Ένα τεράστιο σκάνδαλο αποκαλύπτεται από τον Guardian καθώς μέσα από χιλιάδες αρχεία που διέρρευσαν, φαίνεται ο τρόπος με τον οποίο η Uber προσέγγιζε κορυφαίους πολιτικούς προκειμένου να αποφύγει τη δικαιοσύνη. Εμπλεκόμενοι στο σκάνδαλο φέρονται να είναι κορυφαίοι ηγέτες όπως ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και η πρώην επίτροπος της ΕΕ Neelie Kroes.
Τα αρχεία αποκαλύπτου επίσης τον τρόπο που το πρώην αφεντικό της Uber διέταξε προσωπικά τη χρήση ενός «διακόπτη δολοφονίας» προκειμένου να αποτρέψει την πρόσβαση της αστυνομίας στους υπολογιστές. Η Uber λέει ότι «η συμπεριφορά της στο παρελθόν δεν ήταν σύμφωνη με τις σημερινές αξίες» και ισχυρίζεται ότι «πλέον είναι μια διαφορετική εταιρεία».
Τα επίμαχα αρχεία αποτελούνται από περισσότερες από 124.000 εγγραφές, συμπεριλαμβανομένων 83.000 email και 1.000 άλλων αρχείων που περιλαμβάνουν συνομιλίες, που εκτείνονται από το 2013 έως το 2017.
Τα στοιχεία διέρρευσαν στον Guardian και κοινοποιήθηκαν στη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητικών Δημοσιογράφων και σε διάφορους οργανισμούς μέσων ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένου του BBC Panorama. Αποκαλύπτουν, για πρώτη φορά, πώς μέσω μιας προσπάθειας με λομπίστες και δημόσιες σχέσεις 90 εκατομμυρίων δολαρίων, η Uber στρατολόγησε πολιτικούς για να τη βοηθήσουν στην εκστρατεία της να εισέλθει στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ταξί.
Ενώ οι Γάλλοι οδηγοί ταξί διοργάνωσαν μερικές φορές βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους κατά της Uber, ο κ. Μακρόν είχε σχέση με το αμφιλεγόμενο αφεντικό της Uber, Travis Kalanick και του υποσχέθηκε ότι θα μεταρρυθμίσει τους νόμους προς όφελος της εταιρείας.
Οι αδίστακτες επιχειρηματικές μέθοδοι της Uber ήταν ευρέως γνωστές, αλλά για πρώτη φορά τα αρχεία δίνουν μια μοναδική εσωτερική εικόνα για το τι έκανε προκειμένου να πετύχει τους στόχους της.
Δείχνουν πώς η πρώην επίτροπος ψηφιακής τεχνολογίας της ΕΕ Neelie Kroes, ένας από τους κορυφαίους αξιωματούχους των Βρυξελλών, βρισκόταν σε συνομιλίες για να ενταχθεί στην Uber πριν λήξει η θητεία της – και στη συνέχεια άσκησε κρυφά πιέσεις για την εταιρεία, σε ενδεχόμενη παραβίαση των κανόνων δεοντολογίας της ΕΕ.
Εκείνη την εποχή, η Uber δεν ήταν απλώς μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κόσμο – ήταν μια από τις πιο αμφιλεγόμενες, δικαστικές υποθέσεις, με ισχυρισμούς για σεξουαλική παρενόχληση και σκάνδαλα για παραβίαση δεδομένων. Τελικά οι μέτοχοι είχαν αρκετά και ο Travis Kalanick αναγκάστηκε να αποχωρήσει το 2017.
Η Uber ισχυρίζεται ότι ο αντικαταστάτης του, ο Dara Khosrowshahi, είχε «να μεταμορφώσει κάθε πτυχή του τρόπου λειτουργίας της Uber» και «έχει εγκαταστήσει τους αυστηρούς ελέγχους και τη συμμόρφωση που απαιτούνται για να λειτουργεί ως δημόσια εταιρεία».
Το Παρίσι ήταν το σκηνικό για την πρώτη «εκτόξευση» της Uber στην Ευρώπη και συνάντησε σκληρή αντίσταση από τα ταξί, με αποκορύφωμα τις βίαιες διαδηλώσεις στους δρόμους. Τον Αύγουστο του 2014, ήταν ένας φιλόδοξος πρώην τραπεζίτης, ο Emmanuel Macron που είχε μόλις διοριστεί υπουργός Οικονομίας. Έβλεπε την Uber ως πηγή ανάπτυξης, χρειαζόταν πολύ νέες θέσεις εργασίας και ήθελε να βοηθήσει.
Εκείνον τον Οκτώβριο, είχε μια συνάντηση με τον κ. Kalanick και άλλα στελέχη και εκπροσώπους συμφερόντων της Uber, η οποία σηματοδότησε την έναρξη μιας μακράς -αλλά ελάχιστα δημοσιοποιημένης- θητείας ως υπερασπιστή των συμφερόντων της αμφιλεγόμενης εταιρείας εντός της κυβέρνησης.
Το λόμπι της Uber -Mark MacGann- περιέγραψε τη συνάντηση ως «θεαματική. Όπως δεν έχω ξαναδεί», όπως φαίνεται στα αρχεία. «Θα χορέψουμε σύντομα», πρόσθεσε.