Η ακρίβεια «πνίγει» τους Έλληνες καταναλωτές

Η ακρίβεια συνεχίζει να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά, στην τελική ευθείας προς τις εκλογές.

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ του Euronews οι καταναλωτές, λόγω των συνεχών ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες, έχουν επιστρέψει σε συνήθειες της μνημονιακής περιόδου, αναζητώντας προσφορές και αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Παράλληλα, όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές αναγκάζονται να περιορίσουν τις αγορές τους στα απολύτως απαραίτητα.

«Οπωσδήποτε υπάρχει περιορισμός στις αγορές, ας μη λέμε ψέματα. Αγοράζουμε λιγότερα πράγματα. Παλαιότερα αγόραζα τέσσερα κιλά φρούτα, τώρα αγοράζω δύο ή ένα. Και οι αγορές μας είναι μόνο για φαγητό, δεν ψωνίζουμε τίποτα άλλο», δηλώνει η Ευαγγελία, η οποία είναι συνταξιούχος.

«Πιο πολύ έχουν ακριβύνει τα γαλακτοκομικά, πραγματικά οι ανατιμήσεις στα γαλακτοκομικά είναι τραγικές. Αλλά και άλλα είδη, όπως οι πατάτες, που ήταν πάντα φθηνές, στοιχίζουν πλέον ένα ευρώ, τα κρεμμύδια 1,30 στη λαϊκή. Πολύ ακριβά…», προσθέτει από την πλευρά του ο Σπύρος, επίσης συνταξιούχος.

Από τον Απρίλιο του 2022, τα τρόφιμα καταγράφουν κάθε μήνα διψήφια ποσοστά αυξήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat. Οι πωλήσεις στις λαϊκές αγορές έχουν μειωθεί σημαντικά.

«Η κίνηση έχει μειωθεί πολύ, δεν ξέρω γιατί αλλά ο κόσμος αδυνατεί να αγοράσει ακόμα και τα βασικά προϊόντα», τονίζει ο Γιώργος, πωλητής τροφίμων σε λαϊκές αγορές.

Επιστροφή στις συνήθειες των Μνημονίων
Επί δέκα περίπου χρόνια, την περίοδο των Μνημονίων, οι Έλληνες καταναλωτές αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν τις αγοραστικές τους συνήθειες στις σκληρές συνθήκες των προγραμμάτων λιτότητας.

Σήμερα, λιγότερο από 4 χρόνια μετά την επίσημη έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια, οι Έλληνες καταναλωτές βλέπουν και πάλι την αγοραστική τους δύναμη να συρρικνώνεται. Πολλοί επιστρέφουν στις συνήθειες του πρόσφατου παρελθόντος, όπως είναι το κυνήγι της χαμηλότερης τιμής και η αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Όπως αποκάλυψε πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 είχε διαμορφωθεί σε μόλις 58% για να αυξηθεί το 2022 στο 63%. «Αυτή η εξέλιξη αντικατοπτρίζει την ανάγκη των καταναλωτών στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία για να εξοικονομήσουν χρήματα», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση του ΙΕΛΚΑ.

Επίσης, το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές είχε μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, για να αυξηθεί το 2022 και πάλι στο 51%, κάτι που δείχνει ότι πλέον η διάθεση προϊόντων σε τιμές ευκαιρίας αποτελεί έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σουπερμάρκετ. Όπως καταγράφουν οι μελέτες του Ινστιτούτου Έρευνας Λιαεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές δεν είναι ικανοποιημένοι από την αποτελεσματικότητα μέτρων όπως το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς θεωρούν ότι περιορίζει ελάχιστα τη γενικευμένη ακρίβεια.

«Οι καταναλωτές είναι αρκετά θυμωμένοι και αγχωμένοι. Τα μέτρα που έχουν ληφθεί, όπως είναι το “Καλάθι του Νοικοκυριού” σίγουρα δεν επαρκούν για να λύσουν το πρόβλημα του πληθωρισμού. Είναι τόσο μεγάλες οι αυξήσεις που τέτοια μέτρα δεν μπορούν να τις αντισταθμίσουν. Οι καταναλωτές δεν είναι ικανοποιημένοι από αυτά και η εικόνα δεν αναμένεται να αλλάξει το επόμενο διάστημα. Προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτά τα μέτρα έχουν κάποιο αντίκτυπο και θα μπορούσαν να ληφθούν περισσότερα από την πλευρά της πολιτείας», δηλώνει ο διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Χρήστος Κιοσές.

«Η μεγάλη επιστροφή» των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Τη θέση τους ενισχύουν τους τελευταίους μήνες τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label-PL). Όπως αποκαλύπτει έρευνα της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana Hellas (IRI Hellas), τον Ιανουάριο του 2023 το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε στο 17,7%, καταγράφοντας αύξηση 21,3%, παρά το γεγονός και σε αυτά τα προϊόντα καταγράφονται σημαντικές ανατιμήσεις.

«Η ανάπτυξη της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων σε όγκους είναι πολύ μεγαλύτερη λόγω του ότι είναι περίπου 30% φθηνότερα στο σύνολό τους σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana Hellas.

ΠΗΓΗtopontiki.gr

Διαβάστε οπωσδήποτε

google news svg icon

Ακουλούθησε το Periodista.gr στο Google News για να μαθαίνεις όσα δεν τολμούν ή δεν θέλουν να γράψουν οι άλλοι.

Περισσότερα

Άρθρα
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Θα το δείτε στα κανάλια – Σκληρή γραμμή από Μαξίμου και μεγαλοεπιχειρηματίες υπέρ Λατινοπούλου μέχρι τις εθνικές εκλογές

Η Πυθία αποκαλύπτει Αναγνώστριες και αναγνώστες μου.Η Αφροδίτη Λατινοπούλου ήταν...

Η Νάνσυ «καίει» με την ατζέντα της την VIP Αθήνα

Κατάλαβε τη θηλυκή της πλευρά στα δεκαπέντε της. Τέσσερα...

Ο Ανδρουλάκης μοιράζει αντικρουόμενα ρεπορτάζ στα μαγαζιά του Βαγγέλη Μαρινάκη και του Ιβάν Σαββίδη;

Η Πυθία αποκαλύπτειΑναγνώστριες και αναγνώστες μου. Συντρόφισσες και σύντροφοι....