Του Νίκου Λακόπουλου
Ένας τρομοκρατημένος Κυριάκος Μητσοτάκης που απέφευγε να κοιτάξει ευθέως την κάμεσα στη συνέντευξή του στο κεντρικό δελτίο του Alpha, κατάφερε σε 47 λεφτά να σπείρει τον πανικό στην κυβέρνηση και τα στελέχη της Νέας Δημοκρατία που εμπλέκονται στο έγκλημα των Τεμπών και την συγκάλυψή του.
“Εάν αποδειχτεί ότι υπήρχε παράνομο φορτίο, τότε πρέπει η Hellenic train να λογοδοτήσει ποινικά και πολιτικά” -με το ερώτημα πως θα λογοδοτήσει πολιτικά να αιωρείται ως δείγμα πανικού του.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης τώρα λέει πως «σίγουρα υπήρχαν άνθρωποι που πέθαναν πάνω στο τρένο όχι ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης”, αλλά πάλι προκαταλαμβάνει την έρευνα όταν λέει “το πόσοι είναι δεν θα το μάθουμε ποτέ».
Τώρα πια είναι ανοικτός για προανακριτική Επιτροπή για τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τους υφυπουργούς που πήραν τις κρίσιμες αποφάσεις “στο πεδίο” του πολύνεκρου δυστυχήματος των Τεμπών -αν και παραδέχεται πως ήταν ο ίδιος που έδωσε τις εντολές.
«Οι αποφάσεις πάρθηκαν με κριτήρια επιχειρησιακά στο πεδίο. Αν κάτι έγινε λάθος και ο εφέτης ανακριτής και ο εισαγγελέας κρίνει ότι πρέπει να απαγγείλει κατηγορίες θα το κάνει», είπε δίνοντας πάλι κατευθύνσεις στη Δικαιοσύνη -που θα πρέπει όμως να ασχοληθεί και με τον ίδιο.
Ένα άλλο είναι γιατί ο Ανακριτής Λάρισας μέχρι και σήμερα δεν έχει καν διατάξει έρευνα για το παράνομο χημικό φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Και ένα τρίτο -εάν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες ότι το πόρισμα του ΕΜΠ δεν «βλέπει» ότι η πυρκαγιά οφείλεται στα έλαια σιλικόνης, πώς προέκυψε το πόρισμα του Χημείου του κράτους, που έδειχνε σε λάθος κατεύθυνση.
Το πολλαπλό σκάνδαλο της συγκάλυψης
Όσοι παρακώλυσαν την έρευνα για την υπόθεση των Τεμπών, σύμφωνα με την Μαρία Καρυστιανού- αντί να απομακρυνθούν από τις θέσεις τους, και ενώ εκκρεμούν ποινικές κατηγορίες εις βάρος τους, επιβραβεύονται με προαγωγές. Ειδικά αναφέρουμε:
– Την περίπτωση του κ. Τασούλα, ο οποίος, υπό την ιδιότητά του ως Προέδρου της Βουλής, κράτησε στα συρτάρια του τις δικογραφίες για τα Τέμπη, αντί να τις εισάγει στη Βουλή αμελλητί, ως υποχρεούται, και ο οποίος προτάθηκε τελικά από εσάς για το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας.
– Περαιτέρω, ο κος Αγάπιος Χαρακόπουλος, αδελφός βουλευτή του κόμματός σας, κατά τις πρόσφατες τακτικές κρίσεις στο Σώμα της ΕΛ.ΑΣ., προήχθη ενώ εκκρεμεί σε βάρος του ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος λόγω παραλείψεως που αφορά στη φύλαξη βαγονιών και ευρημάτων στο δυστύχημα των Τεμπών.
“Με το μπάζωμα καταστράφηκε κρίσιμο αποδεικτικό υλικό και πατάχθηκαν στα σκυλιά τα οστά των παιδιών μας. Η νεκροψία – νεκροτομή διενεργήθηκε κατά παράβαση του νόμου και των ν Πρωτοκόλλων των Ιατροδικαστών. Η επί 29 ημέρες καθυστερούμενη συλλογή δειγμάτων προς έρευνα από τον τόπο του δυστυχήματος είχε ως αποτέλεσμα την αλλοίωση και εξαφάνιση των στοιχείων”>
“Οι εκθέσεις του Γενικού Χημείου του Κράτους, οι οποίες επίμονα αν και ατεκμηρίωτα απέδιδαν την αιτία του δυστυχήματος στα έλαια σιλικόνης και αποδείχθηκαν ψευδείς είχαν ως αποτέλεσμα τον αποπροσανατολισμό των ερευνών. Τα πειστήρια ήχου που κατατέθηκαν στη δικογραφία είναι και αυτά αλλοιωμένα”.
Η Πυροσβεστική διαψεύδει τον Μητσοτάκη
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρεται σε ένα πόρισμα της Πυροσβεστικής, που βγήκε μετά τις δηλώσεις του στον Σταύρο Θεοδωράκη και η Πυροσβεστική δεν είχε την παραμικρή συμμετοχή στο τσιμέντωμα όπως έχει δηλώσει ο Ευάγγελος Φαλάρας, Συντονιστής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας.
«Εγώ ζήτησα να έρθουν οι γερανοί για να σηκωθούν τα βάρη και στο πλαίσιο αυτής της δράσης, οι γερανοί – για λόγους στατικότητας του πεδίο. Η διαδικασία συνεχίστηκε μέχρι να σηκωθούν και τα βαγόνια της επιβατικής που είχαν τις λαμαρίνες. Όταν σηκώθηκαν και οι τελευταίες λαμαρίνες και ελέγξαμε πως δεν υπήρχε άλλος νεκρός στο πεδίο, συνεχίσαμε να μένουμε στο σημείο έως ότου φύγαμε την Παρασκευή. Όχι. Εγώ, δεν ζήτησα εκχωμάτωση. Ουδέποτε ζήτησα να μπαζωθεί ο χώρος όπου σημειώθηκε το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη”.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συνέντευξη του στον Αlpa απαντά αλλ’ αντ’ άλλων:
“Κοιτάξτε, η Πυροσβεστική πήγε πρώτη στο σημείο. Τι λέει η Πυροσβεστική; Τα αίτια της φωτιάς οφείλονται στην πρόσκρουση των δύο αμαξοστοιχιών. Πήγε η Πυροσβεστική να σβήσει μια φωτιά. Προφανώς και θα αναζητήσουμε, πρωτίστως όμως από τον υπεύθυνο της αμαξοστοιχίας. Η αμαξοστοιχία αυτή ήταν της Hellenic Train. Αν η Hellenic Train μας διαβεβαιώνει ότι σε αυτή την αμαξοστοιχία δεν υπήρχε τίποτε πέραν αυτών που γνωρίζαμε και προέκυψε κάτι άλλο, η ευθύνη βαρύνει πρωτίστως αυτή.
Ο Αντώνης Σρόιτερ ρωτά αν υπάρχει ένα κύκλωμα εδώ στη χώρα που μετέφερε κάτι παράνομο” κι ο Κυριάκος απαντά:
“Μα για να ερευνήσει κάτι πρέπει πρώτα να προκύψει ένα στοιχείο. Προφανώς, κ. Σρόιτερ, και αν προκύψει αυτό το στοιχείο, για το οποίο κανείς δεν είναι βέβαιος ακόμα αυτή τη στιγμή, προφανώς και αυτό πρέπει να ερευνηθεί και από την Αστυνομία και από τις διωκτικές αρχές και από τη Δικαιοσύνη”.
Αντώνης Σρόιτερ: Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι υπάρχει ζήτημα για να ξεκινήσει μια αστυνομική έρευνα;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι, όχι, δεν πρέπει να βεβαιωθούμε…
Αντώνης Σρόιτερ: Δεν πρέπει να έχει ξεκινήσει χθες, προχθές, αυτή η έρευνα, να δούμε ποιος τελικά φέρνει παράνομα -αν φέρνει- ποιος φέρνει παράνομα με τα τρένα μας προϊόντα…
Κυριάκος Μητσοτάκης: Και μπορεί να ερευνάται ήδη.
Αντώνης Σρόιτερ: Δεν θα το ξέρατε;
Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν ξέρουμε τελικά τι ισχύει. Επαναλαμβάνω: δεν υπάρχει σήμερα καμία βεβαιότητα. Όμως, από τη στιγμή που υπάρχουν πολλά ενδεχόμενα ανοιχτά, ο μόνος ο οποίος θα αξιολογήσει τελικά το υλικό και θα πει «ναι, έχω βάσιμες ενδείξεις ότι το τρένο αυτό μπορεί να μετέφερε κάτι άλλο, άρα πρέπει να ασκήσω τις σχετικές διώξεις και από εκεί και πέρα όλοι να κάνουν αυτό το οποίο πρέπει», είναι ο εφέτης-ανακριτής.
“Δεν γνωρίζω και δεν πρέπει να γνωρίζω!”
Ο Πρωθυπουργός λέει πως “θα ήλπιζα πράγματι -και δεν το ξέρω- στον φάκελο του εφέτη ανακριτή να υπήρχε επιτέλους ένα βίντεο από αυτό το τρένο για να βλέπαμε στο κάτω-κάτω της γραφής αν στα ανοιχτά βαγόνια μετέφερε λαμαρίνες ή και κάτι άλλο” και φαίνεται να ξέρει πως δεν υπάρχει.
Όταν ο Αντώνης Σρόιτερ λέει “να βρούμε τον άνθρωπο που έσβησε τα βίντεο, επιτέλους. Να βρούμε ποιος είναι αυτός ο άνθρωπος, ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι” ο Κυριάκος Μητσοτάκης απαντά:” Η Αστυνομία σε κάθε βήμα έχει διευκολύνει την ανάκριση. Αυτό μπορώ να σας πω, δεν μπορώ να σας πω κάτι περισσότερο, γιατί δεν γνωρίζω κάτι περισσότερο και δεν πρέπει να γνωρίζω κάτι περισσότερο”.
“Αν πάρθηκαν κάποιες επιχειρησιακές αποφάσεις για να σταθεροποιηθεί το έδαφος, για να μπορεί να πάει ένας γερανός να σηκώσει το τρένο για να δούμε τι υπάρχει από κάτω, αυτές δεν τις γνωρίζω και δεν οφείλω να τις γνωρίζω. Αλλά είμαι σίγουρος ότι όλα έγιναν με καλό σκοπό. Και ο σκοπός εκείνη τη στιγμή δεν ήταν να συγκαλυφθεί οτιδήποτε.
Επαναλαμβάνω, λοιπόν: έγιναν κάποιες πράξεις στο πεδίο, έγιναν με σκοπούς καλούς, να μπορέσουμε εκείνη την στιγμή να εντοπίσουμε τις σορούς. Αν έγινε κάτι λάθος, επιχειρησιακά λάθος, αυτό πάλι θα το κρίνουν οι αρμόδιοι. Και αν ο εισαγγελέας ο οποίος έχει ήδη, ο ανακριτής έχει ήδη ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό, κρίνει ότι πρέπει να απαγγείλει κατηγορίες, θα τις απαγγείλει.
Επαναλαμβάνω, όμως, και πάλι: αν κάτι έγινε λάθος και ο εφέτης ανακριτής και ο εισαγγελέας κρίνει ότι πρέπει να απαγγείλει κατηγορίες, θα το κάνει. Αλλά αυτό είναι τελείως διαφορετικό, να πει κανείς ότι δεν χειρίστηκε κάποιος σωστά έναν τόπο εγκλήματος, αν υποθέσουμε ότι πρέπει να το δούμε. Και σε έναν βαθμό είναι σωστό αυτό”.
Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε.
Βρέθηκε το βαγόνι που έχασε ο … Φλωρίδης
Στο μεταξύ η Hellenic Train εκθέτει τον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, καθώς σε ανακοίνωσή της επιβεβαιώνει ότι υπήρχε και 13ο βαγόνι, ενώ ο Γ. Φλωρίδης υποστήριζε ότι «τέτοιο βαγόνι δεν υπήρξε ποτέ».
Η εταιρεία στην ανακοίνωσή της σημειώνει: «Με γνώμονα την πλήρη διαλεύκανση της τραγωδίας στα Τέμπη, η Hellenic Train επαναλαμβάνει τη σταθερή της δέσμευση για συνεργασία, από την πρώτη στιγμή, παρέχοντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, με απόλυτη διαφάνεια και υπευθυνότητα σε κάθε αρμόδια αρχή.
Με σεβασμό στο αίτημα των οικογενειών των θυμάτων και της κοινωνίας για την αλήθεια, η εταιρεία συνεχίζει να συμβάλλει ενεργά στη διερεύνηση της υπόθεσης.
Η εταιρεία έχει ήδη παραδώσει όλα τα απαιτούμενα δεδομένα στις αρμόδιες αρχές και έχει απαντήσει σε κάθε σχετικό ερώτημα. Το θέμα του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63501 έχει ήδη διευκρινιστεί, στο πλαίσιο της Ερώτησης 2506/03.03.2023, που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων».
Στην ανακοίνωσή της η εταιρεία επισημαίνει ότι τόσο το 12ο όσο και το 13ο βαγόνι ήταν κενά:
«Τι μετέφερε η αμαξοστοιχία; Η σύνθεσή της περιλάμβανε 13 βαγόνια, εκ των οποίων:
Τα τρία πρώτα, που εκτροχιάστηκαν, μετέφεραν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες). Τα υπόλοιπα δέκα περιείχαν εμπορευματοκιβώτια με: • Παρασκευάσματα διατροφής (4ο – 7ο βαγόνι) • Μπύρες (8ο – 9ο βαγόνι) • Σύρματα από σίδηρο (10ο – 11ο βαγόνι) • Κενά εμπορευματοκιβώτια (12ο – 13ο βαγόνι).
Σύμφωνα με τα τηρούμενα αρχεία της εταιρείας μας και κατά δήλωση του πελάτη/διαμεταφορέα, το περιεχόμενο των σφραγισμένων εμπορευματοκιβωτίων, όπως προβλέπεται από τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, έχει αποτυπωθεί λεπτομερώς στο φύλλο σύνθεσης και έχει τεθεί στη διάθεση των αρχών”.
Η συνέντευξη άνοιξε τον ασκό του Αιόλου – Ο σώζων εαυτόν σωθήτω! –