική Αραβία
Οι εισαγωγές από τη δεύτερη στην σειρά προμήθειας, Σαουδική Αραβία, ανέκαμψαν τον περασμένο μήνα από τον Ιούνιο, ο οποίος ήταν ο χαμηλότερος σε περισσότερα από τρία χρόνια, στους 6,56 εκατομμύρια τόνους, ή 1,54 εκατομμύρια bpd, αλλά ακόμα ελαφρώς χαμηλότερα από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους.
Οι εισαγωγές από τη Ρωσία από το έτος μέχρι σήμερα ανήλθαν σε 48,45 εκατομμύρια τόνους, αυξημένες κατά 4,4% σε σχέση με το έτος, εξακολουθώντας να βρίσκονται πίσω από τη Σαουδική Αραβία, η οποία παρείχε 49,84 εκατομμύρια τόνους, ή 1% χαμηλότερα από το επίπεδο του προηγούμενου έτους.
Οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας τον Ιούλιο μειώθηκαν κατά 9,5% σε σχέση με πέρυσι, με ημερήσιους όγκους στο δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων τεσσάρων ετών, καθώς τα διυλιστήρια μείωσαν τα αποθέματα και η εγχώρια ζήτηση καυσίμων ανέκαμψε πιο αργά από το αναμενόμενο.
Οι άλλοι προμηθευτές
Οι ισχυρές ρωσικές αγορές συμπίεσαν τις προμήθειες των ανταγωνιστών Αγκόλα και τη Βραζιλία,οι οποίες μειώθηκαν κατά 27% και 58%, αντίστοιχα από το 2021 στο 2022.
Τα τελωνεία δεν ανέφεραν εισαγωγές από τη Βενεζουέλα ή το Ιράν τον περασμένο μήνα.
Οι κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες έχουν αποφύγει τις αγορές από τα τέλη του 2019, φοβούμενοι ότι θα βρεθούν σε βάρος των δευτερευουσών Η.Π.Α. κυρώσεις
Οι εισαγωγές από τη Μαλαισία, που χρησιμοποιήθηκαν συχνά ως σημείο μεταφοράς τα τελευταία δύο χρόνια για πετρέλαιο προέλευσης από το Ιράν και τη Βενεζουέλα, αυξήθηκαν κατά 183% σε ετήσια βάση, σε 3,34 εκατομμύρια τόνους, από 2,65 εκατομμύρια τόνους τον Ιούνιο.
Επιτείνεται η ενεργειακή κρίση
Οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει σε σημάδια βαθύτερης παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης καθώς η μεγαλύτερη προσφορά από τη Λιβύη και, ενδεχομένως, το Ιράν μειώνουν τη θεμελιώδη στενότητα στην προσφορα — αλλά υποτιμώνται ακόμη οι πλήρεις συνέπειες της ενεργειακής κρίσης της Ευρώπης, σύμφωνα με αναλυτές της ενεργειακής αγοράς.
Είναι δύσκολο να επιμετρηθούν οι πλήρεις επιπτώσεις στις τιμές πετρέλαιο, αλλά το ράλι που σημείωσε άνοδο του ευρωπαϊκού αερίου κατά 160% τους τελευταίους δύο μήνες, σε μια ήρεμη περίοδο χαμηλής ζήτησης, δεν φαίνεται να τελειώνει σύντομα και μπορεί να εκτοξευθεί ακόμη περισσότερο για τις οικονομίες της Γηραιάς Ηπείτου που.. διψουν για πετρέλαιο…
Προσθέστε αυτή την επιπλέον ζήτηση στην έναρξη των κυρώσεων της Ευρώπης για το ρωσικό αργό αργό αργότερα αυτό το έτος και η ενεργειακή κρίση είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα…. ζεστάνει τις συναλλαγές αργού στον χειμώνα.
Στο ζενίθ οι αποστολές diesel στην Ευρώπη από την Ασία
Προς επιβεβαίωση των παραπάνω μεγάλος στόλος πλοίων που μεταφέρουν diesel κατευθύνεται προς τις ευρωπαϊκές αγορές που βρίσκονται αντιμέτωπες με απειλές για την ενεργειακή ασφάλεια από τις υψηλές θερμοκρασίες, την άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου και τις κυρώσεις στο ρωσικό ενεργειακό τομέα.
Πέντε πλοία που μεταφέρουν σχεδόν 3 εκατομμύρια βαρέλια πρόκειται να κατευθυνούν από την Ασία στην Ευρώπη μέχρι στιγμής τον Αύγουστο, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της Vortexa.
Αποτελεί το υψηλό πέντε μηνών όσον αφορά τις ημερήσιες αποστολές.
Οι αποστολές από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη πρόκειται επίσης να διευρυνθούν, επισημαίνει σε δημοσίευμά του το Bloomberg την Πέμπτη 18 Αυγούστου 2022.
Η μετατόπιση της αγοράς
Οι αυξανόμενες ροές αργού — που χρησιμοποιείται στις βιομηχανίες, τις μεταφορές και την ηλεκτρική ενέργεια — προς την Ευρώπη είναι αποτέλεσμα της μετατόπισης της αγοράς που προκαλείται από τις υψηλότερες τιμές στο κέντρο του Άμστερνταμ, του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας (ARA) σε σχέση με την Ασία .
Η ασθμαίνουσα οικονομία της Κίνας και η εποχιακή χαλάρωση της ζήτησης στην Ινδία συνέβαλαν επίσης στην υπερπροσφορά της Ασίας, πρόσθεσαν.
Ο ρόλος της ξηρασίας
Η Ευρώπη την ίδια ώρα αντιμετωπίζει μια ιστορική ξηρασία που προκαλεί πτώση της στάθμης του νερού στον ποταμό Ρήνο.
Η πλωτή οδός που συνδέει τις δεξαμενές πετρελαίου στον κόμβο ARA με τους καταναλωτές στην ενδοχώρα της Ευρώπης είναι επί του παρόντος αδιάβατη για τις περισσότερες φορτηγίδες, δημιουργώντας ένα εμπόδιο ανεφοδιασμού που θα μπορούσε να προκαλέσει την απόσυρση των αποθεμάτων τους που θα πρέπει να αναπληρωθούν πριν από τον χειμώνα.
Χώρες όπως η Σουηδία και η Γερμανία έχουν προειδοποιήσει για αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου σε μια προσπάθεια να αντικαταστήσουν το ακριβό φυσικό αέριο, ενώ η περιοχή αγοράζει περισσότερο άνθρακα από όλο τον κόσμο.
Δεν είναι ακόμη σαφές, ωστόσο, πόσο ισχυρά θα ανακάμψει η ζήτηση της Ευρώπης αυτό το τέλος του έτους λόγω της επιβράδυνσης της οικονομίας της περιοχής.
Ανταγωνισμός της Ανατολής με τη Δύση και το arbitrage
Το αργό που θα φορτωθεί από την Ινδία και τη Βόρεια Ασία τον Αύγουστο χρειάζεται σχεδόν ένα μήνα για να φτάσει στην Ευρώπη, και αυτό θα συμβεί μόλις τελειώνει το καλοκαίρι.
Μερικά από τα πλοία στο λεγόμενο arbitrage προς την Ευρώπη περιλαμβάνουν μεγαλύτερα πλοία όπως το Suezmaxes που μπορούν να μεταφέρουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου.
Εν γένει το arbitrage είναι η εμπορική πράξη κατά την οποία, μια οικονομική μονάδα αγοράζει ένα αγαθό από έναν τόπο και το μεταπωλεί με υψηλότερο αντίτιμο σε άλλο τόπο, με αποτέλεσμα να προκύπτει κέρδος γι’ αυτήν, καθώς εκμεταλλεύεται τη διαφορά των τιμών.
«Οι έμποροι εκμεταλλεύονται την ευκαιρία των οικονομιών κλίμακας για να κάνουν το arbitrage Ανατολής-Δύσης εφαρμόσιμο φορτώνοντας τα φορτία τους σε αυτά τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια», δήλωσε η Serena Huang, επικεφαλής αναλυτής της Vortexa για την Ασία.
Αδύνατη η μετάβαση στο φυσικό αέριο
Η μετάβαση από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο προβλέπεται να αυξηθεί φέτος, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας να ενισχύει τις προβλέψεις του για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά 380.000 βαρέλια ημερησίως με την προσδοκία ότι η βιομηχανία και οι ηλεκτροπαραγωγοί θα αλλάξουν καύσιμα.
Η επιπλέον ζήτηση που οδήγησε την αναθεώρηση είναι «συντριπτικά συγκεντρωμένη» στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, ανέφερε το πρακτορείο.
Την ανοδική του άποψη απηχήθηκε από την Goldman Sachs Group Inc.
Επιπλέον, ο κίνδυνος διακοπής του ρωσικού εφοδιασμού με φυσικό αέριο και οι ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια αναμένεται να ενθαρρύνουν περισσότερα αποθέματα αργού.
Το σημείο αναφοράς της Ευρώπης για το φυσικό αέριο σχεδόν τριπλασιάστηκε φέτος, ξεπερνώντας την άνοδο κατά 18% των τιμών του πετρελαίου την ίδια περίοδο.
Εν τω μεταξύ, τα ασιατικά διυλιστήρια αναμένεται να παράγουν 215.000 βαρέλια αργού την ημέρα περισσότερο από ό,τι απαιτεί η περιοχή, ενώ οι προμήθειες από τη Μέση Ανατολή επίσης αυξάνονται, σύμφωνα με τον JY Lim, αναλυτή της S&P Global Commodity Insights.
Οι δυνατότητες για τα αποθέματα
Η νέα χωρητικότητα διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή «σημαίνει μια αλλαγή στο ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης πετρελαίου ανατολικά του Σουέζ, που σημαίνει ότι το δομικό arbitrage μπορεί να είναι ανοιχτό πιο συχνά και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Kevin Wright, αναλυτής της Kpler.
Οι ροές αργού από την Ασία προς την Ευρώπη είναι πιθανό να αυξηθούν κατά το υπόλοιπο τρίτο τρίμηνο, επισήμανε.